۱۰:۴۳ - جمعه ۱۳ شهریور ۱۳۹۴

دبیر کل کمیسیون یونسکو در ایران:

سرعت تولید علم باید همراه با کسب مهارت باشد/ کاربردی کردن علم از اهداف برگزاری همایش های علمی است

دبیرکل کمیسیون یونسکو در ایران گفت: حمایت افکار عمومی از دستیابی به انرژی صلح آمیز هسته ای زمینه پیشرفت دانشمندان هسته ای کشور را فراهم می کند.

به گزارش پایگاه خبری شاهین نا، دبیر کل کمیسیون ملی یونسکو در چهارمین همایش ملی اپتیک و لیزر ایران در دانشگاه مالک اشتر شاهین شهر گفت: حمایت افکار عمومی از فعالیت های علمی موجب می شود تا سیاست گزاران در کوتاهترین زمان پاسخگوی مطالبات علمی باشند و اقدامات لازم برای پشتیبانی از این فعالیت ها را انجام دهند.

وی با بیان اینکه ترویج علم در جامعه موجب ثبات فکری می شود افزود: در سالهای گذشته در این زمینه در ایران کم کاری شد که امید است با رویکرد جدید تولید علم در ایران و حرکت به سمت جامعه دانش بنیان، ترویج علم در سطح جامعه تقویت شود.

سعدالله نصیری قیداری به پیشرفت های علمی کشور در عرصه دانش انرژی صلح آمیز هسته ای اشاره و خاطرنشان کرد: حمایت افکار عمومی از دستیابی به انرژی صلح آمیز هسته ای زمینه پیشرفت دانشمندان هسته ای کشور را فراهم می کند.

وی از برگزاری کمیسیون یونسکو در اواخر شهریور ماه سال جاری در ایران خبر داد و تصریح کرد: همراه با سرعت تولید علم، کسب مهارت نیز مورد نیاز است.

دبیر کل کمیسیون ملی یونسکو به نامگذاری سال 2015 به نام سال نور از سوی یونسکو اشاره کرد و افزود: به همین مناسبت 10 برنامه در ایران اجرا می شود که علاوه بر تالیف کتاب برگزاری همایش ملی اپتیک و لیزر از جمله این برنامه ها است.

وی افزود: با توجه به نامگذاری سال جاری میلادی به نام سال نور و فناوری های نور که به مناسبت هزارمین سال تالیف کتاب «المناظر» ابن هیثم بصری دانشمند مسلمان از سوی یونسکو اعلام شده است در کشورهای مختلف دنیا برای شناساندن نور و فناوریهای نور پایه برنامه های متعددی برگزار می شود که لازم است در ایران نیز برنامه مناسبی برگزار شود و اساتید و دانشجویان نیز با بهره گیری از این نامگذاری مقالات خود را تنظیم کنند.

نصیری اجرای برنامه های علمی و فرهنگی یونسکو در چارچوب قوانین ایران را از وظایف کمیسیون ملی یونسکو در ایران عنوان کرد و افزود: ثبت جهانی آثار باستانی و میراث فرهنگی کشور از جمله 17 شهر از قبیل شوش و میمند و 20 تن از نام آوران و مشاهیر ایران از جمله اقدامات کمیسیون یونسکو در ایران است.

وی اضافه کرد: چهار مرکز علمی یونسکو در ایران فعالیت می کنند که مرکز منطقه ای توسعه مراکز رشد و پارکهای علم و فناوری آیریس در اصفهان یکی از جمله این مراکز می باشد.

چهارمین همایش ملی مهندسی اپتیک و لیزر در ایران با همکاری سازمان علمی، فرهنگی و تربیتی ملل متحد(یونسکو) در دو روز برگزاری در دانشگاه صنعتی مالک اشتر شاهین شهر با دعوت از اساتید و سخنرانان برجسته، بیش از ۱۶۰ مقاله پذیرفته شده از دانشگاه های سراسر کشور بصورت شفاهی و پوستر ارائه و مورد تبادل نظر علمی قرار گرفت.

دانشگاه صنعتی مالک اشتر یکی از دانشگاه های فعال و موثر در حوزه اپتیک و لیزر کشور می باشد

نصیری در حاشیه برگزاری چهارمین همایش ملی مهندسی اپتیک و لیزر ایران در دانشگاه صنعتی مالک اشتر به خبرنگار پایگاه خبری شاهین نا در خصوص تاثیر برگراری این همایش در توسعه دانش و تولید علم گفت: دانشگاه صنعتی مالک اشتر یکی از دانشگاه هایی است که در حوزه اپتیک و لیزر به خوبی کار می کند و نقش موثری در توسعه دانش کشور دارد.

وی ترویج علم را یکی از اهداف برگزاری کنفرانس ها دانست و افزود: در فضای علمی ایجاد شده علاوه بر متخصصین که می توانند مقالات خود را ارائه دهند، اساتید و دانشجویان نیز تبادل علم انجام می دهند و این مباحث توسط رسانه ها به جامعه منتقل می شود دانشجویان از دیگر دانشگاه ها برای رساله و انجام تحقیقات مشترک خود موضوع پیدا کرده و می نویسند.

نصیری با بیان اینکه در این همایش ها علاوه بر ترویج علم تبادل علمی نیز انجام می شود افزود: کارآفرینان ابزارهای نو و جدید تولید می کنند و بطور کلی کاربردی کردن علوم مورد بررسی قرار می گیرد.

وی دعوت از سخنرانان برجسته که دارای تنوع جالبی بود را یکی از ویژگی های این همایش عنوان کرد. افزود: در بین سخنرانان چهره های برتر علمی از پزشک، منجم، مهندس، جراح و اساتید و محققین وجود داشت که به ارائه مطالب علمی تنوع بخشیده بود همچنین وجود نمایشگاه تولیدات علمی دانشجویان و محققین و بزرگداشت ابن هیثم بصری از دیگر ویژگی های برگزاری چهارمین همایش ملی مهندسی اپتیک و لیزر در ایران بود.

در ادامه پیام های جداگانه بان کی مون دبیر کل سازمان ملل متحد و ایرینا بوکوا مدیرکل یونسکو که به مناسبت سال جهانی نور صادر شده بود قرائت گردید.

مظفر الربیعی مدیر مرکز فرهنگی عراق در ایران نیز در این همایش ضمن بررسی انقلاب علم اپتیک در جهان که پایه گذار اصلی آن در جهان تحقیقات، کتب و مقالات ابن هیثم اولین دانشمند مسلمان و فیزیک جهان در زمینه شناخت نور و قانون های شکست نور است پرداخت.

چهارمین همایش ملی مهندسی اپتیک و لیزر ایران و بزرگداشت هزاره ابن هیثم دانشمند مسلمان اهل بصره (پدر علم فیزیک) طی روزهای ۱۱ و ۱۲ شهریور ماه سال جاری در دانشگاه صنعتی مالک اشتر شاهین شهر برگزار شده بود که شب گذشته به کار خود پایان داد.

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.