۱۲:۱۰ - چهارشنبه ۱۳ خرداد ۱۳۹۴

در حاشیه سخنان غیرمنتظره رئیس مجلس؛

آقای لاریجانی! شبهه افکنی عوامانه انتخاباتی کار سیاست‌بازان و فتنه‌گران است نه شما

آقای لاریجانی گفته است که “هر چه صندوق های رأی به جای کدر بودن، شفاف تر باشد، مردم بیشتر اعتماد می کنند و رأی ریخته شده در صندوق ها را می بینند.”

به گزارش پایگاه خبری”شاهین نا” به نقل از صاحب نیوز/ علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی روز یکشنبه در همایش فرمانداران سراسر کشور سخنانی را درباره صندوق‌های رای‌گیری بیان کرد که باعث تعجب بخشی از ناظران سیاسی اصولگرا و حتی طیفی از اصلاح طلبان شد.
آقای لاریجانی گفته است که “هر چه صندوق های رأی به جای کدر بودن، شفاف تر باشد، مردم بیشتر اعتماد می کنند و رأی ریخته شده در صندوق ها را می بینند.”یک روز پیش از این هم، حجت الاسلام حسن روحانی، رئیس جمهور در همایش فرمانداران در مورد صندوق های رأی گفت: «صندوق رای نیز باید صندوقی پلاستیکی و شفاف باشد تا همه آرای درون صندوق را از دور بینند و مقوا، پارچه، چسب و دوخته نباشد و صندوقی باشد که من ببینم که رای ام درون صندوق افتاد و دیگری نیز رای خود را ببیند تا من که نفر اول هستم و رای می دهم، ببینم که صندوق خالی است و فردا به دروغ به من نگویند که این صندوق یک سومش پر بود! برای چه دور صندوق پارچه ای پیچیده می شود تا اتهامات

برای رئیس محترم مجلس که حضور چندین ساله‌اش در مجلس شورای اسلامی از دل همین صندوق‌ها بیرون آمده است، نباید رنگ صندوق‌ها باعث بیان “سخنان عوامانه” و “شک و شبهه‌های رد شده” شود

زده شود؟ باید این رفتار را ترک کرد و نگذاریم به نظام تهمت زده شود.»

این در حالی است که از سال ۸۶ در همه انتخابات‌ها از صندوق‌های پلاستیکی استفاده شده و تعداد آرا از پشت تلق پلاستیکی کدر قابل رؤیت است در عین حال اسامی نوشته شده قابل رؤیت نیست.

از همین صندوق‌ها بود که در خرداد ۹۲ نام حجت الاسلام حسن روحانی خارج شد. آقای روحانی در این انتخابات با اختلاف بسیار جزئی و کمتر از یک درصد آرا پیروز شد اما نظام پای آرای لب مرزی او ایستاد و کمترین شبهه‌ای به انتخابات وارد نشد.

گرچه با توجه به این واقعیت از رئیس جمهور انتظار شبهه‌افکنی درباره سلامت انتخابات و تکرار بهانه‌های فعالان فتنه نمی‌رود اما بیان این اظهارات با توجه به حضور طیفی از متهمان فتنه در مدیریت دولتی و نفوذ چهره‌هایی چون آقای هاشمی رفسنجانی – از بنیانگذاران واژه تقلب در سال ۸۸ – بر دولت بعید به نظر نمی رسد.

با این حال، بیان سخنان مشابه از سوی علی لاریجانی دور از انتظار و موجب شگفتی است؛ زیرا صندوق‌های رأی‌گیری سالهاست که پارچه‌ای نیست و “پر و خالی بودن” آنها برای همه رای‌دهندگان به وضوع قابل تشخیص است.

طبعا برای رئیس محترم مجلس که حضور چندین ساله‌اش در مجلس شورای اسلامی از دل همین صندوق‌ها بیرون آمده است، نباید رنگ صندوق‌ها باعث بیان “سخنان عوامانه” و “شک و شبهه‌های رد شده” شود؛ به ویژه اینکه ادعاهایی از این دست قبلا از سوی بانیان و متهمان اصلی فتنه ۸۸ کلید خورده و روشن شده که کاملا بی اساس است.

بنابر این واقعیات از رئیس محترم مجلس انتظار می رود که اظهاراتش را با جملات و عبارات اعتمادآفرین اصلاح کند زیرا همانگونه که در سخنرانی اخیر خود گفته است: “ایجاد فضای یأس آلود برای امور سرنوشت ساز مانند انتخابات خوب نیست.”

البته

آقای روحانی در این انتخابات با اختلاف بسیار جزئی و کمتر از یک درصد آرا پیروز شد اما نظام پای آرای لب مرزی او ایستاد و کمترین شبهه‌ای به انتخابات وارد نشد.

انتقادات واردشده به اظهارات آقای لاریجانی به معنای این نیست که کسی حق انتقاد از شیوه و نحوه برگزاری انتخابات را ندارد چه اینکه قطعا با رفع نواقص شیوه کنونی، درصد امنیت و سرعت برگزاری آن افزایش خواهد یافت.

به همین دلیل، ناظران سیاسی اصولگرا از چهره هایی در جایگاه ریاست مجلس شورای اسلامی انتظار دارند اگر هم انتقادی به جا، مهم و تأثیرگذار درباره انتخابات وجود دارد به ساختار برگزاری انتخابات و شیوه‌های کلی اجرای آن پرداخته و از بیان اظهارات شبهه‌افکنانه در تریبون‌های عمومی خودداری کنند تا بهانه جدیدی به دست جریان تندرو و فتنه‌گران و رسانه های بیگانه برای طرح سناریویی جدید داده نشود.

به نظر می رسد، فعالان فتنه ۸۸ که در القای دروغ تقلب به مردم به هدف خود نرسیدند، اکنون برای توجیه ادعاهای سابق خود به دنبال بهانه‌تراشی‌های جدید هستند. آنان که پیشتر اساس انتخابات در ایران را زیر سؤال برده اند، به دنبال تراشیدن توجیهی جدید برای بازگشت به صف حامیان شرکت در انتخابات هستند.

از سوی دیگر این اظهارات اکنون شائبه ائتلاف سیاسی میان آقایان روحانی و لاریجانی را تقویت کرده است. موضوعی که نگرانی جدا شدن چهره ای اصولگرا از جریان اصولگرایی را تقویت کرده است. سوابق سیاسی علی لاریجانی نشان می دهد که او کمترین وجه مشترکی با جریاناتی نظیر کارگزاران ندارد و ائتلاف احتمالی او با نماینده سیاسی حزب کارگزاران که اکنون در جایگاه ریاست جمهوری قرار گرفته است شاید برای کوتاه مدت ثمراتی محتمل برای وی و همراهانش به همراه داشته باشد اما در بلند مدت امکان همراهی با این جریان سیاسی را نداشته و نتیجه ای جز جدایی و پیوستن مجدد به اردوگاه اصولگرایی به دنبال نخواهد داشت.

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.