۱۵:۳۴ - سه شنبه ۲۴ دی ۱۳۹۲

حاجی دلیگانی نماینده مردم شاهین شهر در مجلس

نگاه دولت به تقسیم بودجه به روز نیست

یکی از اشکالاتی که در بودجه داریم شاخص‌های برخورداری و شاخص‌های محرومیت را برا ساس استان‌ها تنظیم می شود که این خیلی ضرر زننده است.

haji-deligani

 

به گزارش پایگاه خبری شهرستان شاهین شهر و میمه “شاهین نا”، حسینعلی حاجی دلیگانی نماینده مردم شاهین شهر و میمه و برخوار در مجلس شورای اسلامی در گفتگویی با خبرنگار شاهین نا اظهار داشت: ما اگر بتوانیم راهکاری را پیش بینی کنیم که در بودجه شاخص‌ها حداقل براساس شاخص‌های شهرستانی باشد؛ اگر شاخص‌ بر اساس بخش و روستا و شهر نیست بر اساس شهرستان باشد؛ و ببینیم برخورداری چه مقدار و محرومیت به چه میزان است، آن موقع خواهیم دید که به عدالت نزدیک تر می شویم. بودجه استان با این تعریف‌ها و شاخصه‌ها در شرایط مطلوبی قرارندارد.

 

خبرنگار شاهین نا: بودجه استان چه شرایطی دارد؟

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس: ابتدا در خصوص بودجه توضیح بدهیم که بودجه سال 93 بالغ بر 870 هزار میلیارد تومان است که سرجمع با بودجه سال 92 تفاوت چندانی ندارد.

از این عدد 588 هزار میلیارد تومان بودجه شرکتهای دولتی، 23 هزار میلیارد تومان درآمد اختصاصی دستگاه‌های مختلف و منابع عمومی بودجه 195 هزار میلیارد تومان می باشد که نسبت به سال 92 این رقم 24 هزار میلیارد تومان افزایش را نشان می دهد. این 195 هزار میلیارد تومان به سه قسمت تقسیم می شود. قسمت اول سهم نفت است که سهم آن 77هزار میلیارد تومان در لایحه بودجه سال 93 سهم مالیات 66 هزار میلیارد تومان و سهم سایر منابع درآمدها 49 هزار میلیارد تومان است و این 195 هزار میلیارد تومان بودجه‌ منابع عمومی کشور است که برای سال 93 توسط دولت پیشنهاد شده است. این در حالی است که بودجه 92 برابر اصلاحیه که حدود 3 ماه پیش صورت گرفت سقف بودجه از 210 هزار میلیارد به 171 هزار میلیارد تومان کاهش پیدا کرد. بنابراین 24 هزار میلیارد تومان افزایش منابع را در لایحه سال 93 نسبت به قانون سال 92 نشان می دهد که در مجموع از حیث درآمدها 10 هزار میلیارد و از حیث نفت 14 هزار میلیارد تومان پیش بینی می شود درآمدهای نفتی بیشتر از سال 92 شده و در سایر درآمدها 8 هزار میلیارد اضافه تر از سال 92 شده است.

و اما مصارف بودجه پیش بینی شده که توسط دولت اعلام شده است؛ 143 هزار میلیارد تومان بودجه جاری است، 37 هزار میلیارد تومان در بخش عمرانی و 16 هزار میلیارد تومان هزینه های مالی. قیمت هر بشکه نفت در کمیسیون تلفیق 100 دلار بسته شد. میزان صادرات 1 میلیون و 294 هزار بشکه در روز، که 1 میلیون نفت خام و 294 هزار میعانات گازی، قیمت محاسبه هر دلار در بودجه 2650 تومان در نظر گرفته شده که از میزان نفتی که فروخته می شود 14.5درصد سهم خود وزارت نفت برای تولید نفت و هزینه‌هایی که دارد و 31 درصد امسال از درآمدهای نفتی به صندوق توسعه ملی ریخته می شود و 55.5 درصد مربوط به درآمدهای دولتی است.

نکاتی که در بودجه سال 93 حائز اهمیت است اولا نگاه مجلس به بودجه نگاه حمایتی از دولت و تعامل سازنده با دولت است، چرا که دولت در میدان اجرا است و جامعه را باید مدیریت کند. از جهات فرهنگی، اقتصادی، اجتماعی، ورزش و تمامی زمینه‌های مختلفی که جامعه نیاز دارد که توسط حاکمیت اعمال حاکمیت شود؛ بنابراین نگاه مجلس نگاه همکاری و تعامل است.

ویژگی‌های بودجه در چند نکته: اولا باید از دولت یازدهم تشکر کنیم که لایحه بودجه را به موقع به مجلس ارائه داد و نکته دوم اینکه خوشبختانه اولین گام در بودجه ریزی عملیاتی را دولت یازدهم برداشت و بودجه 27 دستگاه را بودجه ریزی عملیاتی کرد.  امیدوار هستیم که در سال آتی تمامی دستگاه‌ها با توجه به تکلیفی که قانون برنامه پنجم ماده 219 انجام داده آن را عملیاتی کنند که گام بسیار خوبی است که در قانون برنامه 5 ساله پیش بینی شده است.

نکته بعدی در خصوص بودجه این است که گزارش عملکرد برنامه 5 ساله که معمولآ بایستی به موقع یعنی همان زمانی که بودجه سال بعد به مجلس ارائه می شود گزارش هم ارائه شود که متاسفانه تا الان به مجلس نیامده و همچنین گزارش عملکرد صندوق توسعه ملی که برابر قانون جداول پرداخت‌ها و دریافت‌ها باید به مجلس ارائه می شد هنوز ارائه نشده است و این دو از از لوازمات بودجه ریزی است که باید مد نظر نمایندگان مجلس قرار بگیرد.

نکته بعدی بودجه که یک مقدار خوشبینانه است؛ از حیث انجام شاید خوش بینانه است؛ سهم عمران درست است که 37 هزار میلیارد تومان دیده شده ولی بعید است با توجه به عملکردی که تا الان بودجه در حوزه عمرانی در سال 92 داشته به نظر می آید در سال 93 نیز همین وضعیت را یعنی در حدود 11 هزار میلیارد تومان داشته باشیم. نکته بعدی که در بودجه حائز اهمیت است این است که برابر اصل 52 و 53 قانون اساسی لازم است که بودجه یکپارچه باشد. یعنی سند دخل و خرج کشور یکپارچه باشد. لذا یک نکته که در بودجه درست دیده نشده موضوع هدفمند یارانه‌ها است که دولت اعلام کرده لایحه جداگانه ارائه خواهم داد که این با قانون بودجه ریزی و اصول 52 و 53 مغایرت دارد و امیدوار هستیم که دولت که اشکالاتی به هدفمند سازی یارانه ها و استمرار آن می بیند، در جهت رفع اشکالات قدم عملیاتی بردارد و اولین گام در این موضوع، ارائه یک لایحه جامع که همزمان با بررسی بودجه بتواند تلفیقاً مورد بررسی قرار بگیرد در فرصت باقی مانده است.

رویکرد بعدی که باید در بودجه لحاظ می شد و کمتر در بودجه امسال و 20 30 سال گذشته مورد توجه قرار می گیرد، این است که در بودجه کمتر رنگ و بویی از تحول نمی بینیم و بیشتر یک نسخه‌ای است که هر ساله بر اساس سال قبل اعداد آن کم وزیاد می شود و احکام آن تغییر پیدا می کند، ولی شاکله و چارچوب آن همان است و کمتر از ابداعات در آن چیزی را مشاهده می کنیم. به اعتقاد ما می توان ایده‌های جدیدی وارد بودجه کرد که با توجه به مشکلاتی که در حیث درآمدها داریم، جایگزین این روش‌ها و راه‌هایی که دربودجه الان وجود دارد و هرساله تکرار می شود کرد.

مطلب بعدی  این است که باید رویکرد بودجه امسال رویکرد اقتصاد مقاومتی باشد که از این جهت لازم است ساز و کاری را در بودجه برای بکار گیری سرمایه‌های مردم و برای تقویت بخش تولید قدم‌های بزرگ برداشته شود تا حماسه اقتصادی در سال آینده تداوم پیدا کند و تقویت شود. در خصوص بخش نفت که در بودجه ما شاهد هستیم بیشترین اتکا به صادرات نفت و میعانات خام است در حالی که باید توجه به صنایع پایین دستی داشته باشیم و فرآوری خوراک‌ها را بیشتر کنیم، معمولا به سمت راحت طلبی و صادرات نفت خام رفته‌ایم که این همه کشوردر اطراف ما هستند که اگر نفت خام را تا آخرین زنجیره فرآوری بیشتری کنیم، کیست که نفت ما را خریداری نکند و کیست که محصولات نفتی ما را که همه به آن محتاج هستند خریداری نکند  و این کاری است که می تواند انجام بگیرد و تحریم‌ها را خود به خود بشکند.

نکته بعدی ما معمولا یکی از اشکالاتی که در بودجه داریم شاخص‌های برخورداری و شاخص‌های محرومیت را براساس استان‌ها تنظیم می شود که این خیلی به ضرر است مثلا گفته می شود استان اصفهان یک استان برخوردار است که واقعا برخوردار نیست و آن جایی که گفته می شود استان محروم واقعا محروم نیست. ما اگر بتوانیم راهکاری را پیش بینی کنیم که در بودجه شاخص‌ها حداقل براساس شاخص‌های شهرستانی باشد؛ اگر شاخص‌ براساس بخش و روستا و شهر نیست براساس شهرستان باشد؛ و ببینیم برخورداری چه مقدار و محرومیت به میزان است، آن موقع خواهیم دید که به عدالت نزدیک تر می شویم. بودجه استان با این تعریف‌ها و شاخصه‌ها در شرایط مطلوبی قرار ندارد.

بودجه استان اصفهان از حیث این که بودجه کشور و درآمدهای مالیاتی کشور را تأمین کند بعد از استان تهران دومین استان است، اما از لحاظ برخورداری از بودجه کشور تقریبا استان 27 است و این تفاوت متاسفانه وجود دارد و شرایط به نحوی است که در کمیسیون تلفیق و یا در مجلس معمولا این فضا را به نوعی ترویج کرده‌اند که بله استان اصفهان خیلی برخورداراست و یک جاهایی را هم سنتی در ذهن همیشه به عنوان نقطه محروم کشور نام می برند، در حالی که باید بازنگری و بررسی مجدد داشته باشیم، ممکن است یک استان در 20 سال گذشته محروم بوده اما قطعا الان دیگر ممکن است محروم نباشد و ممکن است یک استان در 20 سال گذشته برخوردار بوده ولی الان با مقایسه مجدد نسبت به دیگر استان‌ها ممکن است از برخورداری افتاده باشد و این نکاتی است که باید به آن توجه شود و ما تحولی در بودجه ریزی نمی بینیم و این اشکالاتی را بوجود می آورد.

خبرنگار شاهین نا:  آیا در بودجه سال آینده طرح های عمرانی مناسبی برای استان تدارک دیده شده است؟

 نماینده مجلس شورای اسلامی: راجع به طرح‌های عمرانی بخش داریم به عنوان بخش اعتبارات استانی و بخش اعتبارات ملی و از آنجاییکه بودجه از بخش اعتبارات ملی است در بخش اعتبارات ملی بستگی دارد به این که چه مقدار بتوانیم در استان پروژه داشته باشیم و چه مقدار پروژه‌ها فعال باشند، و اینکه مدیران و نمایندگان استان پیگیر باشند که برای آن پروژه‌ها جذب پول و اعتبار بیشتری داشته باشند. در بخش اعتبارات استانی هم مشکل همان که ذکر شد، امیدوار هستیم روزی فرا برسد که ما بتوانیم ایده و طرح جایگزینی شاخص‌های شهرستانی به شاخص‌های استانی است را به سیستم بقبولانیم.

خبرنگار شاهین نا: میزان تغییرات لایحه بودجه در کمیسیون تلفیق چه اندازه خواهد بود؟

حاجی دلیگانی: به هر حال نیازهای کشور زیاد است و نمایندگان هم پیشنهادهایی ارائه می دهند. طی روز گذشته و امروز دو پیشنهاد به مجلس ارائه شد. روز گذشته با یک پیشنهاد که ارائه شد 1800 هزار میلیارد تومان به بودجه بخش بهداشت و درمان اختصاص داده شد اضافه تر از آن چیزی که دولت پیش بینی کرده بود. و امروز هم مبلغ 3 هزار میلیارد تومان به بخش سلامت اختصاص داده شد که 22 میلیون نفر در شهرهای کوچک و روستاها بتوانند تحت پوشش بیمه سلامت قرار بگیرند.

خبرنگار شاهین نا: آیا می توان امیدی به بهبود شرایط بودجه استان در کمیسیون تلفیق داشت؟

نماینده مجلس شورای اسلامی: تلاش‌هایی در حال انجام است و اگر هماهنگ باهم باشد، مجموعه مدیریتی استان از ظرفیت نمایندگان استان استفاده کنند و نمایندگان استان در راستای اهداف استان از کمک مسئولن اجرایی استان استفاده کنند و همه تلاش‌ها مکمل هم باشند و با پیگیری‌هایی که الان صورت می گیرد انشاالله ما شاهد روزی باشیم که رو به پیشرفت بیشتر قدم برداریم، الان هم ناامید نیستیم و کارهای خوبی انجام می گیرد و جلسات خوبی با همکاران برای بررسی راهکارهایی که برای اینکه چگونه از ظرفیت های استان استفاده کنیم و بتوانیم آنچه که سهم واقعی و بحق استان است از بودجه ملی برخوردار باشیم.

خبرنگار شاهین نا: بودجه بخش هایی همانند بسیج نسبت به سال گذشته کاهش پیدا کرده، با توجه به اهمیت این نهادها، چرا چنین برخوردی شده است؟

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس: متاسفانه بودجه چند بخش کاهش پیدا کرده از جمله بودجه دفاعی که سهم بسیج هم در این بخش قرار دارد، بودجه فرهنگی 16 درصد نسبت به بودجه سال گذشته، و بودجه ورزش هم 40 درصد نسبت به سال گذشت کاهش پیدا کرده است.

خبرنگار شاهین نا:بسیج در عرصه اقتصاد مقاومتی، سازندگی در مناطق محروم، ساخت سالن های ورزشی و … کارهای مناسب را انجام داده است، آیا مجلس اصولگرا درباره افزایش بودجه چنین نهادی حساسیت لازم را خواهد داشت؟

نماینده مجلس شورای اسلامی: به هرحال پیشنهاد های خوبی از طرف نمایندگان از جمله بنده و دکتر کامران و مهندس فولاد گر که 3 عضو کمیسیون تلفیق از استان هستیم پیشنهادهایی دراین راستا تنظیم، ارائه و دفاع می شود و امیدواریم که باز بتوانیم قدم های مثبتی بداریم.

خبرنگار شاهین نا: مجلس اصولگرا، روی بودجه چه بخش هایی را دارد که احتمالا دولت از آنها غفلت کرده است؟

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس: بعضی از بخش ها غفلت شده از جمله اعتبارات مربوط به بیمه کارگران ساختمان را در لایحه سال 93 مثل سال 92 نیاورده و لذا تا الان به این نحو است که مثل سال گذشته برای صدور پروانه ساختمان مردم می بایستی که برای هر متر مربع مبلغی را به تأمین اجتماعی بابت بیمه کارگران ساختمان می پرداختند که به دوش مردم می آید که تبعات خوشایندی ندارد از جمله میزان ساخت و ساز کم می شود و یک سکون و رکودی در بخش مسکن مشاهده می کنیم و ساخت و ساز های غیر قانونی افزایش پیدا خواهد کرد و مردم در پرداخت این عدد دچار مشکل خواهند شد. اینها نکاتی است که دولت به آنها توجه نکرده است. امروز هم ما چند بار تلاش کردیم و پیشنهاداتی هم ارائه کردیم که متاسفانه مصوب نشد.

یک بخش دیگری که در بودجه دیده نشده قیمت برق برای چاه‌های کشاورزی است که الان در سال 92 زیاد بوده بنابراین امروز شخصا پیشنهاد دادم که آن 30 ریال به ازا را که برق خانه های روستایی  استثنا شده بود، این راهم استثنا کنند که خوشبختانه بالای 80درصد رأی آورد.

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.