۱۸:۰۲ - چهارشنبه ۲۰ آبان ۱۳۹۴

ارزآوري حاصل از صادرات پاي افزار گيوه به تركيه و عراق؛ ماهانه 20 هزار دلار

قیمت هر جفت گیوه در داخل کشور بین ۱۵۰ تا ۲۰۰ هزار تومان است. اما اگر آن را به عراق و ترکیه صادر کنیم بین ۳۰۰ تا ۳۵۰ هزار تومان به فروش می رسد.

به گزارش  پایگاه خبری شاهین نا؛ فعاليت هاي كشاورزي و دامداري از جمله منابع اصلي درآمد درغرب ايران به ويژه منطقه اورامانات است. اين سبك زندگي به طور طبيعي زمينه اوليه براي ساختن انواع مصنوعات دستي را فراهم مي كند. افرادي كه در اين مناطق به كشاورزي و دامداري اشتغال دارند به ويژه بانوان به علت طبيعت خاص كارشان فصل يا فصولي از سال را بيكار مي مانند و براي پركردن اوقات بيكاري فصلي خود و نيز كسب درآمد بيشتر با استفاده از مواد اوليه موجود در منطقه به توليد صنايع دستي مي پردازند. صنايع دستي هر منطقه به خوبي منعكس كننده احساسات، روحيات و استعدادهاي توليد كنندگان آن است.

گيوه‌بافي يا گيوه‌دوزي از جمله قديمي ترين صنايع دستي ايرانيان است و طبق اسناد تاريخي بدست آمده پيشينهٔ اين صنعت به حدود ۱۰۰۰ سال قبل باز مي‌گردد.
1_8612280160_L600
پاي‌افزار گيوه، با توجه به آب و هواي معتدل ايران خنك، سبك و قابل شستشو طراحي شده و به دليل داشتن اين ويژگي‌ها توسط روستاييان و كشاورزان، از گذشته تا امروز مورد استفاده قرار گرفته‌است.
پاي افزار گيوه، چپ و راست ندارد و از نظر طبي نيز كاملا تاييد شده و براي افرادي كه مبتلا به ديسك كمر، زانو درد و ديابت هستند، توصيه شده است.
گيوه زيره اي يكي از صنايع غالب در منطقه اورامانات است كه با توجه به ويژگي هاي آن از جمله عدم نياز به تكنولوژي پيچيده و ماشين آلات سنگين، فراواني مواد اوليه، فراواني افراد داوطلب براي جذب به اين صنعت و روز افزون شدن تقاضا براي اين محصول در داخل و خارج از كشور، حمايت از آن به بارور شدن اقتصاد منطقه و اشتغالزايي منجر مي شود. هم اكنون گيوه بافي در استان هاي كرمانشاه، ايلام، يزد و شيراز رواج دارد.
صادرات 240 هزاردلاري به عراق و تركيه
گيوه بافي به دليل ظرفيت ها و مزيت هاي اقتصادي اش، از جمله عرصه هايي است كه توسط بسيج سازندگي مورد حمايت قرار گرفته و در كوتاه مدت نتايج جالبي بر جاي گذاشته، از جمله صادارت 240 هزار دلاري گيوه به كشورهاي تركيه و عراق.
171825_593
مسئول بسيج سازندگي استان كرمانشاه در همين رابطه به خبرنگار ما مي گويد: صنايع دستي و بويژه ريسندگي و بافندگي يكي از عرصه هاي مهم اقتصاد مقاومتي است كه با توجه به توانايي و هنر بانوان منطقه غرب كشور مورد توجه ويژه قرار گرفته است. در عرصه گيوه بافي 350 ميليون تومان وام با هدف كمك به تهيه مواد اوليه و افزايش توليد به گيوه بافان استان كرمانشاه پرداخت شده و اين عرصه با رونقي روز افزون همراه شده است.
هر دو روز يك گيوه
منصور فتاحي مي افزايد: براي بافتن هر گيوه 2 روز زمان نياز است و هر بافنده در ماه مي تواند 15 جفت گيوه ببافد، به دليل مرغوبيت اين كالا هزينه مواد اوليه قابل توجه است. قيمت هر جفت گيوه در داخل كشور بين 150 تا 200 هزار تومان است. اما اگر آن را به عراق و تركيه صادر كنيم بين 300 تا 350 هزار تومان به فروش مي رسد.
171823_419
او با اشاره به بازار صادراتي مناسب گيوه در كشورهاي عراق و تركيه، خاطرنشان مي كند: صادرات گيوه به كشورهاي همسايه در حال حاضر شرايط مناسب و بازار ثابتي دارد. در حال حاضر ارزآوري حاصل از صادرات گيوه براي كشور، ماهانه 20 هزار دلار است.
مسئول بسيج سازندگي استان كرمانشاه با بيان اينكه بازار داخل نيز استقبال رو به روشدي از گيوه به عمل آورده است، گفت: مزيت هاي اقتصادي گيوه بافي موجب شده است كه بسياري از بانوان بويژه در منطقه اورامانات خواهان يادگيري هنر گيوه بافي شوند و به همين منظور برگزاري كلاس هاي آموزش گيوه بافي و پرداخت تسهيلات حمايتي مورد توجه قرار گرفته است.
171826_617
لزوم حمايت از صنايع دستي بومي نظير چكن دوزي
منصور فتاحي گيوه بافي را هنري تجسمي توصيف مي كند و مي افزايد: گيوه بافي از نياكان مان به جا مانده و بانوان خانه دار مي توانند از اين طريق به اقتصاد خانواده شان كمك كنند. در مسير اقتصاد مقاومتي و اشتغالزايي بايد از هنرها و صنايع دستي بومي هر استان حمايت كرد زيرا اين امر قطعا منجر به اشتغالزايي مي شود، مثلا در منطقه سيستان و بلوچستان هنر چكن دوزي از جمله صنايع دستي كهن ايرانيان محسوب مي شود كه زيباترين لباس هاي زنانه را خلق مي كند اما متاسفانه به دليل فقدان حمايت لازم، شرايط خوبي ندارد.
171827_928
بافندگان گيوه چه مي گويند؟
سروين رضايي از جمله افرادي است كه با دريافت تسهيلات 7 ميليون توماني از بسيج سازندگي، كار توليد گيوه اش را توسعه داده است. اين بانوي خانه دار اهل پاوه مي گويد: گيوه بافي را از پدر و مادرم آموختم. يادگيري هنر گيوه بافي كار سختي نيست، فقط به كمي صبر و پشتكار نياز دارد. از بچگي گيوه مي بافتم و پدرم آن ها را در بازار مي فروخت. اخيرا با دريافت وام 7 ميليوني، مواد اوليه زيادي براي توليد گيوه خريدم و بين 7 نفر از خانم ها توزيع كردم. از مردم سفارش مي گيرم و به همراه اين 7 نفر گيوه ها را توليد مي كنم و به آن ها دستمزد مي دهم.
171828_526
خانم لولا صالحي يكي ديگر از بافندگان گيوه در شهر پاوه است. او در اين باره مي گيود: گيوه بافي در پاوه رواج زيادي دارد و تقريبا همه خانم ها در پاوه گيوه مي بافند. بافتن گيوه نيازمند هيچ دستگاهي نیست، تنها نيازمند نخ و سوزن است. قبلا بيشتر گيوه هاي سفيد رنگ رواج داشت كه غالبا مورد پسند افراد ميان سال بود تا جوانان، اما حالا براي جلب نظر جوانان مدل ها و رنگ هاي جديدي متناسب با سليقه آن ها بكار گرفته مي شود. تقريبا به طور متوسط از محل فروش گيوه ماهانه 600 هزار تومان درآمد دارم.
Galesh_zanooneh
پایگاه اطلاع رسانی سازمان بسیج سازندگی
دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.