۰۸:۰۰ - چهارشنبه ۰۸ مهر ۱۳۹۴

عیدانه‌ ی غدیر؛

غدیر، سرآغاز ولایت، اکمال دین و اتمام نعمت است

غدیر تنها یک حادثه تاریخى نیست؛ غدیر، تنها نام یک سرزمین نیست، یک تفکرآسمانی است؛ نشانه و رمزى است كه از تداوم خط نبوّت حكايت مى كند.؛چشمه اى است که تا پایان هستى مى جوشد.

به گزارش پایگاه خبری شاهین نا؛ در فرهنگ دینی مسلمانان، بعضی روزها به دلیل برکت و خیری که در آنها نهفته، عید نامیده شده است. یکی از این روزهای ارزشمند، روز عید غدیر خم، یعنی هیجدهم ذیحجه است که از سوی رسول گرامی اسلام، برترین عید امت لقب گرفت.

واقعه غدیر خم

در سال دهم هجرت، رسول خدا صلی الله علیه و آله به حجه الوداع رفت و احکام آن را به مردم آموزش داد. به هنگام بازگشت از مکه، در غدیر خم، به امر خدا مردمان را گرد آورد و در آن مجمع عظیم، امام علی علیه السلام را به عنوان جانشینی خود به آنان معرفی کرد و فرمود: «هر کس من مولای اویم، علی مولای اوست». البته ناگفته نماند که جانشینی علی علیه السلام سال ها پیش در مکه و در جمع خاندان هاشم انجام گرفته بود، ولی در غدیر، به اطلاع عموم مردم رسید.

بدون شک واقعه غدیر خم، نقش سرنوشت سازی در تعیین مسیر آینده اسلام داشته است و در هر زمانی چون چراغ راه, روشنی بخش اندیشه های تشنه بوده و خواهد بود. در این واقعه، پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله حساس ترین مأموریت دوران پیامبریِ خود را به انجام رساند؛ مأموریتی که انجام آن، به منزله رساندن پیام رسالت حضرت بود، و کوتاهی در مورد آن، به از بین رفتن زحمات چندین ساله ایشان منجر می شد؛ چنان که خداوند متعال درآیه 67 سوره مائده می فرماید: «هان ای پیامبر! آنچه را از سوی پروردگارت به تو نازل شده است، تبلیغ کن و اگر چنان نکنی، پیام و رسالت او را انجام نداده ای وخداوند تو را از مردم حفظ می فرماید.»

انحراف بعد از غدیر

پس از واقعه مهم غدیر خم و برگزیدن امام علی علیه السلام به جانشینی رسول خدا صلی الله علیه و آله ، عده ای جاهل و خیانتکار به فاصله اندکی، این مسئله ی مهم را نپذیرفتند و علی علیه السلام را از خلافت کنار گذاشتند. این کنار گذاشتن معصوم و برگزیدن غیر او، اندک اندک خطی انحرافی بوجود آورد؛ به طوری که بعدها معاویه ها و یزیدها خلافت و حکومت را به دست گرفتند و آن را به سلطنت تبدیل کردند. امام خمینی(ره)، این انحراف ها را سرچشمه گرفتاری های کنونی دنیای اسلام می داند و می فرماید: «انحرافاتی که بعد از غدیر خم پیدا شد و ماها هم غفلت کردیم ـ همه نه ـ بسیاری از ماها، اکثریت شاید غفلت کردند و ما را کناره گیر کردند، نگذاشتند که در امور مسلمین دخالت بکنیم، اسباب این گرفتاری هایی شده است که الان در سرتاسر کشورهای اسلامی داریم می بینیم، در همه جا این مسائل هست…..»

روش درست زنده نگه داشتن غدیر

مجلس گرفتن در اعیاد اسلامی، عملی نیکو است؛ ولی نیکوتر آنکه، در مورد بزرگی آن عید اندکی تامل کنیم. بزرگی در مورد درست زنده نگه داشتن عید سعید غدیرخم می فرماید: «زنده نگه داشتن این عید، نه برای این است که چراغانی بشود و قصیده خوانی بشود و مداحی بشود. اینها خوب است؛ اما مسئله این نیست. مسئله این است که به ما یاد بدهند که چطور باید تبعیت کنیم. به ما یاد بدهند که غدیر، منحصر به آن زمان نیست؛ غدیر در همه اعصار باید باشد و روشی که حضرت امیر در این حکومت پیش گرفته است، باید روش ملت ها و دست اندرکاران باشد. قضیه غدیر، قضیه جعل حکومت است. این است که قابل نصب است؛ والاّ، مقامات معنوی قابل نصب نیست.»

غدیر در کلام رهبری

عید غدیر، عید بسیار بزرگ و خاطره عظیم تاریخی است.در کار غدیر باید هدف را مشخص کرد. بنشینید و واقعا روی مسائل فکر کنید. برای این کار وقت بگذارید.کسانی به درد کار غدیر می خورند که اهل این کار باشند؛ کار در مورد غدیر باید عمیق و گسترده باشد.عید غدیر، عید ولایت است، عید سیاست است، عید دخالت مردم در امر حکومت است، عید آحاد ملت و امت اسلامی است.

روز اکمال دین

رخداد بزرگ غدیر در ذى حجه سال دهم هجرى، تنها یک حادثه تاریخى نیست؛ غدیر، تنها نام یک سرزمین نیست، یک تفکر آسمانی است؛نشانه اى است از ثبات خط نبوت؛چشمه اى است که تا پایان هستى مى جوشد؛غدیر، روز اکمال دین، اتمام نعمت و موجب خشنودى خداست؛ غدیر، نه تاریخ است، نه جغرافیا و نه روایت، بلکه ولایت است؛ پیشوند غدیر، رسالت است و پسوند آن، ولایت و امامت. غدیر، سرچشمه همیشه جوشان ولایت است. غدیر، روز انسان است و انسان سازی. غدیر، تداوم رسالت محمد صلى الله علیه و آله در ولایت على علیه السلام است. غدیر، عید پیمان و عهد است. غدیر، عید عدالت و رهبرى است.

فرهنگ سازی برای غدیر

حدیث غدیر اوج تثبیت ولایت حضرت علی علیه السلام بوده، به طوری که برای احدی عذر یا راه گریزی باقی نمانده باشد. بنابراین هر نسلی موظف است با اتکا به سخن پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم در روز غدیر، پیام غدیر را به نسل های بعد از خود برساند تا دشمنان اسلام نتوانند ذره ایی آسیب به آن وارد کنند که این مهم به جز کار جهادی میسر نخواهد شد.

پروانه شریفی/

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.