۱۸:۲۰ - سه شنبه ۱۶ تیر ۱۳۹۴

استاد دانشگاه علوم پزشکی اصفهان:

دانشگاه ها پیشانی مبارزه و میدان جنگ نرم هستند

در طول انقلاب از دانشگاه ها سوء استفاده های سیاسی و جناحی بسیاری شده است، که این علاوه بر ضربه ای که به فهم و آگاهی سیاسی وارد می کند، دانشجو را به بیراهه برده و جهت گیری و جوسای نیز در جامعه ایجاد می کند.

به گزارش پایگاه خبری“شاهین نا، مقام معظم رهبری در جمع دانشگاهیان نکات مهمی از جمله کاهش شتاب علمی کشور و سیاسی کاری و حاشیه سازی در دانشگاه را مطرح کردند در همین خصوص استاد دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در گفتگویی با این پایگاه خبری گفت: رهبر انقلاب بار دیگر دانشگاه را عرصه مهم جنگ نرم مطرح نمودند بدین معنا که همانگونه که در میدان نبرد حساس ترین و نزدیک ترین نقطه به دشمن را پیشانی میدان می نامند به تعبیری دانشگاه ها نیز پیشانی میدان جنگ نرم هستند و باید مورد توجه قرار گیرد که متاسفانه علی رغم تاکید ایشان، اهمیت چندانی داده نشده است.

وی افزود: عناصری در دانشگاه ها متولی کارهای عمیق فرهنگی هستند که متاسفانه از سوی برخی افراد مورد هجمه قرار گرفته و تلاش می شود که آنها را طرد کنند و به همین علت موضوع جدایی دین از سیاست را مطرح می کنند

سید جلال حسینی اضافه کرد: بدلیل اهمیت و تاثیر گذاری کارهای فرهنگی و مظلومیت این افراد در دانشگاه ها، مقام معظم رهبری آنها را فرماندهان عرصه جنگ نرم معرفی می کند که باید از آنها قدردانی شود.

وی به حاشیه سازی و سیاسی بازی در دانشگاه ها اشاره و افزود: متاسفانه در دانشگاه ها برخی افراد برای رسیدن به اهداف سیاسی و جناحی خود از دانشجویان استفاده می کنند و برای جلوگیری از این اتفاق برخی اعتقاد دارند که اصلا دانشگاه ها نباید سیاسی باشند. در حالی که مقام معظم رهبری این دو موضوع را از هم تفکیف نموده و می فرمایند: نباید در دانشگاه ها سیاسی کاری و از دانشجویان سوء استفاده شود و در عین حال محیط دانشگاه باید محیط فهم دانش سیاسی و آگاهی باشد.

استاد دانشگاه علوم پزشکی به موضوع بورسیه ها که مورد انتقاد رهبر انقلاب قرار گرفته بود اشاره و اضافه کرد: با اطلاعی که دارم این بورسیه هایی که به جنجال و حاشیه سازی کشیده شد به جز موارد معدودی که سوء استفاده شده بود همه بر اساس و طی مراحل قانونی و حقوقی انجام شده بود.

وی تصریح کرد: متاسفانه در طول انقلاب سوء استفاده سیاسی و جناحی بسیاری از دانشگاه ها شده است، که این علاوه بر ضربه ای که به فهم و آگاهی سیاسی وارد می کند، دانشجو را به بیراهه برده و جهت گیری و جوسازی نیز در جامعه ایجاد می شود.

حسینی با اشاره به رشد خوب علمی کشور طی دوره ای که منجر به ارتقاء از رتبه هفدهم به پانزدهم جهانی شد، افزود: در آن دوران افرادی متعهد موثر با احساس مسئولیت در کنار افرادی که کار علمی می کردند تلاش کرده و موجب شتاب و رشد علمی کشور شدند.

وی اضافه کرد: متاسفانه همانگونه که در دوره اصلاحات نیز اتفاق افتاده بود در دوره جدید نیز برخی افراد به محض روی کار آمدن با هدف حفظ و تثبیت جایگاه خود، افراد دارای زمینه علمی قوی را تنها بدلیل اینکه با آنها همراه نبودند اخراج و افرادی که صلاحیت علمی کافی ندارند را استخدام می کنند

استاد دانشگاه علوم پزشکی اصفهان این رفتارها را ناشی از یک نوع بهره سیاسی بردن از محیط دانشگاه دانست و افزود: افرادی که با وجود توان و لیاقت علمی بالا صرفا به دلیل همراه نبودن با یک حزب و جناح خاص سیاسی اخراج و در مقابل افرادی که شایستگی علمی ندارند استخدام می شوند، علاوه بر اینکه به جهت گیری سیاسی دانشگاه ضربه می زند جایگاه و رتبه علمی کشور نیز تحت تاثیر قرار می دهد.

حسینی افزود: اینکه در هنگام استخدام افراد در دانشگاه ها ارزشهای اعتقادی و سیاسی را مدنظر قرار داده شود خوب است ولی نباید صرفا افرادی با جبهه گیری های خاص سیاسی که بدنبال فضاسازی و حاشیه سازی هستند باشند بلکه باید ملاک اصلی توان علمی افراد باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.