۰۹:۵۸ - شنبه ۱۴ آذر ۱۳۹۴

مسئولان پاسخگوی مهمترین مطالبه مردم بخش میمه باشند؛ 

پترو پالايشگاه شمال ميمه با گذشت 7 سال از کلنگ زنی در کجای کار قراردارد

راه اندازی و بهره برداری از تنها طرح پترو پالایشگاهی بخش خصوصی كشور که یک طرح عظیم،ملی و بی سابقه طی 30 سال گذشته در استان می باشد علاوه بر اینکه استان اصفهان را اولین و تنها دارنده پترو پالایشگاه کشور می کند.

به گزارش  پایگاه خبری شاهین نا؛ سال 87 بود که خبر اخذ موافقت اصولي براي احداث پتروپالايشگاه شمال ميمه به نقل از بخشداری میمه روی خروجی خبرگزاری ها و تیتر روزنامه های آن سال قرار گرفت. چندی بعد یعنی هفدهم اسفند سال 87 با حضور وزیر نفت، استاندار اصفهان، نمایندگان مجلس شورای اسلامی کلنگ احداث نخستین مجتمع پترو پالایشگاهی خصوصی کشور در منطقه میمه زده شد تا با راه اندازی این مجتمع علاوه بر جلوگیری از خام فروشی نفت خام، موجب اشتغال جوانان و رونق اقتصادی و آبادانی منطقه نیز شود.

هرچند احداث و بهره برداری این مجتمع پالایشگاهی سه سال اعلام شده بود اما امروز با گذشت7 سال، هیچ نشانی از مراحل احداث و پیشرفت این پروژه مشاهده نمی شود.

اوايل ارديبهشت سال 87، استاندار اصفهان طی تماس تلفنی با بخشداری، از عقد قرارداد با سرمايه‌گذار جديد در بخش ميمه خبر داده بود که در ادامه و با برگزاري جلسات متعدد با مديرعامل پتروپالايشگاه و انجام بررسي‌هاي بسيار زياد، سرانجام در كارگروه اشتغال استان، ضرورت اين سرمايه‌گذاري با حمايت شخص استاندار و مديران ارشد استان در ميمه به تصويب رسيد.

در همین رابطه كميته استعدادياب استان نيز كروكي مورد نظر در موقعيت شرق ميمه را به ميزان 2400 هكتار مورد تاييد قرار داد.

در 29 دی ماه سال 87 با تلاش و پیگیری فراوان بخشدار میمه، استاندار وقت اصفهان، نماينده مردم شهرستان در مجلس شوراي اسلامي و غلامعلي سرتاج، مديرعامل پتروپالايشگاه شمال ميمه با استناد به ماده 20 قانون برنامه چهارم توسعه اقتصادي، اجتماعي و فرهنگي جمهوري اسلامي ايران، از سوي معاون وزير در برنامه‌ريزي و نظارت بر منابع هيدروكربوري وزارت نفت، با طرح ارائه شده شركت پتروپالايشگاه شمال مبني بر احداث پتروپالايشگاه با مشخصات و تخصيص خوراك بر اساس شرايط معين موافقت شده بود.

بخشدار وقت ميمه پیش بینی کرده بود مجتمع پتروپالايشگاه شمال ميمه که يك پالايشگاه نفت خام به ظرفيت 150هزار بشكه در روز است با دو مجتمع پتروشيميايي شامل مجتمع‌هاي آروماتيك و الفين در برنامه زمانبندی اجرا سال 1391 قرار بگیرد.

 پتروپالایشگاه میمه در ۹۵ كیلومتری شمال غرب اصفهان در زمینی به مساحت دو هزار و ۴۰۰ هكتار کلنگ زنی شد كه مهمترین علت انتخاب میمه برای ساخت این پتروپالایشگاه، نزدیكی به خطوط لوله نفت و گاز سراسری كشور بود.

این مجتمع پالایشگاه نفت خام در صورت راه اندازی، محصولات تولیدی از قبیل بوتان، بنزين سوپر، بنزين معمولي، نفت سفيد، گازوئيل، نفت كوره، گوگرد، انيدريدمالئيك، اسيدسولفوريك، روغن و گريس، الكترودگرافيتي و دوده صنعتي خواهد بود.

علاوه بر این واحد آروماتيك اين مجتمع PAT و بنزن توليد شده و واحد الفين پتروپالايشگاه شمال ميمه نيز استالدهيد، وينيل استات، بوتانول، دو اتيل هگزانول، اتيلن اكسايد و گلايكول‌ها، پلي اتيلن، پلي پروپيلن، پلي بوتادين توليد خواهد شد.

راه اندازی و بهره برداری از تنها طرح پترو پالایشگاهی بخش خصوصی كشور که یک طرح عظیم،ملی و بی سابقه طی 30 سال گذشته در استان می باشد علاوه بر اینکه استان اصفهان را اولین و تنها دارنده پترو پالایشگاه کشور می کند. موجب اشتغال جوانان منطقه، کاهش نرخ بیکاری و مهاجرت اهالی منطقه می شود آبادانی و رونق اقتصادی شهرستان را نیز به دنبال خواهد داشت.

امید است مسئولان استان نسبت به پیگیری یکی از مهمترین مطالبات به حق اهالی منطقه میمه جدیت داشته و خود را در احقاق حقوق مردم سهیم بدانند.مشتاقانه منتظر شنیدن پاسخ مسئولان استان در رابطه با اقدامات انجام شده و همچنین علت طولانی شدن مراحل احداث و بهره برداری مجتمع پترو پالایشگاه شمال میمه هستیم.

همچنین بخوانید:

2 Responses to “پترو پالايشگاه شمال ميمه با گذشت 7 سال از کلنگ زنی در کجای کار قراردارد”

  1. میمه ای گفت:

    واقعا ممنون که این موضوع رو مطرح کردید چند سال دارم فکرش رو میکنم

  2. بخش میمه گفت:

    احداث ۷واحد شیمیایی در کنار پتروپالایشگاه شمال میمه :http://www.niprc.ir/fa/?module=news&id=67

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.