۱۳:۲۹ - یکشنبه ۰۸ شهریور ۱۳۹۴

پرونده ای جدید در فوتبال ایران؛

شکایت به فیفا کم بود، پولشویی هم اضافه شد!

کشور برزیل به عنوان قطب اصلی صادرات بازیکن به سراسر دنیا سود مالی بسیار زیادی از رفت و آمد بازیکنانش به کشورهای اروپایی و آسیایی می برد و طبیعی است که به خاطر این مسئله شرایط برای بروز فساد مالی در بین تعدادی از این بازیکنان و باشگاه های برزیلی هم فراهم شود.

به گزارش پایگاه خبری شاهین نا، هرچند که گفته شده محرم نویدکیا کاپیتان تیم سپاهان از مواضع خودش کوتاه آمده و به احتمال زیاد از روز یکشنبه (فردا) بر سر تمرینات تیمش حاضر می شود ولی با این وجود مشکلات مربوط به صدور مجوز دو بازیکن برزیلی سپاهان همچنان لاینحل باقی مانده و به نظر می رسد که سپاهانی ها مشغول کشتن وقت هستند.

سوابق قبلی نشان داده که تیمهای ایرانی معمولا در این موارد خودشان هم می دانند که در نهایت به هدف مورد نظر دست پیدا نمی کنند ولی با اتلاف وقت سعی در پایین کشیدن فتیله اعتراض هوادارانشان را دارند تا شرایط کمی عادی تر شود.

به هر حال سپاهان به این امید قرارداد لوسیانو پریرار را تمدید کرد و لئوناردو پادوانی را هم به اصفهان آورد که از کیفیت این دو بازین حداکثر استفاده را ببرد که شرایط کاملا عوض شده و این دو لژیونر برزیلی فوتبال ایران با مشکلی روبرو شده اند که شاید به این زودی حل نشود. در مورد دلایل عدم صدور مجوز برای این دو بازیکن به اندازه کافی در طی چند روز گذشته صحبت شده و تقریبا تمامی هواداران سپاهان از شرایط دو بازیکن خودشان مطلع هستند.

اما با نگاهی ویژه به این قضیه می توان ردپایی از فساد و پولشویی در فوتبال برزیل را دید که به راحتی آب خوردن باشگاه های خواهان را سر کار می گذارند و از این راه مبالغی میلیونی هم به جیب می زنند.

فوتبال ایران درطی این چند سال بازیکنان بسیار زیادی را به کشورهای حاشیه خلیج همیشه فارس و بعضی از لیگهای اروپایی فرستاده است اما موردی به یادمان نمی آید که یک بازیکن ایرانی توانسته باشد باشگاه غیر ایرانی خودش را سر کار گذاشته باشد و از اعتماد آنها سواستفاده کرده باشد.

این موضوع نه تنها در مورد فوتبالیستهای ایرانی دیده نشده بلکه بر عکس آن هم وجود دارد و بعضی از این باشگاه های خارجی هر طور که دلشان خواسته و صلاح دیده اند با فوتبالیستهای ایرانی برخورد کرده اند.

از طرف دیگر شرایط در باشگاه های ایرانی معمولا برعکس بوده و عدم تخصص مدیران فوتبال ایران در نحوه برخورد با فوتبالیستهای خارجی و البته زرنگی دلالان پرونده های بسیار زیادی را از شکایت فوتبالیستهای خارجی در فیفا باز کرده که حتی منجر به کسر امتیاز از باشگاه های ایرانی هم شده است.

کشور برزیل به عنوان قطب اصلی صادرات بازیکن به سراسر دنیا سود مالی بسیار زیادی از رفت و آمد بازیکنانش به کشورهای اروپایی و آسیایی می برد و طبیعی است که به خاطر این مسئله شرایط برای بروز فساد مالی در بین تعدادی از این بازیکنان و باشگاه های برزیلی هم فراهم شود.

اینکه بازیکنی قبل از ترانسفر به یک کشور دیگر با یک باشگاه درجه چهارم کشور برزیل قرارداد امضا کند و بعد به واسطه صدور رضایتنامه قرضی و یکساله اش مبلغی در حدود یکصد میلیون تومان به حساب این باشگاه واریز شود نمونه بارزی از این پولشویی است و البته در این میان باشگاه های مقصد ضرر و زیان اصلی را میبینند که باید برای جذب یک بازیکن باکیفیت به یک تیم ناشناخته پول پرداخت کنند و مشخص هم نمی شود که این مبلغ در نهایت به جیب چه کسی می رود.

شاید اشتباه سپاهانی ها و تعلل آنها در مورد گرفتن مجوزهای لازم برای بازی لئوناردو پادوانی و لوسیانو پریرار این تیم را دچار مشکل کرد ولی حداقل این حسن را داشت که پرونده دیگری از نحوه نقل و انتقالات فوتبال ایران را باز کرد تا مسئولان ورزش کشورمان بدانند در کجای کار قرار گرفته ایم که چند بازیکن برزیلی با یک ترفند ساده اینطور راحت پولهای میلیونی را از جیب باشگاه های ایرانی خارج می کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.