۲۲:۳۰ - سه شنبه ۱۰ شهریور ۱۳۹۴

با حضور دبیر کل یونسکو در ایران؛

چهارمین همایش ملی مهندسی اپتیک و لیزر ایران و بزرگداشت هزاره ابن هیثم برگزار می شود

چهارمین همایش ملی مهندسی اپتیک و لیزر ایران و بزرگداشت هزاره ابن هیثم طی روزهای 11 و 12 شهریور ماه سال جاری در دانشگاه صنعتی مالک اشتر شاهین شهر به منظور تبادل آراء دانشمندان، محققان، دانشجویان و صنعتگران حوزه علوم و مهندسی اپتیک و لیزر برگزار می شود.

به گزارش پایگاه خبری شاهین نا، جانشین ریاست دانشگاه صنعتی مالک اشتر در گفتگویی از برگزاری همایش سه روزه ملی مهندسی اپتیک و لیزر ایران خبر داد و اظهار کرد: دانشگاه صنعتی مالک اشتر از سال 88 برگزاری همایش های دو سالانه ای در زمینه مهندسی اپتیک و لیزر ایران را شروع کرده است.

وی افزود: با توجه به سابقه این دانشگاه در تدوین و ایجاد رشته مهندسی اپتیک و لیزر از سال 1380 در مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد رسمی مهندسی الکترو اپتیک در سال 1379 به منظور معرفی و ترویج عمومی این رشته و همچنین ایجاد مکانی برای متخصصین و صاحبان فن و دانشگاهیانی که در زمینه اپتیک و لیزر فعالیت می کنند با شرکت در این همایش دستاوردهای خود را ارائه خواهند داد.

دکتر ثقفیی فرد خاطرنشان کرد: به لحاظ بعد پژوهشی قوی دانشگاه مالک اشتر که بر اساس اعلام وزارت علوم و تحقیقات فناوری، دانشگاه مالک اشتر جزو دانشگاه های برتر کشور محسوب می شود، مسئولان دانشگاه و وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح با هدف کمک به ارتقاء سطح دانشی که بتواند به فناوری، چرخه تولید و تجارت و توسعه رسیده و از طریق شرکت های دانش بنیان برگشت داشته باشد، تصمیم به برگزاری این همایش کردند.

وی تصریح کرد: چهارمین همایش ملی اپتیک و لیزر برای گسترش ارتباط دانشگاهیان با جامعه، جلب توجه سیاستگذاران برای رشد این رشته و توجه به ثمراتی که دانش نور در زندگی عموم مردم و افزایش توسعه کشور دارد برگزار می شود.

دبیر همایش ملی اپتیک و لیزر افزود: با توجه به نامگذاری سال 2015 از سوی سازمان ملل متحد(یونسکو) به نام سال جهانی “نور و فناوریهای نور پایه” به افتخار “ابن هیثم” دانشمند مسلمان و متولد بصره که به زغم غربی ها پدر علم فیزیک نام گرفته در کنار برگزاری این همایش، بزرگداشت هزاره ابن هیثم نیز برگزار خواهد شد.

وی با بیان اینکه بر اساس سیاست گذاریهای دبیرخانه همایش مقالات رسیده باید به لحاظ فعالیت هایی از جمله ساخت، طراحی و فعالیت های آزمایشگاهی و حتی شبیه سازی نیز بررسی شده باشند اضافه کرد: از 250 مقاله رسیده به دبیرخانه همایش 168 مقاله بر اساس معیارهای ذکر شده پذیرفته شده است که 71 مقاله بصورت شفاهی و 97 مقاله نیز بصورت پوستر در دو روز برگزاری همایش ارائه خواهند شد.

ثقفی فرد با بیان اینکه این همایش سه روزه کار خود را از امروز با برپایی پنج کارگاه آموزشی شروع کرده است. افزود: در نمایشگاه دستاوردهای مهندسی اپتیک که از برنامه های جنبی نمایشگاه است شرکت های فعال مختلفی از حوزه اپتیک و لیزر شرکت کرده اند.

وی ادامه داد: چهارمین همایش ملی اپتیک و لیزر از روز چهارشنبه 11 شهریور با حضور دبیر کل یونسکو در ایران و رئیس مرکز فرهنگی کشور عراق و جمعی از منجمین کشور با دو سخنران علمی و چند سخنران ویژه بزرگداشت هزاره ابن هیثم افتتاح می شود.

دبیر همایش اضافه کرد: روز پنج شنبه 12 شهریور نیز پس از ارائه مقالات مراسم اختتامیه با حضور مهندس رضا زاده رئیس پژوهشکده الکترواپتک صاایران و دکتر فاضل جراح چشم پزشکی که برای کارآفرینی فارغ التحصیلان، به تشریح دستگاه های اپتیکی و نوری خواهد پرداخت برگزار خواهد شد.

جانشین ریاست دانشگاه مالک اشتر در ادامه خاطر نشان کرد: با توجه به اینکه رشته اپتیک و لیزر از فناوری های هایتک درسطح بین المللی و جزو کاربردی ترین رشته در صنایع دفاعی، پزشکی و غیره می باشد از سال 80 دانشگاه مالک اشتر این رشته را در مقطع کارشناسی اپتیک و از سال 90 در مقطع دکتری فوتونیک ایجاد کرد با توجه به سابقه قریب به 15 ساله این رشته فارغ التجحصیلان در صنایع مورد نظر جذب می شوند. البته باید آموزش ها تداوم و تعامل با صنایع نیز وجود داشته باشد.

وی افزود: بیشترین توجه در این همایش به سال جهانی نور است که باید تاثیر بسیار زیاد نور در زندگی از جمله فتوسنتز، انرژی و روشنایی تا دستگاه های نوری و کاربرد آن در پزشکی و لیزرهای مختلف و شناخت کهکشان ها از طریق دستگاه ها برای مردم اشاعه داده شود.

دبیر همایش در پایان یاداور شد، دبیر کل سازمان ملل و رئیس  کل یونسکو به چهارمین همایش ملی اپتیک و لیزر پیام های جداگانه ای ارسال کرده اند.

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.