۰۸:۰۰ - چهارشنبه ۲۰ خرداد ۱۳۹۴

تاملاتی بر جامعه شناسی شاهین شهر؛

بخش ششم زیر پوسته شهر/ اندر انتخاب شهردار شاهین شهر

ملاک گزینش شهرداران و دهیاران باید امانت، دینداری، کفایت و کارآمدی، نجابت و حسن سلوک با مردم باشد مقام معظم رهبری (مدظله العالی ) 86/6/9
9/6/86 .

به گزارش پایگاه خبری“شاهین نا، تجربه زندگی 15 ساله در شاهین شهر و حضور در اطاقهای فکر شاهین شهر و مطالعات و تحقیقات و تاملات راجع به موضوعات و مشکلات شهری برای بنده این مسئله را مسجل کرده که مشکل اصلی ما در حوزه مدیریت شهرداری نحوه انتخاب و گزینش شهردار برای شاهین شهر است.

این مسئله یکی از چالش برانگیز ترین مباحث سالهای اخیر شاهین شهر بوده است. اینکه چرا شهردارها شاهین شهری نیستند؟ با وجود پتانسیلهای عظیم جوانان نخبه در شاهین شهر چرا باید شهردار از شهرهای دیگر انتخاب شود؟ اصلا چرا شهردار شاهین شهر از بین شهرداران شهرهای دیگر انتخاب می شود که اگر عملکرد مثبتی در آن شهرها داشتند دوباره انتخاب می شدند و به شاهین شهر نمی آمدند؟این سئوالات و سئوالات بسیار دیگر از جمله سئوالات دانشجویان و مردمی است که با آنان حشر و نشو  داشته و دارم.

به نظر می رسد اعضای محترم شورای اسلامی شهر برای افزایش رای خود در دوره آتی!! هم که شده باید هتریک کرده و شهرداری در حد و قواره شهر شاهین شهر انتخاب نمایند تا بتواند به مشکلات و مسائل شهری تسلط کامل داشته باشد و کارنامه موفق و درخشانی را از خود به جای بگذارد.

به نظر بنده برای انتخاب شهردار شاهین شهر باید علاوه بر شاخصهای تعهد و امانت داری که جزو ضروریات انتخاب مسئولین است باید دارای شرایط زیر باشد:

  • شاهین شهری بودن: بی شک یکی از شاخصهای یک شهردار موفق این است که چندین سال در آن شهر زندگی کرده باشد و با غم و شادی و مشکلات و مسائل و کمبودهای آن شهر آشنا باشد.در بین مردم شهر گشت و گذار کرده باشد و درد دلهای آنها را شنیده و راجع به معضلات آنها تفکر کرده باشد. شهرداری که با راننده و ماشین آخرین مدل از اصفهان به ساختمان شهرداری شاهین شهر عزیمت نموده و عصر هنگام نیز این روند تکرار می شود مسلما نخواهد توانست به مشکلات مردم ،کمبودها و نارسایی ها و سوء مدیریتها و غم واندوه آنان واقف باشد.

 

  • وزارت کشوری نبودن: نمیدانم چه قانون و رسمی است که شهردار حتما باید از درون وزارت کشور انتخاب شود؟ انتخاب شهردار از درون تشکیلات رسمی وزارتی باعث خواهد شد اشخاص در برابر سوءمدیریت های و احیانا تخلفها حالت تسامح و تساهل در پیش بگیرند. تجربیات بیش از سه دهه مدیریت شهری در کشور این مسئله را به وضوح نشان داده است. شهردار شهری که متوجه شود برخورد با نارسایی ها و سوء مدیریتها و تخلفهای سازمانی باعث خواهد شد موقعیتش در سیستم اداری به خطر مواجه خواهد شد مسلما مسامحه  خواهد کرد. اما شخصی که بیرون از مجموعه باشد و چند سالی به وزارت کشور مامور شود  و هیچ منافع سازمانی ندارد بهتر می تواند با این معضلات مقابله نماید.

 

  • داشتن تفکر راهبردی و برنامه ریز: یکی از معضلات جدی در حوزه مدیریتی در کشور ما عدم برنامه ریزی بلند مدت و دقیق و بر اساس واقعیتهای جامعه است(که این مسئله را در قسمت پنجم زیر پوسته شهر تحت عنوان روان پریشی برنامه ریزی فرهنگی به طور مفصل مطرح کرده ام). این مسئله بر میگردد به اینکه اساسا مدیریتهای ما مدیریتهای موقت و زودگذر است و مدیران برای ارائه گزارش در دوران مدیریت خود به اجرای برنامه های زودبازده و موقتی تمایل دارند. این مسئله از مشکلات جدی در حوزه مدیریتی است. در حالیکه در جهان پیشرفته، موفقیت مدیران در کمیت فعالیتهایشان نیست بلکه کیفیت کاری و برنامه ریزی دقیق معیار سنجش موفقیت افراد است. شهردار شاهین شهر باید بتواند حتی وضعیت شاهین شهر سال 1450 را ترسیم نماید. شهری با یک میلیون جمعیت و با تنوع هویتی و تکثر قومیتی. این مسئله کمک خواهد کرد تا در طراحی و اجرای پروژه ها به فکر 50 سال آینده مان باشیم. مشکلی که در کلان شهر اصفهان در حال حاضر اتفاق اقتاده. ساخت و ساز شهری و زیر ساختهای این شهر در 50 سال گذشته طوری نبوده که حال حاضر را پیش بینی کند. بنابراین معضلات ترافیک، گسترش شهر، مشکلات حمل و نقل، حاشیه نشینی، معضلات محیط زیست و مشکلات دیگر به دلیل عدم آینده نگری گذشتگان اتفاق افتاده است. بنابراین تفکر راهبردی داشتن باید از ویژگیهای مهم شهردار باشد.

 

  • عدم وابستگی گروهی: متاسفانه یکی از معضلات عمده در حوزه مدیریتی در کشور ما به ویژه در حوزه مدیریت شهری ترجیح منافع باندی و گروهی و شخصی بر منافع مردم و بعضا نظام است. این مسئله باعث خواهد شد تا به سرمایه عظیم اعتماد که مبنای نظام مقدس جمهوری اسلامی است خدشه وارد شود. ترجیح منافع گروهی و باندی باعث حاکم شدن انسانهای فاسد بر مقدرات جامعه اسلامی شده و ضربه جبران ناپذیری را بر جامعه اسلامی وارد می کند. به نظر می رسد در انتخاب شهردار به این شاخصه باید توجه جدی شود.

 

  • اصلاح ساختار نیروی انسانی در شهرداری: یکی از معضلات جدی در ساختار سازمانی شهرداری نیروی انسانی این ارگان است. هر از چند گاهی شاهد این هستیم که با عوض شدن شورای شهر کادر بعضی از سازمانهای زیر مجموعه شهرداری با تغییرات جدی مواجه می شود. این مسئله علاوه بر کم کردن انگیزه کارکنان بی ثباتی در مدیریت و اجرا را به همراه خواهد داشت.

 

  • توجه به حوزه مسائل فرهنگی و اجتماعی: بی شک اساس و مبنای سلامت و سعادت یک جامعه و موفقیت در حوزه های دیگر جامعه توجه به حوزه فرهنگی و اجتماعی است. به طوری که در برنامه ریزی مدرن شهری در دنیای کنونی برنامه ریزی فرهنگی مبنای برنامه ریزی های عمرانی، ساخت و ساز های شهری، حاشیه نشینی، حوزه تفریح و شادی مردم و بسیاری از حوزه های دیگر ملهم از حوزه فرهنگی است بنابراین شهردار خوب شهرداری است که نگاه راهبرد فرهنگی به شهر داشته باشد.

 

  • استفاده از پتانسیلهای عظیم شهری: شاهین شهر یکی از جوان ترین و با پتانسیل ترین شهر های ایران است. دارا بودن جوانان نخیه زیاد در حوزه های مختلف این شهر را زبانزد کرده است. اما متاسفانه در سالهای اخیر از این پتانسل و نظرات و دیدگاههای آنها کمتر در مدیریت شهری استفاده شده است. مضاف بر این که در مدیریت شهری در دنیای کنونی برنامه ریزی مشارکتی و تعاملات اجتماعی مردم با ساختار دولتی مورد توجه جدی برنامه ریزان اجتماعی و شهری است. اما در این مدت 15 سال سکونت بنده در شهر شاهین شهر هیچگاه شاهد مشارکت مردم در مدیریت شهری نبوده ام. اگر هم گهگاهی مواردی در گوشه و کنار می دیدیم بیشتر ژست انتخاباتی بوده تا مشارکت مردمی که نمونه مهم آن فراخوان طرحهای فرهنگی در شهر بود!!!!

 

  • استفاده از کانونهای فکر: در دنیای کنونی این مسئله یک اصل اساسی و مورد قبول است که مدیر به تنهایی توانایی اشراف به همه حوزه ها را ندارد به همین خاطر یک مدیر موفق مدیری است که با تشکیل کانونهای تفکر از دیدگاهها و نظرات و تجربیات نخبگان و صاحبنظران و اساتید استفاده نماید. که این مهم نیز در مدیریت شهری شاهین شهر کمتر دیده شده است.

بهر حال امیدواریم با اقدام شجاعانه و جهادگونه اعضاء شورای شهر ساختار سنتی و نا کارآمد انتخاب مدیریت شهری شکسته شود و شاهد انتخاب شهرداری باشیم که در حد و قواره مردم فهیم و بزرگوار شاهین شهر باشد.

علی قادری دکترای سیاستگزاری فرهنگی

خرداد ماه 1394  –شاهین شهر

7 Responses to “بخش ششم زیر پوسته شهر/ اندر انتخاب شهردار شاهین شهر”

  1. سهراب گفت:

    واقعا گل کفتی کاش این حرفا به گوش مسوولین برسد کاش یه شهردار خوب و با اخلاص از درون شهر انتخاب میشد

  2. دانشجوی عقیق گفت:

    با عرض ادب خدمت استاد گرانقدرم :
    خیلی خوب تحلیل کردید و درد دل مردم شاهین شهر را گفتید امیدوارم شورای شهری ها به این مطالبه عمومی مردم پاسخ مثبت بدهند

  3. زهره شهسواری گفت:

    سلام .به نظر اینجانب با توجه به شرایط کنونی که چند هفته ای از رفتن شهردار سابق میگذرد وشناخت بسیار بالای جناب آقای دکتر قادری از شهر شاهین شهر ایشان یکی از کیس های مناسب برای این مسئولیت میباشد.امیدوارم شورای شهر به توانایی های جوانان شهر بیشتر اهمیت دهد تا به روابط !!!

  4. علی قادری گفت:

    با سلام خدمت دوستان و دانشجوی گرامی سرکار خانم شهسواری:
    ضمن تشکر از لطف شما ، باید چند نکته را عرض کنم تا توهم برای بعضی ها ایجاد نشود که ما به دلایل خاصی می گوییم و می نویسیم:
    اولا اینجانب هیچ تمایلی به حوزه های اجرایی ندارم و دوست دارم در دانشگاه کار علمی کنم /ما باید تلاش کنیم تا کادر سازی نموده ، شهرداران و مسئولان و نمایندگان مجلس و شورای شهر لایق و کاردان تربیت کنیم/چیزی که بارها سر کلاس به آن اشاره و تاکید داشته ام
    ثانیا در بعضی دوره ها به بنده پیشنهاداتی شد اما بنده تمایل نداشتم
    ثالثا بنده مسئولیتی در تهران برایم در نظر گرفته شده که احتمالا به زودی به این شهر منتقل شوم
    امیدواریم همه ما به عنوان سرباز کوچک نظام در هر سنگری هستیم بتوانیم به مردم خدمت کرده آخرت خود را به دنیای دیگران نفروشیم.

  5. آزاده و گفت:

    جانا سخن از زبان ما میگویی اما کو گوش شنوا !!!!!!!!!!

  6. دکتر وحیدی گفت:

    با سلام و تحیت به خوانندگان محترم ؛
    دوست عزیز جناب آقای دکتر قادری به نکات مهمی در خصوص انتخاب شهردار آینده اشاره نمودند ضمن تقدیر از نظرات ایشان ، اینجانب جهت انتخاب اثر بخش شهردار فرآیند زیر را پیشنهاد می کنم امید است مسئولین محترم شورای شهر با بهره گیری از همه نظرات ، کسی را انتخاب نمایند که بیشترین نفع را به حال مردم شریف شاهین شهر داشته باشد .
    1- در ابتدا بهتر است لیستی از تمامی کاندیداها تهیه (تعدادی محدود که شرایط ذکر شده در مقاله فوق و سایر شرایط لازم را داشته باشند) و مدتی را جهت بررسی ، تجزیه و تحلیل و عارضه یابی وضعیت جاری شهرداری در اختیار کاندیداها قرار دهند (مثلا 2 هفته) .
    2- سپس هریک از کاندیداها در جلسه شورای شهر حاضر شده و به توصیف ، تحلیل و ارائه راهکارها و برنامه های عملیاتی خود جهت مرتفع نمودن معضلات شهرداری شاهین شهر بپردازند ضمنا بگویند که این برنامه ها را چگونه و با چه تیمی و در چه مدت زمانی و با چه بودجه و امکاناتی انجام خواهند داد.
    3- پس از بررسی نظرات کاندیداها ، شخصی که بیشترین امتیاز را بر اساس شاخص های از پیش تعیین شده داراست به عنوان کاندیدای نهایی معرفی گردد .
    4- اما هنوز کار تمام نشده است !! بلکه لازم است ابتدائا شخص با حداکثر امتیازات ، به عنوان 4 ماه به عنوان سرپرست (شهردار موقت) منصوب گردد و در طول این 4 ماه مدیریت ایشان مورد ارزیابی و سنجش قرار گیرد و اگر پس از گذشت 4 ماه توانست برنامه های کوتاه مدت خود را اجرایی نموده و اثار آن مشهود و قابل اندازه گیری بود و همچنین اگر توانست اکثریت آراء اعضای محترم شورا را کسب نماید به عنوان شهردار منصوب گردد .
    5- نکته مهم دیگر این که در صورت انتصاب شهردار مدت مدیریت ایشان حداقل 3 سال باشد و در این مدت متعهد گردد که این پست را ترک نخواهد کرد چرا که ترک پست شهرداری باعث خروج دانش و تجربه مدیریت شهری شاهین شهر قبل از برداشت نتایج حداکثری از آن خواهد شد .

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.