۱۱:۱۵ - پنجشنبه ۱۴ آبان ۱۳۹۴

دریچه های زاینده رود روز گذشته باز شد؛

آب در چند قدمی اصفهان/ جمعه زاینده رود سیراب می شود

کمتر از ۲۴ ساعت دیگر باقی مانده تا لبهای تشنه زاینده رود پس از گذر از ماهها بی آبی سیراب شود و ترک های مانده بر پیکر زنده رود بی رمق اصفهان رنگ آب را ببینند.

به گزارش پایگاه خبری”شاهین نا” طبق قول مدیران فردا آب به شهر اصفهان می رسد تا پس از ۷ ماه خشکی مردم نصف جهان را با زاینده رود زنده ببینند این آب که به مدت ۲۸ روز در دل رودخانه جریان پیدا می کند تا ۱۷ آبان ماه به کشاورزان می رسد تا کشت پاییزه در شرق اصفهان آغاز شود.

*زاینده رود با حجم بسیار کمی از آب می ماند

رییس انجمن حمایت از کشاورزان شهرستان اصفهان با بیان اینکه دریچه های سد زاینده رود صبح دیروز باز شد تا طبق مصوبات و قولی که مدیران کشوری داده بودند آب روز ۱۵ آبان ماه به اصفهان برسد گفت: فردا آب به اصفهان می رسد و پس از رسیدن به سد آبشار و رهاسازی در کانال ها ۱۷ آبان ماه بین کشاورزان شرق برای کشت توزیع می شود.

حسین محمد رضایی با اشاره به اینکه در سالهای گذشته که رودخانه زاینده رود چندین بار خشک شد کشاورزان متحمل خسارت های فراوان شدند که غیر قابل جبران است یادآور شد: اصلی ترین منبع درآمد کشاورزان شرق اصفهان کشاورزی است ولی متاسفانه در سالهای اخیر بسیاری از این کشاورزان که خود روزی بهترین درآمد را داشتند وضعیت بدی پیدا کرده و خسارت دیده اند.

وی با اشاره به اینکه این آب برای کشت پاییزه شرق اصفهان رها سازی شده است یاد آور شد: سال گذشته نیز همین حجم آب جاری شد و کشاورزان تنها توانستند ۴۰ درصد زمین های خود را زیر کشت ببرند و امسال هم مانند سال قبل ۶۰ درصد زمین ها بدون کشت می ماند.

محمد رضایی در رابطه با جریان دائمی آب در زاینده رود پس از ۲۸ روز توضیح داد: مدت هاست که دائمی بودن جریان آب در رودخانه وابسته به میزان بارش ها است و امسال هم این موضوع وجود دارد و در صورتی که بارندگی مناسبی داشته باشیم زاینده رود هم جریان دائمی خواهد داشت.

وی در مورد صحبت ها مبنی بر ادامه دار بودن جریان آب تا تابستان سال آینده گفت: در صورتی که آب جاری بماند میزان ناچیزی خواهد بود که رودخانه در شهر با حجمی کم بماند و خروجی دریچه ها بسیار کم می شوند بنابر این حجم قابل توجه از آب در رودخانه را نداریم.

*میزان خروجی آب از دریچه ها ۷۰ متر مکعب بر ثانیه

معاون بهره برداری شرکت آب منطقه ای اصفهان از گشوده شدن دریچه های سد زاینده رود بمنظور کشت پاییزه کشاورزان شرق اصفهان از عصر روز گذشته خبرداد و افزود: هم اکنون میزان آب خروجی از دریچه ها حدود ۷۰ متر مکعب بر ثانیه است و حدود ۳۲ متر مکعب آن برای کشاورزی شرق اصفهان منظور شده است.

علی بصیرپور نیز زنده ماندن شاهرگ حیاتی اصفهان را وابسته به بارش های آینده است دانست و گفت: در صورت امکان میزان آب با حجم کم در رودخانه جریان پیدا می کند.

* افسردگی مردم و خشکی اصفهان در نبود زاینده رود

زاینده رود اصفهان در سالهای گذشته با وجود نیازی که کشاورزان برای آب و کشت داشتند مدت زمان زیادی زنده نبود و هر سال پس از جلسات متعدد نهایت تا یک ماه برای کشت کشاورزان جاری و سپس دریچه های سد بسته می شد و زاینده رود باز هم لب تشنه می ماند.

سال گذشته رودخانه اصفهان دو بار در پاییز و زمستان برای مصارف کشاورزی پر آب شد و در سال جاری در فروردین ماه برای مدت محدود آب در زاینده رود جریان پیدا کرد و امسال برای دومین بار این رودخانه پر آب می شود تا کشاورزان بتوانند محصولات پاییزه خود را کشت کرده و در کنار آن مردم شهر اصفهان هم بتوانند از زیبایی جریان آب در این رودخانه هر چند به مدت محدود لذت ببرند.

خشکی زاینده رود در سالهای گذشته و تبدیل شدن این رودخانه به یک رود فصلی نه تنها باعث شد تا زیبایی اصفهان تا حدودی تحت تاثیر قرار بگیرد و کشاورزان هم متضرر و فقیر شوند بلکه افسردگی را برای شهروندان نصف جهان به همراه داشته است.

طاهره کمالی روانشناس با بیان اینکه نبود زاینده رود در شهر تاثیر زیادی بر خلق و خوی مردم این شهر دارد افزود: اصفهانی ها با این رود سالیان دراز زندگی کرده اند و برای مردم این شهر زاینده رود تنهایک رودخانه و محلی برای تفریح نیست بلکه هویت این شهر را رقم می زند و جزیی از وجود آنها به حساب می آید.

وی با اشاره به اینکه زنده شدن گاه به گاه این رودخانه می تواند تاثیر خوبی برای مردم نداشته باشد ادامه داد: شاید یک مسافر و یا توریست در زمان جاری بودن آب به اصفهان بیاید و از دیدن این صحنه بسیار خوشحال شود اما زنده بودن چند روزه زاینده رود و خشکی دوباره آن به دفعات متعدد می تواند برای مردمی که این رودخانه را سال ها پر آب دیده اند بسیار سخت باشد.

کمالی اضافه کرد: در اصفهان آثار تاریخی زیادی به چشم می آید اما این رودخانه برای مردم چیز دیگری است و بسیاری از شهروندان با آن ارتباط عاطفی برقرار کرده اند و در کنار آن مایه آرامش شهر است و به گفته همین مردم زاینده‌رود برای آن‌ها هم هویت است هم فضایی برای شادی و نشاط و تعاملات اجتماعی که باید همیشه در دل شهر جاری باشد.

منبع:صاحب نیوز

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.