۱۵:۰۵ - دوشنبه ۲۵ خرداد ۱۳۹۴

اندر احوالات بمب های رسانه ای؛

با توپ ادعا ، گل به خودی نزنید!

فعالیت رسانه ای و انتشار اخبار آنهم در عصر ارتباطات حرکت بر روی لبه تامین امنیت و آرامش جامعه یا برعکس برهم زننده این رکن اساسی در زندگی است اما اینکه چرا برخی رسانه ها با فراموش کردن این اصل حیاتی تنها به بهانه سرعت در انتشار اخبار به این حریم امن خدشه وارد می کنند سوالی است که پاسخ درست به آن شاید از تکرار چندباره این اتفاق و در ادامه سو استفاده دشمنان بکاهد.

به گزارش پایگاه خبری شاهین نا؛ چند روزی هست از شنیدن این جمله در فضای مجازی و حقیقی میگذرد که اصفهان به توپ بسته شد، داعش حمله کرد این دو جمله شهر اصفهان را درگیر خود و برای ساعتی و امنیت و ارامش پایدار مردم را دچار آسیب جدی کرد و حساسیت بیشتر هم بخاطر سرقت ناکام بانک مسکن در چند قدمی این حادثه بود که با هوشیاری نیروهای بسیج و پلیس سریعا با آن برخورد لازم را انجام داده بودند.

Screenshot (47)

خبرگزاری نسیم که با انتشار شلیک خمپاره از یک پادگان سپاه عامل حادثه را سپاه معرفی کرده بود که بعدا تیتر خود را اصلاح کرد

حال دقت به این نکته لازم به نظر می رسد که امنیت و آرامش ارکان زندگی حداقلیست و در تمام ادوار تاریخ و در همه فرق و مذاهب بر این دو رکن تاکید شده به عناوین مختلف ولی گویا بعضی به علت دشمنی و عده ای به علت عدم عاقبت اندیشی و بصیرت این دو ستون زندگی بشریت را تحت شعاع قرار داده اند.

امروزه با نگاهی به سبک زندگی جوامع مختلف با هر نوع سطح درآمد و هرگونه تفکر ملی و مذهبی همه آنها به دنبال هر چه بیشتر کردن امنیت و آرامش خود هستند آمارها از لحاظ هزینه های نجومی در خصوص تامین امنیت جوامع مختلف اولین شاهد مثال این امر است.

اینفوگرافی ذیل اماری را از ۳۵ قدرت نظامی جهان ارائه میکند و حجم تسلیحات برای تامین امنیت داخلی و خارجی خارجی این کشورها را مشخص می کند
35 قدرت نظامی جهان
لازم به ذکر است برخی از قیمت های تسلیحات فوق به شرح ذیل است

یک ناو هواپیما بر حدودا ۶ میلیارد دلار

110129-N-3885H-158 ATLANTIC OCEAN (Jan. 29, 2011) The aircraft carrier USS George H.W. Bush (CVN 77) is underway in the Atlantic Ocean. George H.W. Bush is underway conducting a  composite training unit exercise. (U.S. Navy photo by Mass Communication Specialist 3rd Class Nicholas Hall/Released)

uss george hw bush

جت های جنگنده

F-22_Raptor_Andrews_Air-force_Base

F-22 ( ساخت آمریکا) هزینه ساخت هر واحد تقریباً ۱۵۰ میلیون دلار (در سال ۲۰۰۹)

tomcat4

F-14 ( ساخت آمریکا) هزینه ساخت هر واحد تقریباً ۴۰ میلیون دلار ( البته ارتش شاهنشاهی ایران برای بستن قرارداد برای خرید چنین جنگنده‌هایی مجبور به پرداخت ۲ برابر قیمت آن‌ها شد! یعنی f-14 های ایرانی حدود ۸۰ میلیون دلار برای هر واحد ارزش دارند.)

pix3_112514

T-50  ( ساخت روسیه) هزینه ساخت هر واحد در حدود ۱۰۰ میلیون دلار پیش‌بینی شده است

موشکهای بالستیک که بخاطر تنوع، قیمت دقیقی از ان در دست نیست و از چند صدهزار دلار تا چند میلیون دلار متغییر می باشد

2319-4652

1559845_457 پنت-سیر اس۱

تانک

20100806_1ab7f58f692b02c50364UX4Ri2sPXXNy

M1A2 SEP – آمریکا – ۸٫۵ میلیون دلار

18-15050Q03536

AMX-56 Leclerc – فرانسه – ۱۲٫۶ میلیون دلار

رکن اول، امنیت فیزیکی بود که با نیروی نظامی در بالا به آن اشاره شد اما تمام هزینه های که برای امنیت فیزیکی جامعه میشود، مقدمه تامین آرامش روحی و روانی آن جامعه است.
بازهم به آمارها مراجعه میکنیم تا بهتر بتوان به جایگاه آرامش در بین جوامع مختلف احاطه پیدا کنیم.

*اما عوامل اساسی در تامین ارامش روحی و روانی چیست؟

پاسخ این سوال به عوامل گوناگونی بستگی دارد همانند دین و مذهب جامعه و رسوم ملی و محلی و جایگاه منطقه ای آن کشور از لحاظ فرهنگی و سیاسی.

اما بعد از این سه اصل کلی حکومت ها مختلف جهان از روشهای متعدی برای القا آرامش و امنیت استفاده میکنند.
مانند برگزاری مراسم مذهبی برای عموم در قالب جشن ها و مراسم عبادی تا در قالب اینگونه مراسم هم مذهبیون آن جامعه تخلیه هیجانی بشوند هم نشاط معنوی به جامعه تزریق گردد.

112477

روش دوم بعنوان مثال ایجاد جشنواره ها محلی و ملی و تحریک حس ناسیانولیستی جامعه و انگیزه ایجاد کردن در سطح ملی است.

phoca_thumb_l_khalijfars n00344498-b (1) 382844_599

اما بنا به جایگاه جهانی ملت ها سیاستمداران و حاکمان آن کشور برای حفظ آرامش در سطح جامعه از بهترین ابزار که کمترین هزینه مادی را هم دارد استفاده میکنند و آن وسیله ارزان و پرکاربرد چیزی نیست جز رسانه.

106317_344

بعنوان مثال کشور انگلستان فقط برای بخش منطقه اسیای مرکزی و الخصوص فارسی زبان ها از بودجه وزارت خارجه خود سالانه تلویزیون فارسی بی‌بی‌سی ۱۵ میلیون پوند (۲۲ میلیون دلار) هزینه میکند

لی

یا کشورسیه سالانه ۵۰۰ میلیون دلار در شبکه های آرتی هزینه می کند تا افکار عمومی را گمراه و اختلاف افکنی کند.

screenshot-rt.com 2015-06-14 19-40-16

و یا صدا و سیمای ایران هم با سالیانه ۲۰۰۰ میلیارد تومان هزینه و راه اندازی شبکه های متععد بین المللی در حوزه رادیو وتلویزیون و دیگر رسانه ها سعی بر کنترل افکار عمومی و ایجاد فضای ارام برای کشور باشد.

66440-199149-1393231340

اینکه رسانه چیست و چه کارایی دارد قطعا در این مجال بحث آن نیست بلکه ما در این مطلب در مقدمه بحث اشاره ای کردیم به جایگاه امنیت و آرامش جامعه و در پایان این یادداشت این سوال را مطرح میکنیم که چرا و چگونه رسانه ها به خود اجازه میدهند به امنیت ملی و آرامش جامعه را دچار تهدید و خدشه کنند.

چند روزی هست از حادثه سپاهان شهر میگذرد و هنوز بطن جامعه دچار اضطرابی هستند که علت انفجار در سپاهان شهر چه بوده و آیا اینگونه اتفاقات ادامه دار خواهد بود مانند بعضی اتفاقات گذشته یا ختم بخیر خواهد شد.

1735312-620x336

بعضی از رسانه ها با ادعای فروان حرفه ای بودن و به لحظه خبر و تحلیل منتشر کردن آنچنان آرامش جامعه را مختل می کنند که رسانه های معاند کمر به قتل بسته این ملت هم تصور آن را نمی کنند .
متاسفانه به جز حرفه ای بودن و هزاران ادعای دیگر (که قشر خبرنگار و رسانه ای ها بسیار آگاهتر هستند از انچه نگارنده این متن می نویسد و فرصت بیان آن نیست) این است که جدیدا ادعای بین المللی هم دارند البته کذب هم نمیگویند بلکه عملا شده اند رسانه با مجوز و پول ایران در راستای اهداف دشمن خیلی هم شیک و مجلسی و علیه امنیت ملی و آرامش جامعه اقدام میکنند.

screenshot-www.bbc.com 2015-06-10 19-19-35

screenshot-farsi.alarabiya.net 2015-06-10 19-21-23

زیاد به درزا نرود این نوشته فقط باید از دوستانی که نزدیک به یکی از واحدهای نظامی این ملت هستند که روزانه در سطح بین الملل و مرزها داخلی و سطح شهرها با تمام توان به دنبال برقراری امنیت و حفظ ارامش هستند پرسید چرا خلاف عملکرد مجموعه وابسته به آن عمل نموده و امنیت و ارامش جامعه را سلب میکنند و نه تنها آرامش جامعه را از بین میبرند بلکه موجبات گله مندی سرداران حافظ امنیت را هم فراهم میکنند (سردار رمضان شریف سخنگوی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با اشاره به اخبار منتشره مبنی بر شلیک اشتباهی ۲ گلوله توپ جنگی توسط سپاه به داخل شهر اصفهان گفت: این خبر را به شدت تکذیب می کنم، هیچ یک از مجموعه ها و واحدهای نظامی سپاه امروز نه تمرین نظامی داشته اند و نه هیچ گلوله ای شلیک کرده اند. وی افزود: از انتشار دهندگان این خبر کذب به شدت گله مند هستیم.)

آری روزی در این جامعه پر صلح و صفا رسانه وابسته یکی از وزارت خانه های دولت امنیت و آسایش را با خبرپرانکی در خصوص اسید پاسی خدشه دار میکند و روزی رسانه های به اصطلاح بین المللی و حرفه ای پر ادعا ارامش شهر و کشوری را با یک خبر که نه مسولان ذی ربط تایید کرده نه اطلاع دقیقی دارند از آن منتشر میکنند و حتی نه با سرعت اولیه که خبر کذب ابتدایی را منتشر کردن خبر تکذیبه ای مسولان ذی ربط را هم منتشر نمی کنند تا حداقل کمی از افتضاح خود را جبران کنند. مانند این تکذیبه که پایگاه اطلاع رسانی سپاه صاحب الزمان در دقایقی بعد از این حادثه به سرعت منتشر کرد:(سردار مجتبی فداء: رسما اعلام می‌کنیم که سپاه صاحب‌الزمان طی چند روز گذشته و امروز هیچ‌گونه رزمایش یا آزمایش نظامی نداشته و اخبار اعلام شده مبنی بر شلیک هرگونه گلوله جنگی از قرارگاه شهید زین‌الدین سپاه و یا بخش‌های دیگر سپاه کذب محض است.)

screenshot-esfahan.basij.ir 2015-06-14 19-23-22

خلاصه اینکه ادعا یا بخوانید به قول اصحاب رسانه سوراخ کردن خبر و اینکه یک رسانه جز کسانی باشد که اولین خبر را منتشر و پراکنده کند در جامعه هنر نیست هنر رسانه انقلابی و مومن آن است که داشته های جامعه مانند امنیت و ارامش که بیشترین هزینه از انقلاب اسلامی و از جیب مردم برای ان شده است را فدای سرعت و همیشه اول بودن نکنند  امید است که این دست اتفاقات دیگر در این رسانه تکرار نشود و مسولان این رسانه ها با افراد خاطی برخورد لازم را داشته باشند.

منبع: صاحب نیوز

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.