۲۱:۱۸ - چهارشنبه ۲۰ آبان ۱۳۹۴

با حضور معاون عمرانی استانداری اصفهان؛

آغاز عملیات اجرایی خط انتقال آب فضای سبز(پساب) در شاهین شهر

عصر امروز عملیات اجرایی خط انتقال آب فضای سبز(پساب) با هدف توسعه فضای سبز شهری با استفاده مجدد از آب تصفیه خانه بزرگ شاهین شهر به طول 6 هزار و 400 متر با اعتباری بالغ بر یکصد میلیارد ریال آغاز شد.

به گزارش  پایگاه خبری شاهین نا؛  در سال های اخیر بر اثر کاهش بارندگی و برداشت های فراوان از سفره های زیرزمینی برای مصارف کشاورزی که كاهش چشمگیر سطح آب های زيرزمینی را در پی داشته است است، بشر را مجبور به استفاده از منابع ديگر و مصرف بهینه آب کرده است.

امروزه پساب تصفيه خانه هاي فاضلاب به عنوان يك منبع جديد و دائمي مورد توجه كارشناسان جهت جبران منابع آب زيرزميني به طور مستقيم و غيرمستقيم شناخته شده است و اساساً تصفيه زماني معني پيدا مي كند كه پساب مورد استفاده مجدد قرار بگيرد.

بر همین اساس شهرداری شاهین شهر با توجه به صنایع آلاینده بزرگی که تاثیر مستقیم بر سلامت شهروندان دارد با هدف توسعه فضای سبز شهری تصمیم به استفاده مجدد از منابع آبی موجود از طریق تصفیه خانه فاضلاب گرفته است که امروز عملیات اجرایی خط انتقال آب فضای سبز(پساب) به طول 6 هزار و 400 متر با اعتباری بالغ بر یکصد میلیارد ریال آغاز شد.

مهندس طرفه معاون امور عمراني استانداري اصفهان در آیین آغاز عملیات اجرایی خط انتقال آب فضای سبز شاهین شهر گفت: از یک میلیارد و نیم متر مکعب آبی که از آب های سطحی حوزه زاینده رود برداشت و به مصارف کشاورزی، صنعت و آب شرب می رسد. که تنها 350 میلیون متر مکعب از آن به مصرف آب شرب می رسد.

وی یکی از رویکردهای که در مصرف بهینه منابع آب وجود دارد استفاده مجدد از آن دانست و افزود: با توجه به وجود تصفیه خانه فاضلاب شاهین شهر که با کیفیت خوبی کار تصفیه را انجام می دهد بیش از 70 درصد از آبی که به عنوان پساب در این حوزه جریان دارد را می تواند به منبع مناسبی برای مصارف شهری از جمله تسعه فضای سبز باشد.

مهندس محمد علی طرفه شهرداری شاهین شهر را جزو اولین کسانی دانستند که برای استفاده بهینه از پساب در مصارف مختلفی از جمله آبیاری فضای سبز برنامه ریزی کردند.

معاون عمرانی استانداری اصفهان در ادامه با بیان اینکه با محدودیت هایی آبی که در آینده خواهیم داشت قطعا مجبور به استفاده از منابع آب جدید خواهیم بود که با افزایش کیفیت تصفیه خانه مصرف مجدد آب فراهم خواهد شد.

وی با تاکید بر اینکه این پروژه یکی از پروژه های منابع آبی مهم و اثر گذار استان است افزود: این پروژه با هدف ایجاد شرایط مناسب برای زندگی مردم با استفاده مناسب و بهینه از منابع آب می باشد.

شهردار شاهین شهر در این مراسم با بیان اینکه آلایندگی صنایع اطراف شاهین شهر به معضل اساسی تبدیل شده است، ابراز امیدواری کرد که با اجرای این پروژه اراضی بیشتری در شاهین شهر به فضای سبز اختصاص یابد چرا که توسعه فضای سبز نقش بسیار مهمی در کاهش آلایندهای ناشی از صنایع دارد.

حسین امیری با اشاره به طول 18 کیلومتری لوله گذاری فاز دوم پروژه پساب در سطح شهر، گفت: بخش مهم و اصلی فاز دوم این پروژه، به طول 6500 کیلومتر و با اعتبار 100 میلیارد ریال است که در مجموع 2 میلیارد و 800 میلیون تومان آن برای احداث منبع 10 هزار متر مکعبی و 4 میلیارد و 500 میلیون تومان برای خرید لوله و تأسیسات،2 میلیارد و 500 میلیون تومان نیز  برای عملیات لوله گذاری و اتصال به شبکه هزینه شده است.

مهندس فدایی مدیر عامل سازمان پارک ها و فضای سبز شهرداری شاهین شهر در ادامه و در تشریح این پروژه گفت: مخزن 10 هزار متر مکعبی با خط لوله رفت و برگشتی از طریق پمپاز ایستگاهی به همه نقاط شهر توزیع می شود.

وی نکته مهم پروژه مخزن 10 هزار متر مکعبی را مخلوط شدن 150 لیتر بر ثانیه پساب خریداری شده از شرکت آب منطقه ای با یکصد لیتر بر ثانیه آب خام و سپس انتقال و توزیع متوازن آب به مرتفعترین و پایین ترین منطقه شاهین شهر بوسیله این خط لوله است که موجب توسعه فضای سبز با مدیریت بهتر انجام شود.

مراسم آغاز عملیات اجرایی خط انتقال آب فضای سبز(پساب) با حضور معاون امورعمرانی و مدیر کل دفتر فنی استانداری، مدیر عامل سازمان همیاری شهرداری ها، فرماندار و معاونین شهرستان، رئیس و اعضای شورای اسلامی شاهین شهر، مدیر عامل شرکت سیمین سپاهان و معاونان شهرداری در محل اجرای پروژه در ابتدای جاده روستای جهاد آباد برگزار شد.

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.