۱۵:۰۲ - یکشنبه ۲۲ آذر ۱۳۹۴

مدیر شبکه بهداشت و درمان شاهین شهر:

در سطح شهرستان هیچ مورد ابتلا به ویروس آنفلوانزا گزارش نشده است

دکتر پارسامدیر شبکه بهداشت و درمان شهرستان گفت: کلیه افراد مشکوک به آنفلوانزا بستری شده در بیمارستان گلدیس شاهین شهر نمونه گیری انجام و به آزمایشگاه رفرانس مرکز بهداشت استان اصفهان ارسال گردیده که تاکنون همه موارد منفی بوده است.

مدیر شبکه بهداشت شاهین شهر و میمه در گفتگویی با  پایگاه خبری شاهین نا؛ با اشاره به فرا رسیدن فصل سرما و شیوع بیماری های تنفسی گفت: آنفلوانزا یک بیماری ویروسی واگیردار و شایعی است که در فصول سرد سال (پاییز و زمستان) بیشتر بروز می کند این بیماری ویروسی بخش‌های بالایی مجراهای تنفسی را درگیر می‌كند.

وی افزود: نوع حاد این بیماری پاندمي آنفلوانزاي جديد موسوم به خوكي نوعي بيماري ويروسي واگيردار است كه بي‌توجهي به رعايت اصول بهداشتي در آن، مي‌تواند در مدتي كوتاه ابتلاي افراد زيادي در جامعه را به دنبال داشته باشد. اين در حالي است كه اين همه‌گيري عواقب اجتماعي، اقتصادي و بهداشتي فراواني را در پي خواهد داشت.

دکتر علی پارسا با بیان اینکه: پیشگیری بهترین و مهمترین سلاح برای مقابله با همه بیماری ها است. تصریح کرد: خوشبختانه تاکنون هیچ گزارشی مبنی بر ابتلا به بیماری آنفولانزا نوع A نه تنها در شهرستان شاهین شهر و میمه بلکه در استان اصفهان نیز گزارش نشده است.

وی اضافه کرد: از کلیه افراد مشکوک به آنفلوانزای بستری شده در بیمارستان گلدیس شاهین شهر نمونه گیری انجام و به آزمایشگاه رفرانس مرکز بهداشت استان اصفهان ارسال گردیده که تاکنون همه موارد منفی بوده است.

مدیر شبکه بهداشت و درمان شهرستان با تاکید بر کنترل و پیشگیری از بیماری آنفولانزا با رعایت بهداشت فردی، اقدامات انجام شده برای پیشگیری از ابتلا به آنفلوانزا و بیماریهای تنفسی حاد توسط مرکز بهداشت شهرستان را برشمرد.

1- تهیه پمفلت و پوسترهای آموزشی شعارهای کلیدی پیشگیری از آنفلوانزا و توزیع در مراکز درمانی و بیمارستان

2- تهیه و نصب بنر آموزشی پیشگیری از آنفلوانزا و بیماریهای تنفسی شدید در محل مرکز بهداشت

3- برگزاری برنامه آموزشی در مدارس برای دانش آموزان منطق روستائی و شهری میمه- وزوان- لایبید- مورچه خورت – جهادآباد- ازان- ونداده- حسن رباط – زیادآباد و مدارس شاهین شهر

4- برگزاری جلسه آموزشی پیشگیری از آنفلوانزا برای رابطین بهداشت ادارات و سازمانها و ارگانهای دولتی 1 جلسه

5- برگزاری جلسه آموزشی پیشگیری از آنفلوانزا برای رابطین بهداشت بخش صنایع 1 جلسه

6- برگزاری جلسات آموزشی پیشگیری از آنفلوانزا برای زنان باردار درمحل مراکز و پایگاهها و خانه های بهداشت 15 جلسه

7- آموزش صنوف درمورد بیماریهای تنفسی شدید و آنفلوانزا در جلسات آموزشی دوره ای 3جلسه

8- تهیه و تحویل داروی مورد نیاز بیماران مشکوک به انفلوانزا بستری در بیمارستان گلدیس درحد موردنیاز

9- تهیه نمونه های سوآپ ترشحات گلو از بیماران مشکوک و بستری در بیمارستان و ارسال به آزمایشگاه رفرانس مرکزبهداشت استان اصفهان به تعداد 6 مورد بیمار که خوشبختانه تاکنون موارد منفی بوده است و بیماران بهبود یافته اند

10- تهیه و تزریق تعداد 80 دوز واکسن آنفلوانزا برای پرسنل بیمارستان مرتبط بابیماران تنفسی شدید

11- تهیه و تزریق تعداد 20 دوز واکسن آنفلوانزا برای بیماران دیالیزی دربیمارستان گلدیس

12- تهیه و تزریق تعداد 20 دوز واکسن آنفلوانزا برای پرسنل شبکه دامپزشکی شهرستان

13- تشکیل کمیته های هماهنگی بیماری آنفلوانزا با مسئولین کلینیکها و درمانگاه های شبانه روزی و بیمارستان

H1n1

 

دکتر پارسا در ادامه علائم ابتلا، راه های انتقال و پیشگیری به بیماری تنفسی آنفولانزا را به شرح ذیل بیان کرد؛

علایم بیماری

معمولا” بیماری بصورت ناگهانی و با علایمی مانند تب، درد عضلانی ، سردرد ، گلو درد ،سرفه های خشک ،عطسه،احساس خستگی و ضعف شروع می شود . بی اشتهایی و لرز گاهی دیده می شود و بیمار ممکن است تهوع و استفراغ نیز داشته باشد.

راههای انتقال کدام است

بیشترین راه انتقال آنفلوانزا از طریق قطرات متوسط و بزرگ تنفسی در هنگام سرفه، عطسه و صحبت کردن است

نکته مهم دیگر 

هنگام عطسه یا سرفه که موجب آلودگی دستها می شود باید با دستمال جلوی دهان و بینی را گرفت. دست دادن یا در آغوش گرفتن سایر افراد نیز ویروس انتقال داده می شود، بنابراین در همه گیری بیماری آنفلوانزا باید از دست دادن و درآغوش گرفتن دیگران خودداری گردد.

poster_219439

راههای پیشگیری 

بهترین راه پیشگیری از آنفلوانزا استفاده از دستمال هنگام سرفه و عطسه است، شستشوی مکرر دست با آب و صابون، استفاده از ماسک در مکان های عمومی، عدم حضور افراد بیمار در مدرسه یا محیط کار و جاهای شلوغ دیگر تا بهبودی کامل از جمله راه های پیشگیری از شیوع بیماری آنفلوانزا می باشد.

همچنین تاکید می شود دستمال های استفاده شده در کیسه پلاستیکی قرار داده و سپس در سطل آشغال انداخته شود.رعایت فاصله حداقل یک متر با بیمار مبتلا بسیار ضروری است .

خطر بیماری آنفلوانزا در افرادی که مبتلا به بیماریهای قلبی عروقی، دیابت، کلیوی و دیالیزی و نیز افراد چاق و زنان باردار بیشتر است.

Influenza_AH1N1-Farsi_Poster

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.