۱۳:۰۵ - پنجشنبه ۲۸ خرداد ۱۳۹۴

نقطه جوش 40درجه با چاشنی نزاع؛

رمضان نسخه خشونت را میپیچد

روزانه حدود۱۶۰۰ فقره نزاع منجر به جراحت در کشور رخ می دهد .با این وجود آمار پزشکی قانونی نشان میدهد که سالیانه آمار نزاع در حال کاهش است.

به گزارش پایگاه خبری”شاهین نا” به نقل از صاحب نیوز/ شاید نتوان نام اپیدمی را رویش گذاشت ولی به طور حتم آمارش بالاست و البته شیوعش نیز رو به رشد است به طوریکه کوچک ترین برخورد لفظی یا اختلاف سلیقه ای می تواند نزاعی خیابانی را در پی داشته باشد، براساس آمار پلیس، پلیسعامل ۲۴ درصد نزاع هاست.

در این میان وقتی کاهش آستانه تحمل و نقطه جوش رخ داده و سلاح سرد نیز در دسترس باشد، پدیده ای به نام جنون آنی اتفاق می افتد.

در سال ۱۳۹۳، ۷۶۳ نفر در ایران بر اثر ضربات سلاح سرد جان باختند، این رقم در مقایسه با سال قبل از آن که آمار تلفات سلاح سرد ۷۶۰ نفر بود، چهار دهم درصد افزایش یافته استکه از این تعداد ۶۲۵ نفر مرد و ۱۳۸ نفر زن بودند.

البته پدیده دیگری نیز به نام “قتلهای برنامه ریزی نشده” به خصوص از نوع خانوادگی، نیز افزایش یافته که جز “آمارهای مگو” طبقه بندی میشود و متاسفانه نرخ رو به رشدی دارد که از آن به عنوان”آسیبهای نوپدید” یاد شده است.

مطابق گزارش پزشک قانونی اصفهان، طی دو ماهه اول سال ۱۳۹۴ تعداد ۶ هزار و ۶۷۱ نفر به دلیل صدمات ناشی از نزاع به مراکز پزشکی قانونی استان اصفهان مراجعه کردند.

این رقم در مقایسه با مدت مشابه سال قبل معادل ۸٫۳ درصد کاهش یافته است.

از کل مراجعین نزاع در دو ماهه اول سال ۱۳۹۴تعداد دو هزار و ۱۲۵ نفر زن و چهار هزار و ۵۴۶ نفر مرد بوده اند.

این در حالی است که در مدت مشابه سال قبل تعداد هفت هزار و ۲۷۶ نفر به دلیل نزاع به مراکز پزشکی قانونی استان مراجعه کرده اند که دو هزار و ۲۲۷ نفر زن و پنج هزار و ۴۹ نفر مرد بوده اند.

آنچه که طی سالهای اخیر در آمارهای پزشک قانونی خودنمایی میکند، رشد آمار مراجعه زنان به دلیل نزاع به این نهاد است که میتواند نشان از پررنگ شدن “آسیبها و خشونت های خانگی” داشته باشد.

به گفته روان شناسان، خشم پدیده ای طبیعی است که مانند دیگر احساسات نشانه سلامت، تندرستی و عواطف انسانی است، اما هنگامی که از کنترل خارج شود، می تواند به یک حس مخرب و ویرانگر تبدیل شود و پیامدهای ناگوار در محیط کار، روابط شخصی و در تمامی عرصه های زندگی به وجود آورد.

کاهش نقطه جوش به عوامل مختلفی بستگی دارد که وجود مشکلات اقتصادی، آلودگی صوتی و تنفسی، ترافیک، ضعف ارزش‌های اخلاقی، کم رنگ شدن باورهای دینی در بعضی از افراد و هجوم فیلم‌های خشن ماهواره‌ای از آن جمله است.

از سوی دیگر افزایش جمعیت، مهاجرت و ناتوانی در سازگاری با محیط جدید و تداخل فرهنگ ها از عوامل مهم و موثر در افزایش نزاع در سطح جامعه میتواند باشد.

به تازگی اعلام شده است که قرار است  حدود ۱۵۰مرکز ترک اعتیاد الکل در کشور تشکیل شود، الکل نوعی روانگردان است و ایجاد این میزان مرکز ترک الکل حکایت از آن دارد که تعداد قابل توجهی مصرف کننده الکل در ایران وجود دارد. از سوی دیگر مسوولان ذی ربط و از جمله وزیر کشور از رشد مصرف مواد مخدر صنعتی ، به ویژه شیشه ابراز نگرانی کرده اند که این مخدر نیز روانگردانی قویست.

میزان مصرف این مواد در جامعه با انواع قتلهای فجیع، نزاع و آزار خانواده و کودکان، نسبت مستقیم دارد.

در نهایت میتوان به این نتیجه رسید که تعداد مراجعه کنندگان به پزشک قانونی،حکایت از این دارد که مهارت مدیریت رفتار در افراد ضعیف است.

می توان گفت که برای کاهش خشونت و کنترل خشم ابتدا باید از خانواده شروع کرد، سپس دولت و نهادهای متولی باید زمینه‌های نشاط اجتماعی را برای مردم فراهم کنند.

از سوی دیگر کمبود نشاط اجتماعی در جامعه، در کنار تنیدگیهای روانی که حاصل رشد استرس به علت رندگی در کلانشهرهاست، میتواند منجر به نزاع شود.

بنابراین عدم برنامه ریزی برای نشاط اجتماعی در جامعه، باعث ایجاد افسردگی و اضطراب در جامعه می شود.

اما دین اسلام، دین نشاط و سلامت است، پس سستی ایمان نیز باعث میشود که فرد به سادگی نتواند بر مشکلات و اضطرابهای خود فایق آید.

آمارهای ارایه شده توسط نیروی انتظامی و پزشکی قانونی نشان میدهد که در ماههایی همانند رمضان و محرم میزان نزاع کاهش چشمگیر میابد که این امر نشاندهنده تاثیر ایمان و معنویات بر افزایش نشاط، کاهش استرس و درنهایت افزایش آستانه تحمل است.

کارشناسان معتقدند، در کنار حذف عوامل افزایش نزاع، باید مهارت کنترل خشم به شهروندان آموزش داده شود. باید از کودکی به هموطنان آموزش های لازم برای کنترل خشم در برابر هر کدام از عوامل محیطی داده شود.

افرادی که آموزش های لازم را در این زمینه در دوران کودکی نگرفته اند و در شرایط خاصی دچار عصبانیت های مقطعی می شوند، با مطالعه و ارائه آموزش های علمی عمومی می توانند خشم را از خود دور کنند و موفق به کنترل خشم خود شوند.

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.