۱۷:۵۰ - شنبه ۳۰ خرداد ۱۳۹۴

انتظار تورمی برای پایان ماه رمضان؛

پس لرزه های گرانی بنزین در سفره مردم

در حالی که سخنگوی دولت بر ثابت ماندن قیمت‌ها پس از افزایش نرخ بنزین اصرار دارد، مسئولان و نمایندگان اصناف مختلف از گران شدن کالاها و خدمات در آینده نزدیک خبر می‌دهند.

به گزارش پایگاه خبری”شاهین نا” از گرانی بنزین حدود یک ماه میگذرد و هرچند مسوولان از عدم تغییر در قیمتها سخن گفتند اما حداقل در اصفهان، افزایش قیمت بنزین رشد ۲۰درصدی کرایه تاکسیها را رقم زد تا نرخ حمل و نقل عمومی در اصفهان، ظرف سه ماه۴۰درصد گران شود.

گران شدنی که به گفته رانندگان تاکسی، باعث ریزش قابل توجه مسافران شده است.

افزایش قیمت بنزین به صورت غیر مستقیم بر نرخ سایر کالاها نیز تاثیر گذاشته است چرا که گرانی حمل و نقل اتفاق افتاده و نمیتوان گفت که بنزین بر قیمت کالاها موثر نبوده است.

شواهد نشان میدهد که دولت برای اجابت درخواست افزایش قیمت تولیدکنندگان، در انتظار پایان ماه رمضان است.

**** صف در خواستها
⚫رییس کمیسیون اقتصادی مجلس گفت:با درخواست تولید‌کنندگان محصولات لبنی مبنی بر افزایش ۵ درصدی قیمت باید موافقت شودچرا که در غیر این صورت شاهد کاهش کیفیت محصولات که سبب آسیب به آحاد جامعه می‌شود ، خواهیم بود.

⚫دبیر انجمن صنایع آبمیوه و کنسانتره گفت: با توجه به اینکه قیمت آبمیوه و کنسانتره وابسته به قیمت میوه است و قیمت میوه نیز مدام در حال تغییر است، قیمت این محصول نیز به تبع آن افزایش می‌یابد.

⚫ دبیر انجمن صنایع روغن نباتی با بیان اینکههیچ اصراری برای ادامه مسئولیت تنظیم بازار روغن نداریم، گفت: این مسئولیت موجب شده ظرف دو سال گذشته برخلاف سایر صنایع غذایی، نتوانیم هیچ افزایش قیمت منطقی را برای محصولات خود اعمال کنیم.درخواست افزایش قیمت روغن نباتی و خوراکی برای سال جاری به ستاد تنظیم بازار ارائه شده است وتولیدکنندگان روغن خوراکی به منطقی کردن قیمت محصولات خود اصرار دارند.

⚫دبیر انجمن تولیدکنندگان سیمان از ارایه درخواست جدید تولیدکنندگان برای افزایش قیمت خبرداد و گفت: اگرچه طی هفته‌های گذشته درخواست افزایش ۱۷درصدی از دولت داشتیم اما اکنون درخواست‌مان افزایش ۲۲درصدی است.

گفتنی است تمامی این درخواست ها پس از افزایش قیمت بنزین طرح شده و این میزان رشد قیمت تنها بخشی از درخواستهای افزلیش محصولات تولیدی است.

با فرارسیدن ماه رمضان، رییس انجمن تولیدکنندگان محصولات لبنی، بدون اشاره به درخواست افزایش۵درصدی قیمت لبنیات، اعلام می کند که محصول لبنی در ماه رمضان افرایش نداشته و در عین حال قیمت برخی محصولات کاهش نیز می یابد.

علی رغم این سخن اما درست همزمان با رسانه ای شدن درخواست افزایش قیمت شیر، قیمت انواع بستنی بیش از ۱۰درصد افزلیش یافت.
قیمت پنیر بسته به کارخانه تولیدی از۵تا۱۰درصد رشد داشت و نرخ بستنی غیر پاستوریزه در اصفهان که توسط اصناف به فروش میرسد از ۱۵۰۰تومان به ۲هزار تومان افزایش یافت.

***پس لرزه های بنزینی
در حالی که برخی از تولیدکنندگان درخواست افزایش قیمت خود را به دولت ارائه کردند،در هفته نخست خرداد ماه، سخنگوی دولت اعلام میکند که طبق بخشنامه معاون اول رئیس جمهور، دولت بر قیمت ها کنترل و نظارت دارد و البته درخواست ها را نیز بررسی و تلاش می کند بجای مجوز افزایش قیمت مابه التفاوت آن را پرداخت کند تا قیمت هیچ کالایی افزایش پیدا نکند.

در حالی که سخنگوی دولت بر ثابت ماندن قیمت‌ها پس از افزایش نرخ بنزین اصرار دارد، مسئولان و نمایندگان اصناف مختلف از گران شدن کالاها و خدمات در آینده نزدیک خبر می‌دهند.

رئیس اتحادیه ملی محصولات کشاورزی ایران به فارس اعلام کرده است که تصمیم یک شبه دولت در مورد افزایش قیمت سوخت منجر به افزایش ۳ برابری گازوئیل کشتی‌های باری در بنادر شده و این موضوع صادرات را با مشکل مواجه کرده است.

به گفته سیدرضا نورانی، به دلیل گرانی سوخت و افزایش کرایه حمل و نقل، کشتی‌ها بارگیری نمی‌کنند به طوری که دو محموله ۵۰۰ تنی از میوه، سبزیجات و صیفی‌جات در بندر عباس که قرار بود به بندر شارجه صادر شود روی زمین مانده و در حال خراب شدن است.

به طور حتم واقعی شدن نرخ حامل های انرژی در برنامه های چهارم و پنجم توسعه پیش بینی شده است و طبیعتا ارزان سوزی بنزین به نفع اقتصاد کشور نیست، اما پیش از آن باید دولت ناوگان مصرف را اصلاح می کرد و مشخص می شد که تاثیر این تک نرخی شدن بر دیگر جنبه های معیشتی زندگی مردم را چگونه می خواهد مدیریت کند.

اینکه صرفا با دستور از افزایش قیمتها جلوگیری شود بدون آنکه زیرساختهای حمایتی از تولید و مصرف کننده لحاظ شود، شیوه ایست که پیش از این نیز در ابتدای اجرای قانون هدفمندی یارانه ها اجرا و در نهایت به انفجار قیمتها در سه سال اخیر منجر شد و حتی در مواردی دولت یازدهم با افرایش بیش از ۲۰درصدی قیمتها علی رغم کاهش تورم به ۱۵درصد نوافقت کرد تا فشار مضاعف از تولید برداشته شود.

و امروز باید گفت که آموخته راآموختن خطاست.

****اشتباه بود
محسن صرامی عضو کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: زمان تک نرخی کردن به دلیل بحث مذاکرات وانتخابات مجلس الان نبود.

نماینده خمینی شهر با بیان اینکه به تک نرخی شدن بنزین اعتراضی نیست افزود:ما دچار رکود تورمی هستیم وهرچقدر ادعا کنیم که این اتفاق تاثیری در نرخ خدمات وگرانی اقلام اساسی ندارد نظر واهی است.

وی ادامه داد: اقشار آسیب پذیر از حمل نقل عمومی بهره می برند ، بنابراین از مسوولان درخواست دارم کهدر این بخش تجدید نظر کند ونرخ حمل ونقل عمومی را کار شناسی وبازنگری نماید.

وی با انتقاد از افزایش خودسرانه قیمت برخی کالاها و اقلام مصرفی،گفت: آنچه که در سیستم افزایش قیمت در کشور ما به عنوان یک پارامتر مشترک برای همه شرایط قابل بررسی است موضوع عدم نظارت بر قیمت گذاری و قیمت ها است.

صرامی در نهایت تصریح کرد: تقاضای ما از مسئولان این است که دست از سفره مردم بردارند و نظارت بر بخش خصوصی را برعهده خود آنها بگذارند.

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.