۱۰:۰۰ - شنبه ۰۷ آذر ۱۳۹۴

ماجرای سیب زمینی های سرطان زا چه بود؟

عضو شورای مرکزی خانه کشاورز ایران گفت: یک‌هزار و 700 تن سیب‌زمینی به دلیل مصرف بالای کودشیمیایی سرطان‌زا و غیر قابل مصرف بود.

به گزارش پایگاه خبری شاهین نا؛ جواد خضرابراهیمی در رشت درباره معدوم شدن یک‌هزار و 700 تن سیب‌زمینی، اظهار کرد: زمانی که کشاورزی توجیه اقتصادی و علمی ندارد نتیجه‌ای همین می‌شود.

وی با بیان اینکه معدوم شدن یک‌هزار و 700 تن سیب‌زمینی به دلیل استفاده از کود شیمیایی بالا سرطان‌زا بودند، تصریح کرد: سیب‌زمینی‌ها باید امحا می‌شد زیرا مصرف بیش از حد کود شیمیایی در زمان تولید آن، سیب‌زمینی‌ها را دچار بیماری کرده و غیر قابل مصرف کرده بود.

دبیر اجرایی خانه کشاورز گیلان با اشاره به اینکه سیب‌زمینی‌های معدوم شده غیر قابل مصرف عموم و حتی دام بود، خاطرنشان کرد: سیب‌زمینی‌های معدوم شده تولید بهاره بود و کشت بهاره سیب‌زمینی خاصیت انبار کردن را ندارد.

وی با تاکید بر اینکه کشت بهاره سیب‌زمینی دارای مصرف کود شیمیایی بسیار بالاست به فارس گفت: مصرف کود درصد نیترات را افزایش می‌دهد بنابراین سیب‌زمینی‌ها قابل مصرف انسان و دام نبودند.

خضرابراهیمی سیب‌زمینی کشت پاییزه را مناسب مصرف دانست و گفت: برای تشخیص سیب‌زمینی پاییزه از بهاره، باید به پوست آن توجه کرد که پوست نازکی دارد.

وی عدم حمایت دولت از کشاورزان و سرمایه‌گذاری نکردن در بحث زیرساخت‌های کشاورزی را دلیل معضل ایجاد شده دانست و متذکر شد: سیستم ممیزی برای کنترل محصولات کشاورزی در کشور وجود ندارد.

عضو شورای مرکزی خانه کشاورز ایران اظهار کرد: تا زمانی که دولت برای بخش‌خصوصی تصمیم‌گیری می‌کند نتیجه‌اش تولید سیب‌زمینی بیمار و امحای آن می‌شود.

وی تعامل بخش‌خصوصی را به نفع دولت دانست و خاطرنشان کرد: دولت می‌تواند با وام‌های کم‌بهره در راستای حمایت از تولید و کشاورزی گام‌های موثری بردارد.

ابراهیمی بهره‌های سنگین بانکی را از معضلات تولید کنندگان بخش کشاورزی عنوان کرد و یادآور شد: بهره سود بانکی در بخش کشاورزی 22 درصد است که کشاورزی را دچار مشکل می‌کند.

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.