۱۳:۲۴ - سه شنبه ۰۶ مرداد ۱۳۹۴

فرهنگ سازی برای حشره خواری

کتاب سفید در خصوص حشرات خوراکی در نمایشگاه اکسپو در شهر میلان به منظور شناخت حشرات خوراکی برای انسان ها و حیوان ها رونمایی شد.

به گزارش پایگاه خبری”شاهین نا”  جیرجیرک ها، ملخ ها و سوسک ها ممکن است بزودی تبدیل به غذای روزانه انسان ها شوند.

استفاده از حشرات برای تغذیه انسان و یا به عنوان علوفه برای دامداری ها محور نشستی در نمایشگاه اکسپو میلان بود که در آن کتاب سفید در خصوص حشرات خوراکی که توسط موسسه ‘جامعه انسانی ‘ به همراه دانشگاه کاتولیک ‘پیاچنتسا’ و دانشگاه علوم شهر میلان با هدف متمایل کردن قانونگذاران ایتالیایی و اتحادیه اروپا به ترویج ، توسعه و تحقیقات در خصوص حشرات خوراکی برای انسان و دام ها تهیه شده است، معرفی شد.

‘انتونیا ریچی ‘ مدیر بخش امنیت غذایی موسسه محیط وحش تجربی ونیز اظهار داشت: در ماه سپتامبر آینده ‘افسا’ نهاد اروپایی امنیت غذایی، نظر خود را در رابطه با مصرف حشرات خوراکی برای انسان ها منتشر خواهد کرد و بدین ترتیب پایه های علمی که بتوان بر مبنی آن قوانین در این بخش را تهیه کرد، بدست خواهد آمد . یقینا قانونگذاران در آینده وظیفه تضمین امنیت غذایی را همانطور که امروز برای غذاهای کنونی دارند، خواهند داشت.

گفتنی است که با توجه به افزایش جمعیت جهانی در آینده، کرم ها، لاروها و سایر حشرات به عنوان غذای آینده مورد استفاده قرار خواهند گرفت، یک محقق ایتالیایی بنام ‘استفان کلتنهامر’ نیز اخیرا نوعی بیسکویت انرژی زا را با ترکیب لارو حشرات تولید کرد که برنده جایزه آکادمی علوم فنی سوییس شد.

لارو حشرات در این نوع بیسکویت با چشمان غیر مسلح قابل رویت نیست و طعم و شکل آن نیز شبیه به یک بیسکویت های انرژی زای عادی است که ورزشکاران از آن استفاده می کنند.

این محقق جوان اظهار داشت: در سال 2050 جمعیت جهان به 9 میلیارد نفر خواهد رسید و نیاز به دوبرابر کردن تولیدات کشاورزی برای تغذیه آنها خواهد بود که خود تاثیرات سنگینی بر محیط زیست می گذارد و قیمت گوشت و سبزیجات نیز افزایش خواهند یافت و اینجا است که حشرات وارد سبد غذایی انسان ها می شوند، حیوانات خونسردی که پروتئین زیادی تولید کرده و انرژی کمی مصرف می کنند. پرورش حشرات نیز بسیار ساده است و در هرجای جهان بویژه کشورهای فقیر دست یافتنی است و محصول پایه آن تنها به عنوان غذا نیست بلکه می تواند به عنوان علوفه نیز برای حیوانات استفاده شود.

به عقیده سازمان خواربار کشاورزی ملل متحد (فائو) نیز پرورش حشرات به عنوان غذا برای انسان می تواند علاوه بر ایجاد فرصت های شغلی و درآمد محلی، تبدیل به یک صنعت برای رفع گرسنگی میلیون ها نفر در سراسر جهان شود. گفتنی است که هم اکنون بیش از 1900 گونه حشره در جهان توسط انسان به عنوان غذا استفاده می شوند.

منبع:مشرق
دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.