۰۸:۰۲ - سه شنبه ۰۹ تیر ۱۳۹۴

چالش حضور مدیران شهری و استانی در ورزش/

پول هست، وقت نیست!

باید گفت کلید تعدادی از هیات های ورزشی اصفهان بر عهده مدیرانی است که فقط علاقه مند به ورزش هستند و بهتر است اصطلاح معمول را به کار ببریم که عکسی با شورت ورزشی ندارند.

به گزارش پایگاه خبری”شاهین نا” به نقل از صاحب نیوز/ چرا و چگونگی حضور مدیران سیاسی در ورزش چند سالی است به دستمایه تولید گزارش از سوی مطبوعات و رسانه ها تبدیل شده است. این موضوع به خصوص در فصل نقل و انتقالات فوتبال ایران که محل رفت و آمد مدیران جدید به هیات مدیره های باشگاه هاست مورد توجه قرار می گیرد، معمولا در ارتباط با مدیرعامل جدید یک باشگاه یا عضو جدید هیات مدیره باشگاه که نام و نشانی پیش از آن در ورزش نداشته باشد این سوال پرسیده می شود: آیا عکس با شورت ورزشی دارد؟ که معمولا هم ندارند و همین سوژه پرداخت رسانه ها می شود، پیشکسوتان آن باشگاه یا رشته ورزشی مدام مصاحبه می کنند که مدیر باید استخوان خرد کرده ورزش باشد، از جنس ورزش باشد تا مشکل اهل ورزش را بداند.

به گزارش میدان نیوز، از فدراسیون ها و باشگاه ها که کمی فاصله بگیریم به هیات های ورزشی در استان ها می رسیم. این موضوع در هیات های ورزشی نیز صدق پیدا می کند، منظور از این موضوع، حضور مدیران حوزه های گوناگون استانی و شهری به جز ورزشی در راس هیات هاست. اما مدیران به کار گمارده شده در هیات های ورزشی حداقل این شانس را دارند که در فضای مطبوعات کمتر مورد توجه انتقادات قرار می گیرند، مگر اینکه رسانه های محلی برای پرداختن به این موضوع کاملا توجیه شده باشند.

به اصل داستان می رسیم. جایی که باید گفت کلید تعدادی از هیات های ورزشی در اصفهان نیز بر عهده مدیرانی است که فقط علاقه مند به ورزش هستند و بهتر است اصطلاح معمول را به کار ببریم که عکسی با شورت ورزشی ندارند.

اسکواش، جودو، جانبازان، چوگان، کشتی، والیبال و …، اینکه می گوییم مدیران این هیات ها از جنس ورزش نیستند به این معنا نیست که باید هر چه زودتر دست به کار شد و با ایجاد جوی رسانه ای مخالفان نسبی آنها را نیز جری کرد و زمینه حضور یک مدیر دیگر را فراهم! بلکه باید بررسی کرد آیا هیات های ورزشی با حضور مدیران شهری و استانی آینده ای روشن و هدفمند پیش روی خود خواهند دید و یا فقط اهل آن رشته است که می تواند امور جاری را اداره کند و حال و روز رشته را خوب؟

بهتر است تعدادی از هیات ها را مورد به مورد بررسی کنیم.

والیبال؛
معمولا مدیران استانی علاقه زیادی به والیبال دارند. دلیل آن را می توان اول در موفقیت های سال های اخیر تیم ملی والیبال و ایجاد جو روانی مثبت نسبت به این رشته جستجو کرد و دوم فعالیت والیبال در ادارات و دستگاهها، به طور معمول هر اداره و ارگانی که در ورزش کارمندان فعالیت متوسطی دارد یک تیم والیبال هم دارد. اولین مدیر غیر ورزشی حاکم بر والیبال اصفهان هوشنگ عشایری مدیرکل راه و ترابری استان اصفهان بود. مدیری خوش فکر و علاقه مند به ورزش که حضور او تحول چشمگیر در والیبال اصفهان ایجاد کرد. بازگشت به لیگ برتر، برگزاری مستمر مسابقات آتیه سازان، ارتباطات شفاف، نزدیک و صمیمانه با رسانه ها از جمله نکات مثبت حضور عشایری در ورزش اصفهان بود. اما انتقال او به استان فارس، فعالیت های والیبالی این مدیر در اصفهان را نیمه تمام گذاشت. تجربه حضور عشایری به عنوان یک مدیر استانی غیر ورزشی مدیران رده بالای ورزش استان را به این فکر انداخت که دیگر مدیران غیر ورزشی هم می توانند امتحان خوبی در ورزش پس بدهند پس موج تغییرات در هیات ها و رایزنی برای حضور مدیران غیر ورزشی آغاز شد. هیات والیبال استان اصفهان را حالا دو سالی است که تیمور باجول مدیر پسماند شهرداری اصفهان برعهده دارد اما در دو سال گذشته اتفاق چندان تأثیرگذاری در والیبال اصفهان شاهد نبودیم.

ورزش های جانبازان و معلولین؛
هیات ورزش های جانبازان و معلولین سال هاست که با حضور محمدرضا باباگلیان اداره می شود. مدیری از جنس شهرداری اصفهان. هرچند برگزاری مسابقات جانبازان و معلولین شهرهای خواهرخوانده از نقاط درخشان کارنامه کاری این مدیر به شمار می رود که تا کنون دو دوره آن نیز برگزار شده اما نباید از گلایه های اکثریت قریب به اتفاق ورزشکاران جانباز و معلول گذشت که هیچ گاه تشکر از هیات بر زبان آنها جاری نبوده است. بی مهری به ورزشکاران این رشته و برآورده نکردن خواسته های معقول و کم هزینه آنها اسباب نارضایتی را از مدیریت کنونی هیات به دنبال داشته است.

جودو؛
موج حضور مدیران شهری در ماههای اخیر به هیات جودو هم رسید. بعد از رضا رفیع زاده، حمید عصارزادگان مدیر منطقه ۵ شهرداری اصفهان مدیریت هیات جودو را برعهده گرفت. جودوی اصفهان هیچ گاه در بخش مبارزه حرفی برای گفتن نداشته و هر آنچه داشته مربوط به بخش کاتا و موفقیت های متوالی کاتاروهایی همچون مجتبی باجلان و سید رضا روحانی ملی پوشان اصفهانی است. هرچند برای تصمیم گیری و اظهارنظر زود است اما دوره مدیریتی جدید هم نشان نمی‌دهد اتفاقات چندان روشنی در راه این رشته باشد. نکته متمایزکننده مدیریت جدید هیات جودو، روابط عمومی آن است که از کم اهمیت ترین برنامه های اتفاق افتاده در این رشته، یک اقدام ویژه می سازد. البته این هم یک نکته مثبت به شمار می رود که شاید بهتر باشد هیات های دیگر از آن الگوبرداری کنند!

کشتی؛
هیات کشتی چند ماهی است توسط  معاون امور بازرگانی و توسعه تجارت سازمان صنعت، معدن و تجارت استان اصفهان اداره می شود. حواشی سال های اخیر این رشته سرانجام به حضور محمد مجیری در راس این هیات منتهی شد و اکنون پیشکسوتان همیشه ناراضی کشتی کمی آرام شده اند. نکته مثبت عملکرد مجیری در ماههای اخیر تعمیرات در دو سالن کشتی اصفهان است که اگر اهالی فن، به ادامه حضور مدیر قبلی رضایت می دادند این اقدام زودتر نیز شروع می شد. با این حال تغییری در جایگاه کشتی اصفهان که دندانگیر باشد هنوز رسانه ای نشده است شاید بیشتر باید صبر کنیم تا عملکرد این مدیر اقتصادی را در کشتی اصفهان ببینیم.

این مروری اجمالی بر داستان برخی هیات های ورزشی استان اصفهان بود که در سال های گذشته با مدیرانی از جنسی متفاوت اداره می شوند. مقصود، نفی نکات مثبت این شیوه مدیریتی نیست اما به نظر می‌رسد مدیران شهری و استانی چندان فرصتی برای حمایت همه جانبه از رشته موردنظر ندارند. هرچند که این شیوه، در ورزش اصفهان در حال جا افتادن است اما بهتر است یک پیشنهاد به مدیران ارشد ورزش استان بدهیم، اینکه در معرفی و حمایت گزینه موردنظر خود، اصول دیگری همچون وقت، انرژی و علاقه را بگنجانند نه فقط نگاه به بخشی از بودجه ای باشد که قرار است از سازمان یا دستگاه مربوط در هیات موردنظر صرف گشته و به این ترتیب خیال مدیریت ورزش استان بابت تفاهم نامه های مالی امضا شده و پرداخت نشده راحت شود!

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.