۲۰:۱۵ - یکشنبه ۱۰ آبان ۱۳۹۴

مشاور دبیر ستاد مبارزه با مواد مخدر ریاست جمهوری:

موضوع مواد مخدر باید دغدغه همه اقشار جامعه باشد

چهارمین همایش آسیب های اجتماعی مواد مخدر و روانگردان ها امروز در شاهین شهر برگزار شد.

به گزارش  پایگاه خبری شاهین نا؛ مشاور دبیر ستاد مبارزه با مواد مخدر دفتر ریاست جمهوری امروز در چهارمین همایش شناخت آسیب های اجتماعی و مواد مخدر روانگردان گفت: موضوع مواد مخدر باید دغدغه همه اقشار جامعه باشد

وی افزود: بزرگ شدن اندازه دائره و ‏ریشه‌دار شدن عمیق مسائل اجتماعی سبب شده جامعه‌ ما به جامعه‌ای پر مساله تبدیل شود و بر این اساس بخش‌‏های وسیعی از جغرافیای انسانی و محیطی کشور روزانه با تهدیدهای مختلف اجتماعی درگیرشوند.

سید حمید صرامی با بیان اینکه: امروزه نوجوانان و جوانان کشور در چنبره‌ای از آسیب‌های متنوع نظیر مواد مخدر، مواد محرک و روانگردان، مواد توهم زا، مشروبات الکلی، روابط سوء اخلاقی، جنگ‌های روانی رسانه‌ها و شبکه‌های متنوع مجازی قرار گرفته اند اظهار کرد: ‏متاسفانه عوامل سوق دهنده نوجوانان و جوانان به سوی آسیب‌ها فراتر از کنترل آنان است.

گرایش جوانان به سمت مواد مخدر خسارت جبران ناپذیری خواهد داشت

وی اضافه کرد: نوجوانان و جوانان با ‏سرعت تحولات و تغییر شتابان در عرصه‌های اجتماعی، فرهنگی و تکنولوژی روبرو شده اند و این در حالی است که متاسفانه ‏آنان از حداقل مهارت‌های لازم برای مواجهه با شرایط محیطی سیال کنونی برخوردار نبوده و کانون‌های مختلف فرهنگی ‏اعم از مساجد، مدارس، دانشگاه‌ها و فرهنگسراها نیز متناسب با حجم تهدیدات دشمن، نتوانسته‌اند موجبات ایمن‌سازی ‏و مقاوم‌سازی این قشر مهم از جامعه را رقم زنند.

مشاور دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر کشور تصریح کرد: کشورهای غربی با صادرات فرهنگ و استفاده از ابزارهای جنگ نرم نظیر اعتیاد به دنبال ‏تباهی و نابودی نسل نوجوان و جوان کشور هستند به گونه‌ای که متاسفانه شاهد آسیب پذیری برخی از دانش‌آموزان، ‏دانشجویان، کارگران و سربازان در سطح کشور هستیم و بدون شک گرایش این قشر از جامعه به عنوان آینده‌سازان کشور به ‏سمت اعتیاد می‌تواند به روند توسعه کشور، خسارت جبران ناپذیری وارد کند.

وی افزود: ما هم‌ اکنون در عصر فرا مدرنیته قرار گرفته ایم و نسل جوان و نوجوان ما داده ها و دیتاهای مختلفی را از طریق شبکه های ماهواره ای و سایت ها و دیگر رسانه ها به دست می آورند. پس ما برای اینکه بتوانیم در این جنگ رسانه ای موفق باشیم باید مهارت زیستن را در جوانان و نوجوانان افزایش دهیم.

جامعه در برزخ سنت و مدرنیته مانده است

صرامی به شناسایی 540 نوع مواد مخدر و روان‌گردان اشاره و تصریح کرد: در حالی که بیش از یک میلیون و 300 هزار نفر در کشور با پدیده مواد مخدر درگیر هستند جامعه ما در برزخ سنت و مدرنیته مانده‌ است.

وی افزود: روند ‏فزاینده عرضه مواد مخدر و روان‌گردان‌ها همراه با ناپایداری در شیوه‌ها و الگوی مصرف از یک سو و روند فزاینده ‏تقاضای مواد ناشی از فریب‌های فرهنگی و ایجاد باورهای غلط از طریق عملیات روانی دشمن از سوی دیگر، موجبات ‏پیچیدگی و ابهام را در مقابله با تهدیدات اجتماعی فراهم ساخته که با رویکردهای ساده‌اندیشانه و تقلیل‌گرایانه نمی‌توان ‏نسبت به مهار آسیب‌ها مبادرت ورزید.‏

صرامی به آمار بالای 37 هزار شهید و جانباز نیروی انتظامی در مبارزه با مواد مخدر اشاره کرد و افزود: باید با مشارکت همه اقشار جامعه از جمله والدین، اساتید دانشگاه ها، ائمه جماعات؛ مسئولین و مردم رویکرد مبارزه با مواد مخدر را اجتماعی کرد.

وی گفت: علیرغم آنکه جنس انقلاب اسلامی فرهنگی بوده لیکن متاسفانه در پنج برنامه توسعه کشور به این مولفه مهم ‏توجه اساسی نشده و دشمنان نظام از این غفلت‌ها، سوء استفاده کرده و زمینه را برای توسعه رفتارهای پرخطر و به ‏دام کشاندن نوجوانان و جوانان مهیا کردند.

خود را فریب ندهیم مواد مخدرهای جدید اعتیاد آور است

وی با تأکید بر اینکه باید فرهنگ استفاده از وسایل ارتباطی جدید را به فرزندان خود آموزش دهیم تصریح کرد؛ باور های غلط اینکه مخدرهای جدید اعتیادآور نیست وجود دارد که در واقع خود را فریب داده‌ایم.

مشاور دبیر ستاد مبارزه با مواد مخدر کشور با اشاره به نوع جدید مواد مخدر «گل» و «ال اس دی» خاطرنشان کرد: 23 درصد مردم جامعه امروزی دچار اختلالات روانی هستند که متأسفانه خانم‌ها سهم بیشتری در این زمینه دارند که همین مسئله گرایش به مواد مخدر را بیشتر می‌کند.

وی در ادامه با بیان اینکه برخی از کشورهای اروپایی بحران اساسی کشور خود را فقر آرامش نام برده‌اند تصریح کرد: امروزه گرایش متأهلین به مواد مخدر بیشتر از مجردین شده است.

صرامی عدم رضایت عاطفی، اقتصادی و جنسی را سه عامل گرایش متأهلین به مواد مخدر دانست و تاکید کرد؛ باید شیوه درست زندگی کردن را در بدو ازدواج به زوجین آموزش دهیم.

وی در ادامه با اشاره به اعتیاد 37 درصدی افراد تحصیل کرده و تأکید بر اینکه روسای ادارات باید بتوانند چهار خرده نظام سیاسی، اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی را احیا کنند خاطرنشان کرد: 58 درصد معتادین زیر 34 سال هستند که دقیقاً تهاجم فرهنگی مورد اشاره رهبر انقلاب در سال 73 را الان می‌ بینیم.

همایش ها باید خروجی داشته باشد 

صرامی با بیان اینکه نباید همه‌چیز را به حاکمیت واگذار کنیم تأکید کرد: این همایش‌ها باید خروجی داشته باشد وگرنه اتلاف وقت و سرمایه است که مسئولان شهرستان باید سیاست‌های لازم را در این خصوص اتخاذ کنند.

جانشین نیروی انتظامی استان در این همایش معضل اعتیاد به مواد مخدر را یک معضل جهانی دانست که دروازه ورود به آن سیگار می باشد.

وی افزود: جمهوری اسلامی در مبارزه با مواد مخدر در مرزها با جانفشانی ها و صرف میلیاردها ریال در تهیه تجهیزات و مقابله با اشرار و قاچاقچیان مواد مخدر بطور جدی وارد شده است که سازمان ملل متحد جمهوری اسلامی ایران را کشوری پیشرو در مبارزه با مواد مخدر، مصم ترین، بااراده ترین، قوی ترین و موفق ترین کشور در دنیا معرفی کرده است.

سرهنگ حسین حسین زاده با اشاره به موقعیت جغرافیایی ایران و واقع شدن در همسایگی دو کشور عمده تولید کننده مواد مخدر افزود: سالانه بین 8 تا 12 هزار تن مواد مخدر در کشورهای افغانستان و پاکستان تولید می شود که یکی از راه های اصلی ترانزیت مواد مخدر کشور ایران می باشد.

مواد مخدر بزرگ ترین شوک قرن 21 است

وی مواد مخدر را بزرگ‌ترین شوک قرن 21 معرفی کرد و افزود: امروزه تجارت مواد مخدر پرسودترین تجارت جهان شناخته می شود که علی رغم مبارزه جدی با این بلای خانمانسوز متاسفانه براحتی این مواد در دسترس جوانان و نوجوانان ما قرار دارد.

حسین زاده با بیان اینکه 65 درصد از دانش آموزان و دانشجویان ویژگی های مواد مخدر جدید را نمی شناسند اظهار کرد: افرادی که به مواد مخدر روی می آورند خسارات جبران ناپذیری را در زندگی خود متحمل می شوند و آسیب های جدی را به خانواده خود و جامعه وارد می کنند که هیچ گاه قابل جبران نخواهد بود.

سیگار دروازه ورود به سوی اعتیاد است

وی در بررسی دلایل گرایش افراد به مواد مخدر و بیان اینکه 90 درصد معتادین به مواد مخدر ابتدا از سیگار شروع کرده اند، ادامه داد: بیش از 50 درصد معتادان ایرانی بین 17 تا 30 سال سن دارند که خودنمایی، کنجکاوی و ناآگاهی مهم ترین علت های گرایش جوانان و نوجوانان به سمت مصرف مواد مخدر است.

جانشین فرمانده نیروی انتظامی استان اساسی ترین معضل اعتیاد را از هم پاشیدگی کانون خانواده عنوان و تصریح کرد: کاهش امنیت اجتماعی و فرهنگی، فقر، فحشا، و تحمیل هزینه های گزاف اقتصادی به دولتها از دیگر پیامدهای مصرف مواد مخدر در جامعه است.

وی پس از بیان عوارض و عواقب سوء مصرف مواد مخدر، افزایش سطح آگاهی همگانی، شناسایی و برخورد با تولید کنندگان و فروشندگان مواد مخدر، تجدیدنظر برخی از قوانین، کاهش دسترسی به مواد مخدر، کاهش تقاضا در جامعه، تحکیم بنیان خانواده، ایجاد محیطی سالم، افزایش تفریحات سالم و ورزش از جمله عوامل مهم در مبارزه با این پدیده شوم دانست.

مواد مخدر پدیده شوم و دشمن اصلی جوانان است

فرماندار شهرستان نیز در همایش آسیب‌های اجتماعی جوانان و نوجوانان را سرمایه های بزرگ کشور دانست که در معرض خطر یکی از اصلی ترین دشمنان خود یعنی پدیده شوم مواد مخدر قرار دارند.

وی کاهش سن اعتیاد، افزایش اعتیاد بین افراد تحصیل کرده و افزایش 2 برابری اعتیاد و تمایل به مصرف مواد مخدر طی پنج سال گذشته در بین زنان را سه موضوع نگران کننده عنوان کرد.

علیرضا بصیری افزود: اقدام دولت در مقابله با سوداگران مرگ و پدیده مواد مخدر، حمایت از نیروی انتظامی عنوان کرد و افزود: با توجه به تغییر رویکرد کشور در مبارزه با مواد مخدر از امنیتی به اجتماعی، یکی از موضوعاتی که دولت و ملت باید با هم تلاش کنند مبارزه جدی با مواد مخدر است.

وی بی اطلاعی جوانان و نوجوانان و ناآگاهی خانواده ها را یکی از عوامل مصرف مواد مخدر دانست که باید مورد توجه و اهتمام مسئولان قرار بگیرد.

بصیری ضمن هشدار به مراقبت از کانون های خانواده اضافه کرد: لازم است سیاست گذاری های مختلف برای حقوق شهروندی در مبارزه با مواد مخدر با رویکرد اجتماعی مورد اهتمام قرار گیرد.

 دانشگاه آزاد اسلامی واحد شاهین شهر چهارمين همايش آسيب هاي اجتماعي، مواد مخدر و روانگردان ها را با حضور مشاور دبير كل ستاد مبارزه با مواد مخدر رياست جمهوري، جانشین فرمانده نیروی انتظامی استان، فرماندار، معاونین و مسئولان شهرستان، امام جمعه شاهین شهر، اساتید و دانشجویان، دانش آموزان و همچنین اقشار مختلف در تالار شيخ بهايي شاهين شهر برگزار کرد.

در حاشیه برگزاری این همایش از 3 هزار اثر دانش آموزان و دانشجویان از قبیل نقاشی، پوستر و گرافیک با موضوع اعتیاد که به دبیرخانه این همایش ارسال شده بود 800 اثر در معرض دید علاقمندان قرار گرفت. این نمایشگاه از امروز بمدت یک هفته در تالار شیخ بهایی شاهین شهر برای بازدید دایر است.

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.