۰۸:۰۸ - پنجشنبه ۰۵ شهریور ۱۳۹۴

آیا خواننده وطن فروش مجوز می گیرد؟

از آغوش خوانندگان زن غربی تا آوازخوانی برای آیت الله

یک سایت حامی دولت مدعی شد که محمدرضا شجریان در حال آماده‌سازی یک تصنیف باشکوه با مضمون و محتوایی درباره خدمات و تلاش‌های آیت الله هاشمی رفسنجانی است.

به گزارش پایگاه خبری”شاهین نا” “شجریان در وصف آیت‌الله هاشمی رفسنجانی می‌خواند” این چند کلمه تیتر اکثر خروجی ها در اولین روز ماه جاری بود که به نقل از یک سایت سینه چاک دولتی بر روی خروجی ها رفت.

موضوعی که اگر چه با پیشنهاد دانشگاه آزاد مطرح شد اما تعجب همگان را برانگیخت، چرا که همزمان با انتشار این خبر و حتی قبل از آن اخبار ضد و نقیضی در باب عدم صور مجوز برای برگزاری کنسرت این خواننده معلوم الحال مطرح می شد.

اما یک سایت حامی دولت مدعی شد که محمدرضا شجریان در حال آماده‌سازی یک تصنیف باشکوه با مضمون و محتوایی درباره خدمات و تلاش‌های آیت الله هاشمی رفسنجانی است. طبق ادعای این سایت، شجریان بعد از دریافت این پیشنهاد ابتدا با فروتنی نداشتن شرایط مناسب برای خواندن آواز و مشکلات کهولت سن برای حنجره را بهانه‌ای برای نپذیرفتن این پیشنهاد کرده است اما در ادامه و با توضیح اهمیت این موضوع و اختصاص بودجه‌‌ای در شان استاد آواز ایران، این پیشنهاد در دستور بررسی و برنامه ریزی برای تهیه ترانه مناسب توسط ایشان قرار گرفت.

ظاهرا هماهنگی‌های لازم با معاونت هنری وزارت فرهنگ و ارشاد در این خصوص انجام و مقرر شده است و در جلسه ای با مسئولان ارشد دولت و دانشگاه آزاد اسلامی این اثر رونمایی و اجرا شود.

farhangnews_142161-408637-1440593601

از طرفی دیگر برخی از سایت های خارجی به همراه سایت های زنجیره ای داخلی مدعی شدند:”در پی ناکامی شجریان در گرفتن مجوز برگزاری کنسرت در ایران، این خواننده، شهریور ماه کنسرتی در استانبول ترکیه برگزار می کند”.

در حالیکه مقام‌های دولت ایران از سیاست جذب ارز به داخل کشور خبر می‌دهند، برخی وبسایت‌های خبری برگزاری کنسرت شجریان در ترکیه، که به دلیل ندادن مجوز کنسرت در ایران صورت می‌گیرد را موجب سفر ایرانیان از داخل کشور برای حضور در آن کنسرت دانستند.

در همین رابطه وبسایت خبری ایسکانیوز گزارش داده است که کنسرت دو روزه محمدرضا شجریان در استانبول، ۱۱ میلیارد تومان، معادل بیش از ۳ میلیون دلار پول از ایران خارج می‌کند. این وبسایت برای محاسبه این رقم، هزینه پرواز چارتر به ترکیه، اقامت در هتل و خرید بلیت کنسرت را با هم جمع کرده است.

این پیشکسوت آواز ایران در پی انتقاداتی که درباره نحوه  برخورد نیروهای دولتی با معترضان انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۳۸۸ داشت، از دریافت مجوز برگزاری کنسرت در ایران محروم شد!”

اما همه اخباری که این روزها حول محور استاد جنجالی آواز ایران می گذرد، حقایق مختلفی را از مظلوم نمایی با چاشنی سیاه نمایی شجریان به همراه مسئولین حامی وی و البته برخی از سایت های زنجیره ای داخلی را برملا می سازد.حقایقی که همواره با توجه به حواشی بیشمار این خواننده و البته حمایت برخی مسئولین از شجریان پنهان می ماند.

farhangnews_142161-408627-1440593601

محمدرضا شجریان را اکثر ملت ایران می شناسند،استاد زاویه دار با جمهوری اسلامی ایران که با صبوری نظام همواره آثار وی تا قبل از سال 88 پخش می شد و رسانه ملی با بی اهمیتی به سخنان گستاخانه و طلبکارانه شجریان آثار وی را برای ملت پخش می کرد.مخصوصا صوت “ربنا” که همواره در ایام ماه مبارک رمضان مهمان خانه های مردم بود.

اما این پایان کار نبود، برخورد قهری شجریان با ملت و نظام ادامه داشت تا جایی که در سال 88 همه پرده ها کنار رفت و عملا فعالیت شجریان بر علیه نظام با همدستی دشمنان بیرونی نظام جدی تر از گذشته شد به گونه ای که عملا با حضور بیشتر شجریان در خارج از کشور کنسرت ها و فعالیت های شجریان در داخل کشور عملا قطع شد و موج جدیدی از هتاکی های استاد پرمدعای آوزا ایران روانه نظام و ملت شد.

بعد از فعالیت های بی پروای شجریان، صدا و سیما فعالیت های هنری وی را بایکوت کرد و عملا مردم هم خاطرات خوب و بد این خواننده غش کرده به سمت غرب را بایکوت کردند.طبیعی هم بود چرا که هر کشور و هر جامعه ای نسبت به چنین مسائلی حساس است حال ایران که جای خود دارد.

حال وروز هنری و شخصی محمدرضا شجریان هم که بعد از سال 88 تا کنون با توجه به پرداختن رسانه ها برهمگان مشخص است و در این مطلب قصد ورود به این موضوع را نداریم اما با این اوصاف ذکر چند نکته ضروری به نظر می رسد:

1.حوادث سال 88 قصه سال های دور دخالت صریح این هنرمند طلبکار را در مسائل سیاسی برای همگان مشخص ساخت به گونه ای که وی همواره مدعی بود که با حکومت و نحوه برخورد آن با مردمی که در خیابان ها بانک و مسجد آتش می زدند مشکل دارد و با مردم مشکلی ندارد.حال این سوال مطرح است که اگر بامردم مشکلی نداشت چرا کشور را ترک کرد و دائما در کشورهای اروپایی و آمریکا همپای دشمنان مردم یا مشغول سیاه نمایی از کشور بود و یا در آغوش زنان وطن فروش غش کرده بود؟

farhangnews_142161-408629-1440593601

2.در هر جامعه و کشوری قوانینی حاکم است که عبور از آن برای هر شهروندی مصداق بارز مرتکب شدن یک جرم است، حال این سوال مطرح است که شجریان چگونه انتظار دارد که آزادانه برعلیه مردم و حکومت موضع بگیرد اما از هیچ فعالیتی محروم نشود؟ برای اینکه اثبات شود مردم و نظام چقدر با این شخص در جریان حوادث سال 88 مدارا کردند می توان به برخورد کشورهای دیگر با مجرمان و برهم زنندگان امنیت جامعه مراجعه شود.

3.توهم بیشماری و جایگاه داشتن در قلب مردم از جمله شعاری بود که سران داخلی فتنه در بهبوهه حوادث سال 88 مدعی آن بودند که به نظر می رسد با توجه به اظهارات و ادعاهای اخیر شجریان در داخل کشور، وی هم دچار این توهم بزرگ شده است به گونه ای که هموراه گمان می کند در میان عامه مردم، محبوبیت بالایی دارد و این گمان اشتباه تنها به دلیل کف و سوت حداکثر چند صد جوان دختر و پسر در سالن ها به وجود آمده است.

farhangnews_142161-408633-1440593601

4.در جریان تصنیف خوانی شجریان برای هاشمی رفسنجانی عملا دم خروس برخی از اداعاهای مسئولین وزارت ارشاد مبنی بر محدودیت فعالیت شجریان در کشور با آن سابقه سیاسی بر علیه نظام و ملت بیرون زده است.سوالی که مطرح است این است که چگونه می شود شخصی با آن سابقه از فعالیت موسیقی در کشور محروم باشد اما بتواند در ثنای عضو هیئت موسس دانشگاه آزاد رسما بخواند؟

از طرفی دیگر چنین تناقضات رفتاری از مسئولین کشور شاید بر توهمات استاد و غیر استاد موسیقی در داخل کشور مبنی بر بر حق بودن آنها در قضایای مختلف دامن بزند که از چنین مسئله ای نمی توان به سادگی عبور کرد.

5.در نهایت به نظر می رسد باید در قبال این مسئله مرجعی بالاتر تصمیم نهایی را اعلام کند ، اگرچه برخی از مسئولین رده بالاتر هم در جریان های مختلف به علت جلب نظر هواداران شجریان وعده وعید هایی داده اند اما به نظر می رسد مهمتر از هر مسئله ای این است که نباید شرایطی ایجاد شود که ضعفا حتی در ذهن خود گمان کنند که اشخاص خاص و هنرمندان در صورت دهن کجی به مردم  نظام نه تنها مجازات نمی شوند بلکه منتشان کشیده می شود تا بیایند به فعالیت های ضد فرهنگی خود ادامه دهند.

منبع:فرهنگ نیوز

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.