۰۸:۲۳ - جمعه ۱۰ مهر ۱۳۹۴

جور دیگر باید دید؛

رد پای یک جنایت عمدی در فاجعه منا/ حجاج در منا، قربانی جنگ قدرت در عربستان شدند

پس از وقوع فاجعه تکان‌دهنده منا در روز عید قربان برخی صاحب نظران این واقعه را به سوء مدیریت رژیم آل سعود نسبت می دهند اما این ماجرا از زاویه ای دیگر یعنی امکان عمدی بودن آن قابل بررسی است چرا که گذشت ساعت به ساعت زمان، ابعاد مصیبت ‌بارتری از این حادثه و البته عمق بی‌کفایتی، قصور و کارشکنی‌های سعودی‌ها را آشکارتر می‌‌کند.

به گزارش پایگاه خبری شاهین نا حج امسال را بی تردید باید غم انگیزترین حج تاریخ اسلام نام گذاشت. ابتدا جرثقیلی غول پیکر در مسجد الحرام سقوط کرد و سپس فاجعه هولناک منا رخ داد تا هزاران زائر در این دو حادثه عجیب، کشته و مجروح شوند.
از روز پنجشبه که منا، شاهد مرگ دلخراش حاجیان قربانی بود، سعودی‌ها از همان ابتدا سعی در کتمان وقوع فاجعه و عادی نشان دادن آن با توسل به روش‌های مختلف بودند اما با افزایش تعداد قربانیان و کشف اجساد جدید، آنها دیگر قادر به انکار اصل ماجرا نبودند.

اما با گذشت این چند روز، همچنان بر عمق و ابهامات بروز این فاجعه افزوده می‌شود و سعودی‌ها به جای پاسخ دادن به سوالات و ابهامات، با کمک رسانه‌های تبلیغاتی خود و البته حامیان غربی، سکوت پیشه کردند و شیوه فرار به جلو را برگزیده‌اند و بی آن که حتی عذرخواهی هم بکنند، می کوشند از خود سلب مسئولیت کنند.

احتمال عمدی بودن این حادثه قابل بررسی است و قرائنی از جمله مسدودکردن راه ها برای عبور شاهزاده سعودی، استقرار نرده در کناره راهها که موجب جلوگیری از فرار حجاج از معرکه شده است وجود دارد و همچنین اختلاف سیاسی آل سعود بر سر قدرت، دخالت نظامی آنها در یمن و بحرین و همچنین حمایت آن ها از تروریست های داعش، می تواند ما را به نظریه عمدی بودن حادثه سوق دهد.

مسئولان آل سعود تلاش می کنند با فعالیت در فضای مجازی از کنار این حادثه به راحتی گذشته و آن را به گردن دیگران انداخته و با سلب مسئولیت از خود حجاج ایرانی رامتهم کنند در حالیکه آن ها باید مسئولیت این حادثه رابپذیرند. هنوز ملت شیرینی عید قربان را نچشیده بودند که به عزای حادثه منا نشستند.در سالهای اخیر وهابیون عربستان ثابت کرده اند که لیاقت اداره حریمین شریفین الهی را ندارند چرا که در این سالها بیش از 5هزار زائر تا کنون جان خود را از دست داده اند و این آمار نشان دهنده بی کفایتی،ناتوانی و سوء مدیریت سعودی ها است.
***کاملاً مشخص است که سخنان مضحک آل سعود همچون گرمای هوا و خستگی حجاج چیزی جز فرار از مسئولیت و توجیه فاجعه نیست؛ مگر جز این است که هوای عربستان همیشه گرم است و حتی ماه ها و فصل هایی گرم تر از این هم در این کشور وجود دارد؟ پس چگونه می توان فاجعه را به گرمی هوا نسبت داد؟ یا مگر خستگی حجاج که عمدتاً سالخورده هستند، چیز جدید و عجیبی است؟

***یکی دیگر از مسئولین عربستان مدعی شده است که حرکت بعضی از حجاج در مسیر معکوس و برخورد دو گروه از حجاج در یک تقاطع علت ازدحام جمعیت و حادثه در صحرای منا بود. حرکت در مسیر معکوس هم ادعایی کاملاً کذب است چرا که حادثه در ابتدای روز رخ داده و همه در حال حرکت به یک سمت بوده اند. اگر حرکت معکوسی هم رخ داده، در حین فاجعه بوده است که هر کسی به طور طبیعی در صدد فرار از مهلکه بوده است. مگر مسؤولیت هدایت حرکت کاروان های حجاح با سعودی ها نیست؟ آنها مگر در منا، مسئولیتی جز مدیریت حرکت ها را دارند؟

*** از همان ساعات اولیه وقوع این فاجعه، تیم‌های امدادی و پزشکی ایرانی برای کمک به حال مجروحان در منا و پس از آن در بیمارستان‌های سعودی حاضر شدند تا نه‌ تنها به حجاج ایرانی بلکه تا حد امکان به مجروحان سایر کشورها نیز خدمت‌رسانی کنند اما با ممانعت مسئولان سعودی مواجه شدند و حتی برای کمک به مجروحان ایرانی و اطلاع از سلامتی آن‌ها با مشکلات تعجب برانگیزی روبه‌رو شدند. سعودی‌ها زمانی مجبور به پذیرش نیروهای ایرانی شدند که فشار افکار عمومی سایر کشورها را مقابل خود می‌دیدند اما نتیجه خودخواهی، سوء مدیریت و رفتار خارج از عرف بین‌المللی سعودی‌ها باعث افزایش تعداد قربانیان این حادثه شد؛ واقعاً اگر در خوش‌بینانه‌ترین حالت هم این ممانعت را سناریویی از پیش تعیین شده ندانیم، باید پرسید، چرا آن‌ها از پذیرش کمک بی منت نیروهای ایرانی به مجروحان که قطعاً بار سنگینی از دوش سعودی‌ها برمی‌داشت خودداری کردند؟

***نکته مهم و کلیدی ماجرا این است که نیروهای امنیتی سعودی، در اقدامی بسیار تأمل برانگیز، مسیر پیش بینی شده حجاج در خیابان ۲۰۴ که عمده زائران تردد کننده در آن را ایرانی ها ، هندی ها، آفریقایی ها و پاکستانی ها تشکیل می دادند بستند و صدها هزار نفر را در یک معبر محدود، تحت فشار و تنش گذاشتند.
هر چه غیر عمد باشد، بستن مسیر پیش بینی شده ای که قبلاً به حجاج گفته بودند از آنجا حرکت کنند، اقدامی کاملاً عمدی بوده است که توسط خود سعودی ها صورت گرفت و آنقدر این انسداد را ادامه دادند که جمعیت متراکم تر و متراکم تر شد و فاجعه رخ داد.

***بی‌تفاوتی مأموران حاضر در محل هم به گفته شاهدان عینی ماجرا و هم به شهادت فیلم‌های موجود، محرز است، تا جایی که مأموران در حالی مشغول نوشیدن آب هستند که انبوهی از زائران در کنار آنها روی زمین افتاده بودند و شاید یک جرعه از آبی که می‌نوشیدند، جان یک حاجی را نجات می‌داد. اما عجیب‌تر این بود که در ادامه تعلل باورنکردنی و قابل تأمل سعودی‌ها، آنها بدون اینکه از فوت زائران مطمئن شده باشند، بطری‌های آب‌های خنک را به صورت انبوه روی قربانیان می‌ریختند!

***اصرار سعودی‌ها در دفن فوری و البته جمعی اجساد مجهول‌الهویه نیز مشکوک است؛ وقتی می‌توان با وجود سردخانه‌های مجهز اجساد را تا زمان بیشتری نگهداری کرد و همان‌طور که اعلام شد، به وسیله انگشت‌نگاری از اجساد و تطبیق آنها با انگشت‌نگاری‌های هنگام ورود به عربستان، هویت تعداد زیادی از این اجساد را تعیین کرد، چرا سعودی‌ها از این کار خودداری کرده‌اند و بر دفن فوری آنها اصرار می‌کنند؟ بر فرض که سعودی‌ها با موافقت کشورهای متبوع این قربانیان، بنا را بر دفن آنها در عربستان می‌گذارند، آیا روا نیست برای ادای احترام به این قربانیان، خانواده و کشور آنها و برای نشان‌دادن کمترین سطح از حسن‌نیت پس از وقوع این فاجعه، به جای دفن قربانیان به صورت جمعی، آنها را در یک مکان مشخص با نماد و یادمانی بهتر دفن کنند؟

***برخی مقامات سعودی نیز پا را فراتر گذاشته و اعلام کردند این فاجعه عظیم به دلیل “لبیک یا حسین” گفتن ایرانی ها است. این فرافکنی ها کاری کثیف از سوی مقامات آل سعود بوده که گویی شهادتین مردم آن هم در حال احتضار را با شعار اشتباه گرفتند چرا که در آن لحظه که آدم جان به جان افرین تسلیم می کند تنها چیزی که بعید به نظر می رسد شعار و جریان سازی است که البته این امر گویا برای مقامات آل سعود شدنی است!!

…و آل سعود درها را بست، دست و پا زدن حاجیان در حال مرگ را ندید و یا حسین گفتن قبل از جان باختنشان را شعار شنید!!!
متاسفانه با تمام اقدامات امنیتی!! امسال سال قتل عام حجاج بود و نشان داد بی کفایتی مسئولین سعودی با هیچ تجهیزاتی جبران نمی شود.با وجود استفاده از چند هزار دوربین مدار بسته سعودی ها نتوانستند از وقوع حادثه دردناک حج امسال جلوگیری کنند. سعودی ها چند سال است که به بهانه تامین امنیت بیشتر برای زائرین سیستم های پیشرفته دوربین های مدار بسته را در سراسر شهرها و مکان های زیارتی قرار داده اند، اما به نظر می رسد که این سیستم ها برای هرکاری به غیر از تامین امنیت حجاج استفاده شده اند.

این موارد بخشی از ابهاماتی است که ذهن داغدار ایرانیان و مردم سایر کشورهایی را که اتباع خود را در این فاجعه از دست داده‌اند با خود درگیر کرده است و شواهد نشان‌دهنده این است که در روزهای آینده هم بر تعداد این ابهامات افزوده می‌شود با این اوصاف در واقعه منا، فراتر از بی کفایتی سعودی ها باید رد پای جنایت عمدی را دنبال کرد. از همین رو ، بسیاری از تحلیل گران مسائل داخلی عربستان، این گمانه را بسیار جدی می گیرند که حجاج در منا، قربانی جنگ قدرت در عربستان شده اند.

پروانه شریفی/

One Response to “رد پای یک جنایت عمدی در فاجعه منا/ حجاج در منا، قربانی جنگ قدرت در عربستان شدند”

  1. دوست گفت:

    سلام. خیلی زیبا بود. درود بر نویسنده ی توانا

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.