۱۸:۱۱ - سه شنبه ۱۶ تیر ۱۳۹۴

آنچه از مذاکرات می توانیم بیاموزیم

در این کلاس مذاکره آموختیم که همه می خواهند به اندازه خود ما برنده باشند و دانستیم نتیجه یک مذاکره الزاما برد، باخت نیست بلکه می تواند برد، برد باشد.

به گزارش پایگاه خبری“شاهین نا، طی دو سال گذشته، مذاکرات هسته ای صرف نظر از نتایج سیاسی و پیامدهای آن  نوعی کلاس درسی بود که مهارتی بنام گفت وگو و مذاکره را به ما آموخت…

چیزی که همه ی ما بطور اجتناب ناپذیری در مراودات روزانه به آن احتیاج داریم و سالهای مدیدی از عدم آشنایی با این مهارت رنج بردیم و شاید به عنوان یک آسیب اجتماعی دامن جامعه ما را گرفته بود.

 اکنون باور داریم هیچ چیز در روابط اجتماعی کاربردی تر از گفتمان برای دفاع از منطق وجود ندارد و به راستی الگوی گفت و گو سرمشق برتری است که فرا روی ما ایرانیان قرار دارد.

دیگر از گفت و گو بعنوان یک ضعف و ترس نام نمی بریم و باور داریم مذاکره مولفه ای است که دقیقا باید در مقابل مخالف خودت از آن استفاده کنی و بر این باوری که مذاکره راه دستیابی  بدون آسیب به حقوق خودت است.

در این کلاس مذاکره آموختیم که همه می خواهند به اندازه خود ما برنده باشند و دانستیم نتیجه یک مذاکره الزاما برد، باخت نیست بلکه می تواند برد، برد باشد.

خشونت کلامی و پرخاش می تواند راه گفت و گو را در ابتدای مذاکره بر طرفین ببندد پس آموختیم  با چهره ای گشوده و متبسم  می توانیم جدی ترین حرفها را بزنیم.

در آموزش این مهارت آموختیم همواره بر نقاط اشتراک تکیه کنیم و ضمن آگاهی از موارد افتراق از تاکید و بزرگ نمایی آن پرهیز کنیم.

احترام به طرف مقابل، حفظ اخلاق انسانی و آگاهی به نیازها و محدودیت های طرف مقابل یکی دیگر از آموزه های مذاکرات بود …

در مذاکره بر خلاف دعوا و مشاجره اول خوب می شنوی، خوب می فهمی، خوب درک می کنی و سپس خوب دفاع می کنی نه اینکه نشنیده و درک نکرده دائما در حال بد دفاع کردن باشی…

مهارت مذاکره به ما آموخت که دیگر در زندگی روزمره نباید با یک مخالفت و یا یک رفتار نامناسب از سوی دیگری کار به مشاجره و درگیری بیانجامد …مذاکره یعنی منطق را منطقی دفاع کنیم ….

بهمن اورانی

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.