۰۷:۰۷ - دوشنبه ۲۷ مهر ۱۳۹۴

دخترانی که لرزه بر تن داعش می‌اندازند +عکس

کوبانی نامی است که در ادبیات مقاومت ماندگار شده اما شاید کمتر کسی است که بداند زنان و دختران جوان کرد سهم بسزایی در این مقاومت داشتند.

به گزارش پایگاه خبری”شاهین نا” کوبانی نامی است که در ادبیات مقاومت ماندگار شده اما شاید کمتر کسی است که بداند زنان و دختران جوان کرد سهم بسزایی در این مقاومت داشتند و اینبار دختران ایزدی با پیوستن به زنان پیشمرگه و تشکیل گروهی به نام دختران خورشید می خواهند نام خود را جاودانه کنند. دیلی میل در این باره گزارش جذابی را آماده کرده که برگردان آن به شرح زیر آمده است.

سنجار و ایزدی ها نامی است که در طول یک سال گذشته بارها به گوش رسیده و گزارش های تکان دهند زیادی درباره جنایاتی که گروه تروریستی داعش علیه ایزدی ها به ویژه زنان و دختران ایزدی ها روا داشته منتشر می شود.

در این میان اما گویا برخی از زنان و دختران ایزدی با الهام گرفتن از ایستادگی زنان کرد کوبانی تصمیم گرفته اند تا انتقام خود و آشنایانشان را از داعش بگیرند. آنها چند ماهی است که گروه دختران خورشید را تشکیل داده اند.

این گروه توسط زنی به نام «ژاته شینگالی» دایر شده است. شینگالی را پیشتر به عنوان یک خواننده می شناختند (شینگال نام کردی سنجار است). این زن با به خدمت گرفتن 123 دختر و زن جوان 17 تا 30 ساله که همگی قصد گرفتن انتقام از داعش را دارند گروه دختران خورشید را تشکیل داده است.

بر اساس گزارش های موجود تروریست های موسوم به داعش در حمله به ایزدی های شمال عراق حدود پنج هزار زن و دختر را به گروگان گرفته اند.

شمار دختران و زنان ربوده شده از طرف سازمان های حقوق بشری، امدادرسان و دیپلمات های غربی نیز تایید شده است. گروه دیده بان حقوق بشر سوریه اعلام کرده بود که گروه تروریستی داعش تعدادی از زنان ایزدی را که پیش از این در شمال عراق ربوده بود، به سوریه منتقل کرده و پس از اجبار به تغییر دین، آن ها را به شبه نظامیان فروخته است.

این سازمان حقوق بشری توضیح داده است که توانسته از ازدواج اجباری 27 زن اطمینان حاصل کند. به گزارش این سازمان، زنان ربوده شده در سوریه به عنوان “عروس” به مردان داعش فروخته می شوند. دیده بان حقوق بشر سوریه فروش زنان ایزدی را تاکنون در حلب٬ رقه و حسکه ثبت کرده است

1439884133758_mail7 1439884133914_mail1 1439884134085_mail2 1439884134304_mail3 1439884134740_mail5 1439884134943_mail6

در همین رابطه در شهریورماه سال جاری رییس کمیته امور زنان اقلیم کردستان عراق گفته که حدود یکهزار زن ایزدی همچنان اسیر گروهک تروریستی داعش هستند.بخشان زنگنه افزود: مشخص نیست که داعش آنها را در داخل خاک سوریه نگهداری می کند و یا به کشور دیگری منتقل کرده است و دولت اقلیم کردستان تلاش می کند محل اسارت این زنان را به منظور نجاتشان شناسایی کند.

به گفته وی، بحران سیاسی و اقتصادی در کردستان عراق، مانع از توجه کافی مقام های این اقلیم، به پرونده زنان اسیر ایزدی شده است.

تروریست های داعش ایزدی ها را “شیطان پرست” می خوانند. آنها در حملات خود به ایزدی ها معمولا مردان را می کشند و زنان را دزدیده و با خود به اسارت می برند.

از پنج هزار دختر دزدیده شده تنها 43 نفر بازگشته اند. گفته می شود که شیخ های طایفه های سنی در موصل و فلوجه ها تلاش کرده اند تا زنان را خریده و بعد آزاد کنند. در همین رابطه چندی پیش منابعی در موصل اطلاع دادند که گروه تروریستی داعش شیخ ریان العبد ربه الجبوری یکی از شیوخ عشیره الجبور را با شماری از نزدیکان وی اعدام کرده است.

بر اساس این گزارش داعش الجبوری و نزدیکانش را به اتهام فراری دادن زنان ایزدی به استان دهوک اعدام کرد.

اما این دختران پس از آزادی اکنون نگران آنند که در جامعه سنتی ایزدی ها پذیرفته نشوند و به عنوان دخترانی که دامان شان لکه دار شده از این جامعه نیز طرد شوند، یا حتی محاکمه و سنگسار شوند.»

شمار ایزیدی ها را در سراسر جهان حدود 500 تا 800 هزار نفر تخمین می زنند. ایزدی ها یا ایزدیان، اقلیت مذهبی کردی هستند که در شمال عراق، سوریه، جنوب شرقی ترکیه، قفقاز و ایران زندگی می کنند. آیین آن ها ایزدیه، آمیزه ای از عقاید و ادیان پیش از اسلام و عقاید اسلامی است.

منبع: ایسنا
دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.