۱۶:۰۵ - جمعه ۱۳ شهریور ۱۳۹۴

اظهارنظرعجیب وزیر کار درباره حداقل مزد

بعد از آنکه وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی 4 میلیون و 700 هزار نفر از بیکاران را در محاسبات خود جا انداخت، این بار در آمار دیگری که ارائه داده حداقل مزد کارگران را یک میلیون و 200 هزار تومان دانسته است. دلیل ابهامات آماری ربیعی چیست؟

به گزارش پایگاه خبری شاهین نا، علی ربیعی که عصر سه شنبه در جلسه شورای اداری استان کرمانشاه برگزار می‌شد با اشاره به طرح هدفمندی یارانه‌ها گفت: حداقل دستمزد برای هر فرد یک میلیون و 200 هزار تومان است، حال باید پرسید اشتغال‌زایی بهتر است یا پرداخت تقریبا 200 هزار تومان به هر خانواده. اعلام حداقل مزد یک میلیون و 200 هزار تومانی از سوی وزیر کار درحالی قابل تامل است که حداقل مزد با نظارت همین وزارتخانه اسفند ماه سال گذشته تصویب شد و نمایندگان کارگری و کارفرمایی به رقم 712 هزار و 425 تومان در ماه رسیدند و مشخص نیست اختلاف 487 هزار تومانی در محاسبه حداقل مزد امسال از سوی وزیر کار چیست؟

حتی اگر وزیر کار در حداقل مزد حق مسکن، خواروبار، حق اولاد و سنوات را هم لحاظ کرده باشد افراد مجرد 892 هزار تومان، افراد متاهل دارای یک فرزند 936 و متاهلان دارای دو فرزند یک میلیون و سه هزار تومان ماهانه دریافتی دارند که این میزان دریافتی هم در بهترین حالت 200 هزار تومان با حداقل مزد دریافتی از سوی ربیعی تفاوت دارد.

به همین دلیل مشخص نیست علی ربیعی روی چه مبنایی چنین آماری را درمورد حداقل مزد بیان کرده است. اما این اولین باری نیست که در آمار اعلامی ربیعی ابهام و اشتباه محاسباتی وجود دارد. باز پیش هم ربیعی در برنامه تلویزیونی آماری در مورد اشتغال ارائه داده و گفته بود تعداد بیکاران تا سال 1400 به 9.5 میلیون نفر می‌رسد و دولت باید سالانه 800 هزار شغل برای اشتغال آنان ایجاد کند. این به آن معنا بود که حدود 4 میلیون و 700 نفر از بیکاران از قلم افتاده‌اند و وزیر کار آنان را ندیده است. البته به نظر می‌رسد یا بخشی از محاسبات وی غلط است و یا وی به صورت ضمنی اعلام کرده که دولت تنها می‌تواند در بهترین حالت نیاز نیمی از بیکاران را پاسخ دهد.

حداقل دستمزد ماهیانه

۷۱۲۴۲۵
حق مسکن ماهیانه ۴۰۰۰۰
حق بن نقدی (خواروبار) ۱۱۰۰۰۰
حق اولاد- یک فرزند ۷۱۲۴۱
حق اولاد- دو فرزند ۱۴۲۴۸۲
حق سنوات روزانه ۱۰۰۰
حداقل مزد روزانه ۲۳۷۴۷
مجموع دریافتی افراد مجرد ۸۹۲۴۳۰
مجموع دریافتی افراد متاهل با یک فرزند ۹۶۳۶۷۱
مجموع دریافتی افراد متاهل با دو فرزند ۱۰۳۴۹۱۲
 منبع: راه دانا
دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.