۱۰:۰۱ - جمعه ۱۶ مرداد ۱۳۹۴

توهین به یک هنرمند فاتحه‌ای برای اخلاق مطبوعاتی

توهین روزنامه آفتاب یزد و برخی پایگاه‌های اطلاع‌رسانی به بهنوش بختیاری به اتهام انتقاد ضمنی از توافق احتمالی هسته‌ای، در روزهای اخیر منجر به همسویی برخی فعالان فرهنگی و هنری کشور با وی شد.

به گزارش پایگاه خبری”شاهین نا” بهنوش بختیاری، بازیگر کمدی سینما و تلویزیون در برنامه رادیویی جمعه من که جمعه گذشته از شبکه جوان پخش شد در پاسخ به پرسشی درباره آرزوهایش، گفت: دوست دارم جامعه‌شناسی بخوانم تا مثلا بعد از توافق هسته‌ای سریع ذوق‌زده نشوم و به عواقب و آینده آن فکرکنم، مثلا درباره این‌که بعد از ترکمانچای چه اتفاقی افتاد!

این اظهارات در روزهای اخیر منجر به درج یادداشت تندی علیه او در روزنامه آفتاب یزد شد، به طوری که این روزنامه ضمن مضحک خواندن حرف‌های این بازیگر، رفتار بختیاری را دلقک وار و به‌خاطر حفظ منافع شخصی عنوان کرد.

به دنبال چاپ این یادداشت در روزنامه و حمایت برخی سایت‌های همسو با آن، نه تنها برخی از چهره‌های آشنای هنری و سینمایی کشور به این موضوع واکنش نشان دادند و از رفتار غیرحرفه‌ای آنها انتقاد کردند که به نظر می‌رسد ادعای رعایت حقوق مخالف از سوی اصلاح طلبان نیز خدشه‌دار شده است.

حجت‌الاسلام سیدعلی طاهری، سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس از‌جمله این منتقدان است که ضمن انتقاد از توهین به بهنوش بختیاری گفت: وقتی دولت محترم شعار آزادی نقد را مطرح می‌کند، شایسته نیست برخی در حمایت از دولت، هنرپیشه‌ها را به‌دلیل نقد از دولت مورد فحاشی قرار دهند؛ چطور بازیگران هالیوود اجازه اظهارنظر درباره مذاکرات را دارند، اما هنرپیشه‌‌های ایرانی حق اعتراض و اظهارنظر ندارند.

همچنین جمعی از هنرمندان سینما و تلویزیون هم در حمایت از بختیاری، رفتار غیرحرفه‌ای برخی روزنامه‌ها را تاسف‌بار خواندند.

بهزاد فراهانی، بازیگر سینما و تلویزیون درخصوص توهین روزنامه آفتاب یزد به بهنوش بختیاری به بهانه نقد توافق هسته‌ای گفت: مطبوعاتی‌ها باید نظرات شخصی دیگران را تاب بیاورند و این چنین پا از گلیم خود فراتر نگذاشته و مسبب بی‌احترامی به افراد نشوند.

جهانگیر الماسی، بازیگر نیزمی‌گوید: از نشریه‌ای که کار فرهنگی می‌کند انتظار بیشتری می‌رود که نسبت به چاپ این بی حرمتی‌ها حساسیت بیشتری داشته باشند.تعجب من نه از نویسنده مطلب، بلکه از آن دبیرسرویس و سردبیری است که اجازه نشر این مطالب توهین آمیز را داده است. همچنین جمعی از زنان فعال فرهنگی کشور در نامه‌‌ای اعتراضی به روزنامه‌ توهین کننده به بهنوش بختیاری، ضمن حمایت از وی و رعایت«آزادی بیان» خواستار عذرخواهی رسانه‌های هتاک به وی شدند.

این جریان خبری علیه یک بازیگر که دیدگاه شخصی خود را بیان کرده نشان می‌دهد که داعیه‌داران تساهل، خود، اهل مسامحه و احترام به نظر مخالف نیستند. رعایت اخلاق رسانه‌ای یکی از محورهای توسعه است که مهم‌ترین مولفه آن رعایت انصاف و عفت قلم است. متاسفانه وقتی روزنامه‌نگاری، به هتاکی علیه همکار فرهنگی خود می‌پردازد، نه‌تنها حرمت قلم خود را نگه نداشته که به اهالی رسانه و قلم نیز بی‌حرمتی می‌کند، بنابراین اگر بهنوش بختیاری در قالب طنز سیاسی، مطلبی را به زبان جاری ساخته است، نقد و واکنش به آن نیز باید در همان قالب باشد نه این که به بهانه اعلام نظر وی، با توسل به انواع و اقسام ترفندها شخصیت هنری وی را تخریب کرد و از هر ابزار و کلامی برای تخریب او سود جست. در این صورت باید فاتحه‌ای برای اخلاق مطبوعاتی خواند.

منبع:جام جم

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.