۱۳:۰۵ - شنبه ۲۳ خرداد ۱۳۹۴

تدابیر فصل تابستان از نظر طب سنتی

اما در این فصل بدلیل ریزش خلط صفرا و امثال آن بیماریهایی مانند تب غِب یا محرقه، عطش، دلشوره، اسهال و استفراغ همزمان و غیره ایجاد می شود.

به گزارش پایگاه خبری”شاهین نا” مزاج اين فصل به سبب نزدیکی خورشید به سطح زمین و انعکاس اشعه و بالا رفتن بخارات و از بین رفتن رطوبات و کاهش تری و رطوبت ناشی از باران و غیره، مثل مزاج صفرا گرم و خشك است و اين در مناطقی است كه در فصل تابستان باران نبارد.

اما در صورت نزول باران مانند سواحل درياها از قبيل گيلان، مازندران و امثال آنها به واسطه بخار دريا و كثرت باران تابستانها گرم و تر مى‏باشند.

پيران و افراد دارای مزاج سرد و تر و بلغمى از این فصل نه تنها اذیت نشده بلکه بسیار لذت می برند.

اما در این فصل بدلیل ریزش خلط صفرا و امثال آن بیماریهایی مانند تب غِب یا محرقه، عطش، دلشوره، اسهال و استفراغ همزمان و غیره ایجاد می شود.

نکاتی که یک فردِ علاقمند به سلامت خود باید در این فصل رعایت کند عبارتند از :

1-      بدن خود را مرطوب و خنک نگهدارد(البته با رعایت تغذیه و اشربه مناسب این فصل نه با باد کولر، به این دلیل که این بادهای مصنوعی، خود موجب بیماری می شوند.)

2-      کاهش میزان غذا:

زیرا حرارت غریزی در این فصل به دلیل حرارت هوا از داخل به سمت ظاهر بدن میل می کند و اندام داخلی(دستگاه گوارش و …) گرمی چندانی ندارد که بتواند از عهده هضم غذاهای غلیظِ قوی برآید، لذا به این دلیل که قوه هاضمه در این فصل ضعیف می گردد کاهش خوردنیها و آشامیدنیها لازم و واجب است.

3-       سكونت و استراحت در مكانى كه سايه باشد و باد شمال بوزد که بر اطراف و حواشى آن آب بسيار پاشیده باشند و همینطور به آبها و فواره ها نزديك شوند.

4-      لباسهاى كتان بپوشند.

5-      از حركت شدید و ورزش و فعالیت زیاد، خصوصا صفراویها اجتناب نمايند.

6-      شستشوی بدن و فرورفتن در آب سرد در صورت همراهی مزاج و قوای جسمانی بدنی باید اقلا بعد از گذشت چهار ساعت از صرف غذاى روز به جهت هضم نیکو و تقويت بدن و قوا به عمل بياورید.

7-      بهترين غذاها در این فصل غذاى سريع الهضم است مثل ماهى تازه ريزه كه از آبهاى صاف و روشن كه در ته آن سنگهاى ريز باشد مثل قزل‏ آلا و امثال آنكه در رودخانه لار و گيلانات و بعضى رودخانه‏هاى ديگر صيد مى‏كنند و از گوشت جوجه مرغ و جوجه خروس و تيهو و گوشت بزغاله كه معمول به زرشك و سركه و تمر هندی و آب انار ترش و آب‏غوره و آب‏ليمو ترتيب داده اند، ميل نمايند.

8-      آشاميدن شربت ريباس و انار و سكنجبين و شربت ليمو، به و شربت نارنج و امثال اينها كه سرد كرده باشند.

9-      تناول ميوه‏هاى تازه ميخوش چاشنى‏دار مثل آلبالو،  گيلاس، آلو، آلوچه، توت سياه، انار ترش، به، انار و هندوانه و از سبزيها كاهو و كدو و اسفناج و خيار.

10-   از غذاهاى گرم و خشك و تند و شور و شيرين دوری نمايند.

11-   اما افرادی كه مزاجشان گرم و خشك است بايد از خنک کننده ها و خاموش کننده های حرارت بیشتر استفاده نمايند.

12-   حتى المقدور در اين فصل از مسهلات قوي اجتناب نمايند و اگر مصرف آن ضرورت داشت به ملينات مثل آب آلو و تمر هندی يا شيرخشت يا آبمیوه ها و امثال آنها دفع ضرورت و حاجت نمايند.

13-    قى كردن در اين فصل به جهت تقويت هضم و دفع اخلاط معده بسيار مفید است.

در کل در صورت ضرورت‏ شديد و حاجت قوي منعى از استفراغ و فصد و ساير تدابير نيست و باید آنچه طبيب حاذق مصلحت بداند و تجويز كند عمل نمود و از آن تخلف نورزيد.

منبع:مشرق

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.