۱۰:۱۵ - چهارشنبه ۲۰ آبان ۱۳۹۴

از سوی واحد سلامت و روان شبکه بهداشت و درمان شاهین شهر و میمه؛

کمیته مداخلات روانی اجتماعی حادثه دیدگان فاجعه منا تشکیل شد

اولین کمیته مداخلات روانی- اجتماعی در حوادث با حضور اعضای کمیته امروز در محل شبکه بهداشت و درمان شاهین شهر و میمه با هدف امداد رسانی به افراد آسیب دیده در حوادث طبیعی و غیر طبیعی(حادثه منا) تشکیل شد.

به گزارش  پایگاه خبری شاهین نا؛ در زندگی روزمره، هرکسی ممکن است با حوادث دردناک و خارج از کنترل روبرو شود. اگرچه اغلب مردم، بعد از مدتی با آن حادثه کنار می آیند اما در برخی افراد تجربیات تلخ واکنشی ایجاد می شود که ممکن است برای ماهها یا سالها به طول بیانجامد. متخصصان و روانپزشکان این واکنش را اختلال استرسی پس از حادثه یا اختصارا (PTSD)می نامند.

شبکه بهداشت و درمان شهرستان شاهین شهر و میمه در پی وقوع حادثه دلخراش منا که منجر به کشته و مفقود شدن تعدای از هموطنان شد، به منظور پیشگیری از عوارض روانی ناشی از حادثه بر افراد آسیب دیده و خانواده قربانیان حادثه و همچنین شهروندانی که شاهد صحنه های دردناک این حادثه از رسانه ها بودند، اولین کمیته مداخلات روانی اجتماعی را با حضور اعضا تشکیل داد.

مدیر شبکه بهداشت و درمان شهرستان در این جلسه با تاکید بر ضرورت تشکیل چنین کمیته هایی که بتوان هماهنگی های بین بخشی برای انجام مداخلات روانی اجتماعی جهت حادثه دیدگان منا و همه کسانی که از طریق رسانه ها شاهد صحنه های دردناک این حادثه بودند، گفت: پس از وقوع بلایا واکنش روانی مردم در مراحل مختلف متفاوت است که باید این تفاوت ها را بشناسیم و با آنها رفتار کنیم.

 وی افزود: این مداخلات برای افرادی که علایم واکنش استرس حاد یا PTSD رادارند و یا سطوح متوسط و بالای اضطراب، تهاجم و سوگ پیچیده دارند انجام می شود.

دکتر علی پارسا به موارد اجرایی و درخواستی اداره کل سلامت روان وزارت بهداشت اشاره کرد و از همه اعضاء خواست که با هماهنگی یکدیگر کارگاه های آموزشی و اطلاع رسانی ویژه امداد گران هلال احمر، والدین دانش آموزان، آموزگاران و دبیران و عموم مردم برای کاهش واکنش های روانی افراد در بلایا برگزار کنند.

مسئول واحد سلامت روان شبکه بهاشت و درمان شهرستان در حاشیه برگزاری این نشست به خبرنگار شاهین نا گفت: اولین کمیته مداخلات روانی- اجتماعی با هدف پیشگیری از عوارض روانی ناشی از وقوع حادثه منا تشکیل شده است.

وی با اشاره به برخی از واکنش هایی که افراد بر اثر وقوع حوادث و بلایا از خود بروز می دهند تصریح کرد: طبیعی است که همه موجودات پس از وقوع حادثه واکنش هایی از خود بروز دهند که این واکنش ها بیماری تلقی نمی شوند.

زهرا پیمانی اضافه کرد: در حوادث و بلایای طبیعی و غیر طبیعی علاوه بر وارد آمدن خسارات مالی، جانی و معلولیت و مجروحیت ها با توجه به حجم و عمق حادثه برخی افراد دچار اختلالات روانی می شوند که مهمترین اختلالات روانی با عنوان PTSD  یا اختلال پس از حادثه شناخته می شود.

وی وسیعترین مداخلات روانی اجتماعی را مربوط به حادثه زلزله بم دانست که 78 درصد کودکان و 65 درصد بزرگسالان دچار PTSD شده بودند که پس از انجام مداخلات روانی- اجتماعی در نهایت تنها 25 درصد آن باقی ماند.

دبیر کمیته مداخلات روانی- اجتماعی شبکه بهداشت ضمن اعلام آمادگی به نهادها و ارگان های مرتبط با گروه های آسیب پذیر جامعه برای برگزاری کارگاه های آموزش آشنایی با علائم و راه های درمان اختلالات PTSD ویژه مشاوران آموزش و پرورش، کارشناسان سازمان بهزیستی و امدادگران هلال احمر تصریح کرد: در برخی موارد علائم اختلال PTSD  پس از 30 سال نیز مشاهده شده است.

وی با تاکید بر اهمیت اطلاع رسانی بیان کرد: در صورت مشاهد هر یک از واکنش های اختلال پس از حادثه در گروه های آسیب پذیر جامعه از قبیل کودکان، نوجوانان، زنان و سالمندان برای درمان و پیشگیری از مزمن شدن اختلالات به کارشناسان شبکه بهداشت معرفی و مراجعه شود.

پیمانی در ادامه افزود: کلینیک سلامت روان در مرکز شهید سرخوش واقع در خیابان شهید مطهری شاهین شهر همه روزه بجز روزهای پنج شنبه با حضور کارشناس و روزهای یکشنبه و سه شنبه با حضور روانپزشک، بیمارستان حضرت محمد(ص) میمه روزهای دوشنبه و جهارشنبه و پایگاه بهداشت جعفری شهر گز روزهای یکشنبه هرهفته آماده پذیرش بیماران دارای علائم اختلالات روانی پس از حادثه می باشد.

مسئول واحد سلامت روان شبکه بهداشت و درمان شاهین شهر و میمه در ادامه علائم و نشانه‌های PTSD را در سه دسته اصلی که دسته اول و دوم اجتنابی فکری یا رفتاری و علائم دسته سوم را بیش برانگیختی تقسیم و خاطرنشان کرد: در حوادث علاوه بر افراد آسیب دیده ممکن است افرادی که شاهد صحنه های حوادث به صورت مستقیم یا غیر مستقیم هستند دچار این اختلالات شوند.

در ادامه مدیر، رئیس و جمعی ازکارکنان شبکه بهداشت و درمان و اداره بهزیستی شهرستان با حضور در منزل شهید حاج رجبعلی شاهرجبیان جان باخته حادثه منا با اعضای خانواده این شهید دیدار کردند و مسائل بهداشتی و درمانی آنها را بررسی کردند.

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.