۰۹:۰۰ - سه شنبه ۱۳ مرداد ۱۳۹۴

جزئیات آزمون استخدامی آموزش و پرورش اعلام شد

شرط و شروط استخدام برای 5000 نفر

باید گفت هفت‌خوان رستم در راه است به جای آزمون استخدامی آموزش و پرورش حالا مشخص است چه کسانی و با چه سن و سال و از چه گروه‌های اجتماعی می‌توانند در آزمون 27 شهریور شرکت کنند، اما با این حال اطلاعات تکمیلی روز پنجشنبه می‌رسد؛ این که عناوین شغلی پذیرفته‌شده‌ها چه خواهد بود، کدام رشته‌های تحصیلی مورد نیاز است و برای هر رشته چه مقطعی، شهرهای پذیرنده کدامند و دامنه پذیرش در شهرهای مختلف چقدر است.

به گزاش پایگاه خبری”شاهین نا” پس داوطلبان باید دو روز دیگر صبر کنند و اگر در دامنه تعریف شده گنجیدند، آن وقت تا چهارشنبه بعد (21 مرداد) به سایت سازمان سنجش بروند، فرم ثبت نام اینترنتی را تکمیل کنند و هزینه ثبت نام را نیز آنلاین بپردازند.

ویژگی هایی که همه باید داشته باشند

شک نکنید برای این آزمون چند برابر ظرفیت پذیرش، متقاضی خواهد بود. ظرفیت استخدام 5000 نفر است که با توجه به فراوانی تحصیلکرده های بیکار و نیز جمعیت قابل توجه نیروهای حق التدریس و خرید خدمات آموزشی، متقاضیان بسیار بیشتر از رقم استخدام خواهند بود. این فشردگی صف متقاضیان در واقع قبولی در این آزمون را سخت می کند و رقابت بسیار فشرده می شود که البته همگان امید دارند با وجود این شلوغی و ازدحام، حق به حقدار برسد و مو لای درز گزینش ها نرود.

اما برای قدم اول در مسیر هفت خوان استخدام، متقاضیان باید ازحداقل هایی برخوردار باشند که همان شرایط عمومی برای ثبت نام است؛ از جمله داشتن تابعیت ایرانی، اعتقاد به ادیان رسمی، التزام به قانون اساسی، داشتن کارت پایان خدمت، مصرف نکردن دخانیات و مواد مخدر و عاری از محکومیت های جزایی. اینها را اضافه کنید به سلامت جسمی و روانی، نداشتن رابطه استخدامی با دولت (رسمی، ثابت و پیمانی)، بازخرید نبودن و محروم نبودن از خدمات دولتی.

ویژگی هایی که همگان ندارند

شرایط عمومی برای ثبت نام را جمعیت زیادی احراز خواهند کرد، اما وقتی پای شرایط اختصاصی در میان باشد، بخشی از این جمعیت ریزش می کند. طبق اطلاعیه منتشر شده، شرایط اختصاصی برای ثبت نام دو چیز است؛ اول داشتن مدرک و رشته تحصیلی مورد نیاز آموزش و پرورش و دوم داشتن حسن شهرت و عامل بودن به شئونات معلمی آن هم براساس طرح طبقه بندی معلمان. که دومی از اولی دشوارتر است. قرار است از مهر، معلمان شاغل در مدارس احکام خود را براساس نظام رتبه بندی دریافت کنند، با این توضیح که هنوز هیچ کس بجز مسئولان رده بالای وزارتخانه نمی داند ملاک های این رتبه بندی چیست. پس طبیعی است متقاضیان استخدام نیز نمی دانند منظور از داشتن شئونات معلمی دقیقا چه نکاتی را شامل می شود و آنها قرار است با چه معیارهایی سنجیده شوند.

در آزمون استخدامی پیش رو، برخی افراد از شرایط متفاوتی برخوردارند. خانواده شهدا و فرزندان ایثارگران از این جمله اند که دیروز اعلام شد 1300 سهمیه از 5000 سهم استخدام، به این افراد تعلق دارد؛ البته روز گذشته دو خبر متناقض در این درباره منتشر شد که یکی را محمد بطحایی، معاون برنامه ریزی و توسعه مدیریت آموزش و پرورش به فارس اعلام کرد و دیگری را محمدحسین سلیمی جهرمی، رئیس مرکز برنامه ریزی و منابع انسانی وزارتخانه در گفت وگو با مهر.

بطحایی گفت که این 1300 نفر بدون آزمون به استخدام آموزش و پرورش درمی آیند در حالی که جهرمی اذعان کرد این افراد نیز در آزمون شرکت می کنند ولی نه در آزمونی که بقیه در آن رقابت می کنند؛ بلکه در آزمونی که خانواده شهدا و ایثارگران با یکدیگر رقابت دارند. این موضوع تا این لحظه نقطه مبهم این آزمون است.

منابعی که باید خوانده شود

اگر متقاضیان شرکت در آزمون استخدامی دو روز دیگر نیز صبر کنند، تکلیف همه چیز این آزمون روشن می شود، از جمله این که در آزمون تخصصی روز 27 شهریور، داوطلبان با چه جنس سوالاتی روبه رو خواهند شد. اما تا امروز آنچه مسجل است مواد آزمون عمومی است که شامل فناوری اطلاعات (مهارت های هفت گانه ICDL)، ریاضی و آمار مقدماتی، زبان و ادبیات فارسی، معارف اسلامی، زبان انگلیسی عمومی، اطلاعات عمومی، دانش اجتماعی و حقوق اساسی و هوش و توانمندی های ذهنی.

سوالات آزمون چهارگزینه ای است و به ازای هر سه پاسخ نادرست، یک نمره منفی برای فرد محاسبه می شود.

سهمیه مربیان پیش دبستانی چه شد؟

به نظر می رسد در اطلاعیه دور و دراز آزمون استخدامی، چند نقص وجود دارد که حتما بتدریج به چشم می آید. یکی از این نقص ها اشاره گذری به مربیان پیش دبستانی است که در بخش مربوط به سقف سنی داوطلبان به آن پرداخته شده است.

برای درک بهتر مساله مورد نظر ما باید به عقب برگردیم، یعنی به 19 مهر 91 که نمایندگان مجلس طرح الحاق دو تبصره به ماده 17 قانون تعیین تکلیف استخدامی حق التدریسی ها و آموزشیاران نهضت را تصویب و آموزش و پرورش را به برگزاری آزمون استخدامی برای مربیان پیش دبستانی ملزم کرد. مجلس با این قانون دو سال به آموزش و پرورش وقت داد که با این حال این آزمون در مهلت مقرر برگزار نشد، ولی قرار شد در آزمون استخدامی امسال تکلیف این مربیان نیز مشخص شود.

اما حالا با مرور اطلاعیه آزمون استخدامی، عیان است که نگاه ویژه ای به مربیان پیش دبستانی نشده بجز این که هر سال سابقه کار تمام وقت آنها یک سال به شرط سنی داوطلبان اضافه می کند.

این به معنای آن است که اگر دارندگان مدرک کاردانی باید حداکثر 25 ساله، لیسانسیه ها 30ساله و دارندگان فوق لیسانس و بالاتر برای ثبت نام باید حداکثر 35 ساله باشند، مربیان پیش دبستانی می توانند این سقف سنی را بشکنند و با سنی بیشتر از رقبای خود در این آزمون شرکت کنند.

اما این که این امتیاز حداقلی مورد تائید مجلس است یا نه را از قاسم احمدی لاشکی عضو کمیسیون آموزش پرس و جو کردیم که توضیح داد چون سهمیه استخدام در این آزمون برای متقاضیان عادی 3700 سهم است و جمعیت مربیان پیش دبستانی بیش از 30 هزار نفر طبیعی است که نمی توان سهمی ویژه برای آنها قائل شد، بنابر این او طرحی را به هیات رئیسه مجلس ارائه کرده تا تکلیف این نیروها به واسطه قانونی جدید مشخص شود که البته به اذعان خودش هنوز هیات رئیسه توجهی به این طرح نکرده و در اولویت رسیدگی قرارش نداده است. به این ترتیب می توان نتیجه گرفت که مربیان پیش دبستانی باید همچنان با وضع کنونی به کار ادامه دهند و به احتمال زیاد باز هم باید شاهد اعتراضات موسمی شان بود.

با این حال احمدی لاشکی به نکته ای اشاره کرد که گویا معاون برنامه ریزی و توسعه مدیریت آموزش و پرورش در جلسه خصوصی با اعضای کمیسیون آموزش مطرح کرده، مبنی بر این که به ازای هر سال تدریس تا 20 درصد به نمره علمی مربیان پیش دبستانی اضافه می شود که البته تا این لحظه این موضوع از سوی مسئولان آموزش و پرورش اعلام یا تائید نشده است.

سهم 3 درصدی معلولان کجاست؟

اطلاعیه آزمون استخدامی را که با وسواس بخوانیم یک نقص دیگر در آن پیدا می کنیم؛ نادیده گرفتن دوباره معلولان. در این آزمون معلولان حق شرکت دارند، ولی بدون هیچ سهم ویژه ای شرکت می کنند، در حالی که قانون دفاع از حقوق معلولان مصوب سال 82 به صراحت دستگاه های دولتی را به اختصاص 3 درصد سهمیه استخدامی خود به معلولان مکلف کرده است.

این رفتار، اما سابقه دار است و عباس صلاحی، عضو فراکسیون دفاع از حقوق معلولان مجلس در گفت وگو با جام جم به آن اشاره می کند و ما را می برد به دو سال قبل که در آموزش و پرورش آزمون استخدامی برگزار شده بود و با این که معلولان در آن پذیرفته شده بودند، اما استخدام نشدند که در نهایت مجلس مجبور به مداخله شد و این افراد را استخدام کرد.

عباس صلاحی حالا آزمون فعلی و نادیده گرفته شدن معلولان را تکرار تاریخ می داند و معتقد است اگر لایحه جامع دفاع از حقوق معلولان که سه سال است در هیات دولت زمینگیر شده زودتر به مجلس بیاید و قانونی شود، هم سهم معلولان از استخدام ها به 5 درصد می رسد و هم می توان بهتر با حذف سلیقه ای معلولان از استخدام ها مقابله کرد.

شاهنامه آخرش خوش نیست

کسانی می توانند 27 شهریور در حوزه های آزمون آموزش و پرورش حاضر شوند که از فیلترهای مختلف گذشته باشند، اما اتمام آزمون به معنای پایان فیلترها نیست که شروعی تازه برای آنهاست.

اسامی پذیرفته شدگان آزمون را سازمان مدیریت و برنامه ریزی اعلام می کند که این افراد باید در زمانی که بعدا اعلام می شود برای مراحل مصاحبه و گزینش مراجعه کنند. پذیرفته شدگان باید معاینه پزشکی نیز بشوند و اگر از همه این مراحل گذشتند، یک سال نیز در دانشگاه فرهنگیان تحصیل کنند به این شرط که مطالبه حقوق و مزایا نداشته باشند و حتی بخشی از هزینه های تحصیل خود را بپردازند. با این توضیحات مشخص است آموزش و پرورش قصد خرج کردن برای هیچ کدام از نیروهای پذیرفته شده را ندارد؛ حتما از یک سو به دلیل کمبود نقدینگی و از سوی دیگر به این علت که قصد دارد کسانی را که دوره یک ساله تعلیم و تربیت را می گذرانند، بار دیگر از فیلتر آزمونی دیگر بگذراند.

منبع:جام جم

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.