۰۸:۴۰ - چهارشنبه ۲۰ آذر ۱۳۹۲

خالکوبی در ایران زیر ذره‌ بین +عکس

در سالهای اخیر تصاویر خالکوبی برخی ورزشکاران و نیز خالکوبی بعضی از مجرمین در رسانه‌های ایرانی مورد توجه قرار گرفته است.

 

به گزارش پایگاه خبری شهرستان شاهین شهر و میمه“شاهین نا” به نقل ازتابناک: در سالهای اخیر تصاویر خالکوبی برخی ورزشکاران و نیز خالکوبی بعضی از مجرمین در رسانه‌های ایرانی مورد توجه قرار گرفته است. گسترش این موارد خالکوبی و تتو (تاتو) بهانه‌ای شده است تا ال مانیتور خالکوبی در ایران را زیر ذره‌بین برده و چرایی و چگونگی گسترش آن در ایران را بررسی کند. ال مانیتور در این باره نوشته است:

مطالعه آثار تاریخی ایران نشان می‌دهد که در روزگار گذشته، ایرانی‌ها خالکوبی می‌کرده‌اند. در قرن گذشته حتی بعضی از افراد که گاه مهم شده‌اند، به نوعی خالکوبی کرده‌اند. بعضی از زنان این کار را به قصد زیبایی انجام می‌داده‌اند. در این حالت معمولا از تصویر گل و گیاه و یا پرندگان استفاده می‌شده است. در بعضی موارد خالکوبی با هدف دفع نیروهای شر انجام می‌شده است. مردان نیز برای جلوه‌گر کردن قدرت و مردانگی خود از خالکوبی تصاویر و یا شعرهای با مضمون قدرت یا تقدیر از مادران خود استفاده می‌کرده‌اند.
229663_494

در سالهای اخیر، خالکوبی در بین جوانان ایران و به خصوص زنان بیشتر شده است. کمتر از بیست سال پیش، زنان ایرانی شروع به خالکوبی به عنوان یک آرایش دائمی کردند. البته پوشاندن و پنهان کردن این خالکوبی‌ها در مواردی آنها را به زحمت هم می‌انداخت.

بعضی از طراحان خالکوبی به خانه مشتریان خود رفته و در آن جا کار می‌کنند؛ در حالی که در موارد دیگر، خالکوبی به صورت پنهانی و در سالنهای آرایش انجام می‌شود. هزینه انجام این کار بسته به کیفیت کار، طرح آن، اندازه و عضوی که روی ان خالکوبی می‌شود، متغیر است.

هزینه یک خالکوبی کوچک بر روی دست یا پا، تقریبا صد دلار است و خالکوبی کامل بدن یک ایرانی با قد متوسط 172 سانتی متر، حدود سه هزار دلار می‌شود. طراحان خالکوبی، دو گزینه استفاده از جوهر معمولی یا آمریکایی را به مشتریان خود پیشنهاد می‌‎کنند. استفاده از جوهر آمریکایی هزینه را بالا می‌برد.

229664_765
229665_482
پری یکی از این طراحان در چهار سالن در تهران کار می‌کند. او به ال مانیتور می‌گوید که هر دو ماه یک بار به شهر خود یعنی بابل می‌رود تا در آن جا هم کار کند. تعداد زیاد افرادی که وی در بابل می‌شناسد به وی این امکان را می‌دهد که مشتریان زیادی داشته باشد. این کار دارآمد مناسبی برای وی فراهم می‌کند.خالکوبی کردن در ایران قانونی نیست. یکی از مسائل مهم در این میان بیشتر بودن تعداد طراحان خالکوبی زن نسبت به مردان است. البته همه مشتری‌های این افراد زنان هم نیستند. شرایط خاص خالکوبی در ایران باعث خطر بیشتر برای افراد دخیل در ان شده است. به دلیل تعداد زیاد بیماری ناشی از خالکوبی، وزارت بهداشت ایران در هشداری خواستار پرهیز از خالکوبی و تتو در سالن‌های زیبایی شده است. طبق هشدار وزارت بهداشت، این کار احتمال ابتلا به سرطان پوست، هپاتیت و ایدز را افزایش می‌دهد. تتو و خالکوبی شانس ابتلا به هپاتیت سی را تا ده برابر افزایش می‌دهد.
229666_428

شورای عالی سلامت که زیر مجموعه وزارت بهداشت است، اظهار داشته که در همکاری با مقامات دولتی و مسدولان صدا و سیما اقداماتی را اجرایی خواهد کرد. خالکوبی و آرایش دائمی از جمله مواردی هستند که احتمالا ممنوع خواهند شد.

بسیاری از اراذل و اوباش در ایران خالکوبی دارند و این جلوه منفی خالکوبی برای مبارزه با آن مورد استفاده مسئولان انتظامی قرار گرفته است. نیروی انتظامی در سالهای اخیر در نمایش عمومی اراذل و اوباش از نمایش دادن بدن خالکوبی شده این افراد برای کوچک کردن آنها و ارسال پیام برای تماشاگران استفاده کرده است. علی‌رغم این تلاشها، به نظر می‌رسد بعضی افرادی که در شهرهای مختلف ایران طرف گفتگوی ال مانیتور قرار گرفته‌اند، همچنان به خالکوبی و تتو می‌پردازند ولی آن را از خانواده خود پنهان می‌کنند. استفاده از حیواناتی که در سالهای تقویم از ان نام برده می‌شود از جمله طرح‌های مورد استفاده این مشتریان است.

229667_301

فدراسیون فوتبال ایران نیز خالکوبی را ممنوع کرده است. علیپور رئیس کمیته اخلاق حرفه‌ای فدراسیون اخیرا هم در این باره هشدار داده است. یکی از نمونه‌های پر سر و صدا در این حوزه، اشکان دژاگه عضو ایرانی- آلمانی تیم ملی فوتبال ایران است که برای پوشاندن خالکوبی‌های خود از پیراهن‌های ورزشی با آستین بلند استفاده می‌کند.
229668_683

یک جستجوی ساده در اینترنت ابعاد گسترده تتو و خالکوبی در ایران را نشان می‌دهد؛ این در حالی است که جامعه ایران در قیاس با جوامع غربی روی خوشی به این مساله نشان نمی‌دهد.

229669_294

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.