۱۵:۰۶ - چهارشنبه ۱۷ تیر ۱۳۹۴

آيت الله مظاهري:

علت مشکلات زندگی و اضطراب خاطر، گناه است/ توبه بهترین راه نزول رحمت خداست

رئیس حوزه علمیه اصفهان گناه را علت دلهره و اضطراب خاطر و مشکلات زندگی انسان خواند و گفت: گناه مصائب بزرگی را به بار می آورد که توبه این بلاها را رفع می کند. اگر انسان جدا از خداوند آمرزش بخواهد، هر چقدر هم گناه انجام داده باشد مورد لطف و بخشش خداوند قرار می گیرد.

به گزارش پایگاه خبری”شاهین نا” به نقل از صاحب نیوز، آیت الله العظمی مظاهری رئیس حوزه علمیه اصفهان در دومین شب از شب های قدر که در مسجد حکیم اصفهان برگزار شد، ضمن تسلیت ایام شهادت امام علی علیه السلام، مجالس دعا و تضرع به خداوند به خصوص شب های قدر را فرصتی عالی خواند و اظهار داشت: این گونه مجالس دارالشفاست، قدر آن ها را بدانید.

ابن مرجع تقلید فضائل شب قدر را بیان کرد و گفت: این مجالس گناه ها را از بین می برد و رحمت خداوند را نازل می کند، توبه بهترین دارو برای ما و برای شستشوی گناهان است.

رئیس حوزه علمیه اصفهان در ادامه بیان کرد: بالاترین ثواب ها در اسلام توبه است، وقتی انسان از گذشته و گناهان خود پشیمان باشد و جداً از خداوند آمرزش بخواهد، هر چقدر هم گناه انجام داده باشد مورد لطف و بخشش خداوند قرار می گیرد.

وی با اشاره به آیه شریفه « قُلْ یَا عِبَادِیَ الَّذِینَ أَسْرَفُوا عَلَى أَنفُسِهِمْ لَا تَقْنَطُوا مِن رَّحْمَهِ اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ یَغْفِرُ الذُّنُوبَ جَمِیعاً إِنَّهُ هُوَ الْغَفُورُ الرَّحِیمُ» خاطر نشان کرد: در آیات مختلف، قرآن مسلمانان را به توبه و بازگشت دعوت کرده و تاکید شده که از رحمت خداوند ناامید نباشید. اگر جدیت در توبه باشد رحمت خدا نازل می شود.

آیت الله مظاهری در ادامه گناه را موجب تباهی انسان دانست و گفت: گناه مصائب بزرگی را به بار می آورد که رفع این مصائب با هیچ چیز غیر از توبه نیست، توبه این بلاها را رفع می کند. بعضی اوقات یک دانه اشک، یک قوم و یک عده ای را مورد رحمت خدا قرار می دهد.

مرجع عالی قدر جهان تشیع در ادامه اذعان کرد: مصیبت اولی که گناه به دنبال دارد این است که انسان را از خدا جدا می کند، وای به حال کسی که خدا او را به خودش واگذار کند. اگر خدا نظرش را از روی بنده بردارد زندگی او تباه است و هر چه از لحاظ ظاهر فراهم کند، دائم ناراحتی، دلهره و اضطراب خاطر دارد.

رئیس حوزه علمیه اصفهان خاطر نشان کرد: برای انسان گناهکار ممکن است همه چیز به حسب ظاهر خوب باشد ولی دلش شاد نیست و امنیت خاطر ندارد. این خود از بزرگترین مصیبت ها و  بلاهاست. کسی که قرآن و اهل بیت در زندگی اش باشد مستحق آرامش درونی و خاطر آسوده است.

آیت الله مظاهری با اشاره به آیه «وَ مَن یَتَّقِ اللهَ یَجعَل لَهُ مَخرَجًا ، وَ یَرزُقهُ مِن حَیثُ لایَحتَسِب»، گفت: گناه دل را سیاه و تاریک می کند و چراغ در این سیاهی و تاریکی توبه است.

وی گناه  را عامل ایجاد مشکل و گره در زندگی دانست و بیان کرد: در روایات معصومین چیزی که نمی شود روی آن ارزش گذاشت و قیمت برای آن تعیین کرد دانه اشکی است که برای رفع گناه در توبه ریخته می شود.

رئیس حوزه علمیه اصفهان در ادامه سیاهی دل را از مصیبت های دیگر در اثر انجام گناه خواند و گفت: امام صادق علیه السلام می فرمایند : هر گاه آدمی گناهی کند، نقطه سیاهی در دلش پدید آید، اگر توبه کرد آن نقطه پاک می شود و اگر باز هم گناه کرد آن نقطه بزرگتر می شود، تا جایی که همه دلش را فرا می گیرد و از آن پس هرگز روی رستگاری را نمی بیند، یعنی به جایی می سد که اصلاح نمی شود.

آیت الله مظاهری از بین رفتن لذت دعا و ارتباط با خدا را از آثار مصیبت بار گناه برشمرد  و اظهار کرد: این که می بینیم انسان حال نماز و ارتباط با خالق را  ندارد ولی از گناه لذت می برد و به قولی نماز و قرائت قرآن برایش سنگین است، همگی در اثر گناه است.

ابن مرجع تقلید مردم را از انجام گناه برحذر داشت و ضمن تاکید بر اینکه نگرانی ها و دلهره ها از آثار گناه است گفت: توبه در آیات فراوانی در قرآن آمده ولی توبه نیاز به توسل دارد. این که در مجالس ابتدا روضه خوانده می شود و سپس دعا، این کار قرآنی است.

وی در پایان سخنان خود توسل به امام حسین و اهل بیت علیهم السلام را حلال مشکلات و راه اجابت دعاها دانست و عنوان کرد: در حدیثی از امام صادق(ع) آمده است: هرکس سه مرتبه خدا را به خون مظلوم قسم دهد حاجاتش برآورده می شود. از ایشان سوال شد خون مظلوم خون کیست؟ امام صادق(ع) فرمود: خون مظلوم خون حضرت علی اصغر فرزند شیرخوار امام حسین(ع) است.

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.