۰۹:۰۱ - چهارشنبه ۲۷ خرداد ۱۳۹۴

رسانه های امروز با مخاطبین دیروز

هر روز رسانه ها ابعاد تازه تری به خود می گیرند، حیف است که ما با ابزار جدید بدنبال جذب مخاطب قدیم باشیم.!

به گزارش پایگاه خبری“شاهین نا، بهمن اورانی در چشمه نوشت: روزگار ما، روزگار مخاطبین فعال است. مخاطبین فعال هدف گرایند و در کسب خبر گزینشی عمل می کنند، آنان خبر را دریافت و در شبکه ای پیچیده از  اطلاعات و باورهای خودشان بازبینی کرده و سپس آنرا می پذیرند و یا  پس می زنند. جالب اینکه این فرایند به طور همزمان با شنیدن خبر رخ می دهد.

بنابر این آنان  ابتدا خبر را  فارغ از اینکه” چه کسی می گوید” بعنوان ” چه می گوید” دریافت و با داشته های خود آنالیز کرده و سپس آنرا باور یا رد خواهند کرد.

به نظر می رسد این نحوه ی کسب خبر اگرچه یک روند اجتناب ناپذیر در سیر تکامل رسانه هاست اما یک فرصت برای ایجاد اعتماد میان مخاطبین با رسانه نیز می باشد. فرصتی که رسانه می تواند خبر را بدون افزودنی های غیر مجاز بدست مخاطب برساند.

اما شاید بسیاری رسانه ها، نه تنها از این فرصت بهره ای نمی برند بلکه در جهت عکس آن عمل می کنند. اینگونه رسانه ها که گویا هنوز در عصر اخبار تزریقی به سر می برند بر این باورند که مخاطب هر چه را ما می گوییم بی تردید خواهد پذیرفت و عجب از اینکه این دسته رسانه ها از اینکه برچسب دولتی، اصلاح طلب و یا اصول گرا و …. بر آنان زده شود ابایی ندارند!

 غافل از اینکه اگر هم این رویه را  صحیح پنداریم فقط ویژه رسانه هایی است که مخاطب خاص دارند، یعنی مخاطب غیر فعال،  آنان که هنوز به گفتمان میز خطابه پایبند هستند، یعنی که همواره تنها شنونده اند…

در روزگار ما هر روز رسانه ها ابعاد تازه تری به خود می گیرند، حیف است که ما با ابزار جدید بدنبال جذب مخاطب قدیم باشیم.!

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.