۱۱:۰۹ - یکشنبه ۰۸ شهریور ۱۳۹۴

موشک‌های بالستیک و کروز ایرانی را بشناسید+ فیلم شلیک

شلیک موشک‌های قیام، فاتح، سفیر فجر، مرصاد، نصر، شهاب و نیز موشک جدید زیرآبی سپاه ازجمله تصاویر موجود در این کلیپ است که با تصویربرداری زیبا، برخی از آنها برای اولین بار به نمایش گذاشته می‌شوند.

به گزارش پایگاه خبری شاهین نا، وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح در تاریخ 31 مردادماه 1368 با ادغام وزارت‌خانه‌های «دفاع» و «سپاه» متولد شد تا عهده دار پشتیبانی و رفع نیازهای نیروهای مسلح در حوزه‌های تسلیحاتی باشد.

به همین منظور با تدبیر و تصویب فرماندهی معظم کل قوا در سال 1389، روز 31 مردادماه بعنوان «روز صنعت دفاعی» کشور تعیین شد، تا در این روز بتوان از گوشه‌‌ای از تلاش‌ها و مجاهدت‌های متخصصین دفاعی کشور تقدیر کرد.
این کلیپ که از سوی این وزارتخانه در جهت تقدیر و یادآوری ازخودگذشتگی‌ها و تلاش بی وقفه متخصصان صنایع دفاعی ساخته شده، به بررسی برخی دستاوردهای این حوزه به صورت اجمالی می‌پردازد.

شلیک موشک‌های قیام، فاتح، سفیر فجر، مرصاد، نصر، شهاب و نیز موشک جدید زیرآبی سپاه ازجمله تصاویر موجود در این کلیپ است که با تصویربرداری زیبا، برخی از آنها برای اولین بار به نمایش گذاشته می‌شوند.

* موشک قیام

موشک میانبرد «قیام» با توانایی حمل انواع سر جنگی‌های بلاست و بارانی توانایی انهدام طیف متنوعی از اهداف را  داراست و پرتاب از لانچرهای متحرک و سیلوها در مواضع مختلف و عبور از سپردفاع موشکی با داشتن قابلیت رادارگریزی، از مزایای این موشک محسوب می‌شود.

* موشک فاتح

موشک های بسیار دقیق و نقطه زن زمین به زمین  فاتح 110 در دسته نسل چهارم موشک های بالستیک فوق مدرن با سوخت قرار دارد و از معدود موشک هایی هستند که تا لحظه برخورد به هدف  قادرند اهداف را رهگیری کرده و اصابت دقیق و موثری داشته باشند.

* موشک سجیل

موشک «سجیل» (با برد حدود 2هزار کیلومتر) در نیمه دوم دهه 80 شمسی معرفی شد که برخی آنرا برترین موشک بالستیک ایرانی می‌دانند.

سجیل با خروج از جو و طی مسیر در چنین ارتفاعی به داخل جو بازگشته و با سرعت حدود 13 ماخ (حدود4300 متر بر ثانیه) به سوی هدف سرازیر می‌شود که انهدام آنرا برای تمام سامانه‌های دفاع هوایی موجود «ناممکن» کرده است.

* موشک شهاب

خانواده «شهاب» را باید نامدارترین نسل موشک‌های ایرانی بنامیم که در 3 رنج شهاب1،2 و3 تولید شدند. موشک شهاب3 در ابتدا بُردی در حدود 1150 کیلومتر داشت که برای اصابت به سرزمین‌های اشغالی می‌بایست از مرزهای غربی کشور شلیک می‌شد.

پس از آن نمونه‌های مختلفی از شهاب3 تولید و به خدمت نیروهای مسلح کشور درآمد که از نظر بُرد و زیرسامانه‌ها ارتقاء یافته‌اند اما همگی یک مرحله‌ای سوخت مایع بوده و از سامانه هدایت اینرسیایی برخوردارند.

* موشک پدافندی مرصاد

سامانه موشکی زمین به هوای مرصاد از نظر حجم کوچک، متحرک و قابل جابجایی سریع و قابلیت اتصال به حلقه پدافندی کشور، ردگیری و انهدام انواع پرنده‌های دشمن از قبیل  هواپیماهای جنگنده با سرعت بالا، بالگرد، موشک های کروز، هواپیمای بدون سرنشین در برد متوسط و به صورت غیرفعال را دارد.

*ماهواره‌بر سفیر فجر

ماهواره‌بر بومی سفیر فجر که بهمن ماه سال گذشته پرتاب شد، 21 متر طول و 26 تن وزن داشت و با سوخت ترکیبی مایع به فضا پرتاب شد.

سرعت 8000 متر بر ثانیه از دیگر ویژگی‌های این ماهواره‌بر بود که به دست متخصصان توانمند کشورمان طراحی و تولید شده است.

ماهواره‌بر سفیر فجر در هشت دقیقه ماهواره ملی فجر را در مدار زمین مستقر کرد.

* موشک کروز نصر

موشک «نصر1» که قادر است شناورهای 3 هزار تُنی را منهدم کند، در کلاس موشک‌های کوتاه بُرد با قابلیت شلیک از ساحل و انواع شناورها و بالگردها محسوب می‌شود.

موشک هوشمند و کروز نصر با قرار گرفتن در لایه‌های دفاع ساحلی مکمل خوبی برای پدافند ساحلی در کنار سامانه‌های توپخانه‌ای است که قابلیت انهدام شناورهای نفوذکننده به آب‌های ساحلی جمهوری اسلامی را دارد.

* موشک ناشناخته دریایی

اما شاید مهمترین تصویری که در این کلیپ به کار فته، موشک ناشناخته سپاه باشد.

این موشک برای اولین بار در پایان سال گذشته و در جریان برگزاری رزمایش بزرگ دریایی پیامبر اعظم(ص) سپاه بود که در رسانه ها اعلام شد.

فرماندهان سپاه در خصوص ویژگی ها و جزئیات این موشک اظهار نظری نکردند و تنها به انتشار تصاویری بسیار کوتاه از آن بسنده شد.

در این کلیپ برای اولین بار تصویری متفاوت از این موشک که به نظر می رسد همان سامانه مورد استفاده در رزمایش دریایی سپاه باشد، به نمایش گذاشته می‌شود.

علاوه بر این موارد، تصاویری از دستاوردهای دریایی، هواپیماهای بدون سرنشین و دیگر دستاوردهای صنعت دفاعی نیز در این کلیپ بکار رفته است.

برای دریافت فیلم شلیک موشک‌های بالستیک و کروز ایرانی اینجا کلیک کنید

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.