۱۴:۳۷ - چهارشنبه ۲۷ خرداد ۱۳۹۴

نکات آموزشی برای پیشگیری از ابتلا به بیماری سالک

کنترل و پیشگیری از بیماری سالک نیازمند مشارکت مجدانه و مستمرکلیه ارگانهای دولتی ذیربط و همکاری تک تک افراد جامعه با مرکز بهداشت شهرستان می باشد.

به گزارش پایگاه خبری“شاهین نا،  بیماری سالک نوعی لیشمانیوز است که به شکل بیماری پوستی تظاهر می‌کند و از طریق گزش پشه خاکی به انسان منتقل می‌شود. بیماری سالک بیشتر در فصول گرم سال و در مناطق گرمسیر کشور، مشاهده می شود.

سالک نوعی بیماری پوستی طولانی‌مدت که گاهی همراه بادرد(خودضخم) است که به دو شکل سالک خشک یا نوع شهری و سالک مرطوب یا نوع روستایی وجود دارد:

ناقل بیماری سالک

ناقل بیماری سالک، حشره بسیار کوچکی به نام پشه خاکی است که روزها در پناهگاه‌های تاریک و گرم و مرطوب مانند شکاف‌های دیوارها، زیرزمین منازل، پشت اشیای ثابت در منزل مثل کمدها، قاب عکس و داخل اصطبل‌ها، ‌اطراف توده‌های زباله، کودهای حیوانی، اماکن متروکه، لانه جوندگان و غارها زندگی می‌کند.

پشه خاکی شب‌ها تخم‌های خود را در داخل زباله، لانه جوندگان و گودال‌های مرطوب قرار داده و نوزادان آن در مرحله کرمینه در همین محل رشد می‌یابند.

 

مهمترین پیام های آموزشی که در پیشگیری از ابتلا به بیماری سالک موثر هستند؛

1- بااستفاده از پشه بندهای بهداشتی هنگاه خواب و استراحت شبانه، نصب توری ریز بافت(ترجیحا فلزی) در جلو دربهای ورودی و پنجره های محل سکونت و کار خود، استفاده منظم و صحیح از حشره کشهای خانگی در اماکن سربسته ونیز استفاده ازمواد دورکننده حشرات هنگاه کار و حضور در فضای باز از ابتلاء به بیماری سالک در امان بمانیم.

2- جمع آوری و دفع صحیح ومستمرو بهداشتی زباله، کودهای حیوانی و نخاله های ساختمانی از موثرترین راههای پیشگیری از ابتلاء به بیماری سالک می باشد.

3- عدم تجمع زباله، کودهای حیوانی و نخاله های ساختمانی درمعاب، بین  منازل و نزدیک مناطق مسکونی وخود داری از جاری نمودن فاضلاب منازل در معابر عمومی ورعایت فاصله مناسب محل تخلیه و دفن آنها (حداقل پنج کیلومتر) از مهمترین اقدامات در برنامه کنترل بیماری سالک می باشد.

4- در مناطق آلوده به سالک با عدم حضور در خارج از منزل در ساعات غروب آفتاب و شب می توان از مبتلا شدن خود و عزیزانمان به سالک جلوگیری کنیم.

5- مجزا نمودن محل زندگی انسان از دام ومبارزه با جوندگان بخصوص موش صحرائی از مهمترین اقدامات در کنترل سالک است.

6- پوشیدن لباس مناسبی که تمام بدن را هنگام خواب یا استراحت شبانه در فضای باز بپوشاند احتمال ابتلاء به سالک را کاهش     می دهد.

7- توسعه ساخت و ساز به سمت حاشیه مناطق آلوده و نزدیک تاغزارهاو لانه جوندگان بخصوص موش صحرائی بعنوان مخزن بیماری سالک از مهمترین دلایل ابتلاء افراد آن خانواده ها به بیماری سالک است.

8- اجتناب از رفتن به مناطق آلوده به سالک بخصوص هنگام غروب آفتاب و شب از مهمتری راههای مبتلا نشدن به بیماری است.

9- بهسازی محیط زندگی و ترمیم شکافها و حفره های موجود در دیوارها و سایر محلهای زندگی انسان و دام از راههای موثردر کنترل بیماری سالک می باشد.

10- آسفالت نمودن معابر، کوچه ها و خیابانهای خاکی و خشکاندن کامل و پر کردن گودالهای مرطوب از روشهای کنترل بیماری سالک در مناطق آلوده می باشد.

11- در صورت مشاهده هر گونه برجستگی قرمز رنگ یا زخم در نقاط باز بدن که بیشتر از دو هفته بطول انجامد جهت بررسی از نظر ابتلاء به بیماری سالک باید به نزدیکترین مرکز بهداشتی درمانی محل سکونت خود یا نزد پزشک مراجعه کنیم.

12- از بین بردن موش صحرائی و سگهای ولگرد و کنترل سگهای گله و صاحبدار از راههای کنترل بیماری سالک می باشد.

13- زباله، نخاله،کودهای حیوانی، موشهای صحرائی و تاغزارها را از نزدیک محل زندگی خود دور کنیم تا به سالک مبتلا نشویم.

14- کنترل و پیشگیری از بیماری سالک نیازمند مشارکت مجدانه و مستمرکلیه ارگانهای دولتی ذیربط و همکاری تک تک افراد جامعه با مرکز بهداشت شهرستان می باشد.

15- با کسب اطلاعات و افزایش آگاهی خود در مورد بیماری سالک ،خود و خانواده خویش را از ابتلاء به آن دور نگه دارید.

16- برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد بیماری سالک به نزدیکترین واحد بهداشتی درمانی محل زندگی خود مراجعه فرمایید.

17- بیائید دست در دست هم و با مشارکت همگانی بیماری سالک را کنترل و از ابتلاء و درد و رنج غنچه های نوشکفته زندگیمان جلوگیری کنیم.

شبکه بهداشت و درمان شهرستان شاهین شهر و میمه

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.