۰۹:۰۹ - چهارشنبه ۰۶ خرداد ۱۳۹۴

اجرای چراغ خاموش فاز سوم هدفمندی یارانه ها:

از ژنو تا پمپهای بنزین!

حساسیت مذاکرات هسته ای، همزمانی آن با تحولات اقتصادی و عدم اطلاع رسانی به موقع و شفاف دولت در ماه های اخیر باعث شده تا در میان عموم مردم شایعات غیر معمولی رد و بدل شود که اجرای فاز سوم قانون هدفمندی یارانه ها را به مسایل سیاسی گره بزند.

به گزارش پایگاه خبری”شاهین نا” به نقل از صاحب نیوز/ حرکت چراغ خاموش دولت در نهایت تکلیف فاز سوم هدفمندی یارانه ها را مشخص کرد.

هرچند که در زمان ابلاغ لایحه بودجه ۱۳۹۴خبری از تعیین تکلیف هدفمندی یارانه ها نبود و مطابق مبلغی که دولت برای آزاد سازی یارانه ها اعلام کرده بود، مجلسیان از ادامه اجرای این قاتون به شیوه سالهای گذشته خبر دادند اما از ابتدای هفته جاری حرکتهای چراغ خاموش روشن، در نهایت شفاف شد.

حذف یارانه بنزین در کل کشور، افزایش۱۵ درصدی نرخ گاز و قطع آرد یارانه ای ۴۰نانوایی در اصفهان، نشان میدهد که تورمی درشت در راه است و در وضعیتی این تورم اتفاق می افتد که کاهش نرخ تورم در کشور به هسته سخت رسیده و در عین حال مذاکره هسته ای به جای حساس رسیده است.

حساسیت مذاکرات هسته ای، همزمانی آن با تحولات اقتصادی و عدم اطلاع رسانی به موقع و شفاف دولت در ماه های اخیر باعث شده تا در میان عموم مردم شایعات غیر معمولی رد و بدل شود که اجرای فاز سوم قانون هدفمندی یارانه ها را به مسایل سیاسی گره بزند.

به طور حتم شفاف سازی مسوولان ذی ربط و خروج از لاک سکوت میتواند اجرای بهتر قانون هدفمندی یارانه ها را رقم بزند.

****آتش به جان بنزین
واریز سهمیه ماهیانه بنزین که به طور معمول انجام میشد، در خردادماه به دستورالعمل دولت و وزارت نفت منوط شد.
اول ماه جاری سهمیه بنزین خردادماه خودروهای عمومی واریز شد ولی خودروهای شخصی سهمیه خود را دریافت نکردند.

سوم خردادماه در نهایت اعلام شد که بنزین برای خودروهای شخصی تک نرخی شده و ۴خردادماه خبری مبنی بر سوختن سهمیه واریزی خوروهای عمومی، اطلاع رسانی شد.

از ابتدای هفته جاری پمپ بنزینهای شهر با وضعیت عجیبی مواجه شده اند.

در روزهای نخست هفته، سکوت معنادار پمپهای بنزین جالب توجه بود در نهایت با اعلام خبر سوختن سهمیه واریزی خودروهای عمومی، بحث اجاره کارت سوخت این خوروها ، خرید و فروش ۴لیتریهای بنزین در خارج از جایگاه و در نهایت ذخیره غیر استاندارد بنزین در منازل قوت گرفت.

شلوغی پمپها در روز گذشته، ترافیک شدیدی را در نقاطی از شهر ایجاد کرده بود.

روز گذشته ۵خرداد اما خبر عجیب دیگری مبنی بر سهمیه بندی بنزین آزاد رونمایی شد که بنابراین باید شب گذشته کارتهای سوخت همه خوروها از ۳۰۰تا۵۰۰لیتر شارژ شده باشد.

***بنزین تک نرخی از کجا آمد
حذف یارانه بنزین ناگهان اتفاق نیفتاد چرا که از سال گذشته، با وختن کارت بنزین موتور سیکلتها، سوختن بنزین سهمیه آموزشگاههای رانندگی و بعضی از تاکسیها که به گفته مسوولان غیر فعال بوده یا اجاره داده شده بود، خبری بود که مسوولان در راستای ساماندهی کارتهای بنزین اطلاع رسانی می کردند.

بنا به اعلام مسوولان ، دولت در سال جاری از محل بودجه هدفمندی یارانه‌ها با کسری ۱۸ هزار میلیاردی مواجه است؛ بر همین اساس افزایش قیمت بنزین یکی از راه‌های جبران کسری به نظر می رسد.

یکی از اعضای شورای اقتصاد اخیرا اعلام کرده است که حدود ۲۰ الی ۳۰ سناریو برای جبران کسری بودجه هدفمندی یارانه‌ها در شورای اقتصاد نهایی و به ستاد هماهنگی اقتصادی دولت ارجاع شده است که احتمالاً دولت در نظر دارد سیاست ترکیبی شامل حذف دهک‌های بالای درآمدی، افزایش قیمت حامل‌های انرژی و عدم پرداخت یارانه برخی بخش‌ها را در دستور کار خود قرار دهد اما درباره اینکه میزان هر یک به چه شکل باشد نیازمند ارزیابی آثار آن است.

این سخنان در حالی بیان میشود که سال گذشته نمایندگان مجلس تک نرخی شدن قیمت بنزین و یا افزایش قیمت حاملهای انرژی را بعید می دانستند.

وقتی سال گذشته نمایندگان در کمیسیون تلفیق حذف یارانه ثروتمندانیکه ماهیانه بیش از ۲٫۵میلیون تومان درآمد دارند، در صحن مجلس رای نیاورد دولت دو پیشنهاد جدید در این حوزه مبنی بر عرضه تک نرخی بنزین و پرداخت ۱۰ ماه یارانه نقدی به جای ۱۲ ماه به مجلس ارائه کرده است.

مطابق پیشنهاد دولت سهمیه های بنزین حذف شده و بنزین در سال جاری به صورت تک نرخی و با قیمت ۱۰۰۰ تومان عرضه شود که با این اقدام حدود سه هزار میلیارد تومان به درآمدهای دولت افزوده می شود.

با افزایش دوره پرداخت یارانه نقدی به مردم از ۳۰ روز به ۳۵ روز یک‌بار ،دولت به جای ۱۲ بار پرداخت یارانه نقدی به مردم در طول یکسال، ۱۰ بار یارانه نقدی پرداخت می کند و هفت هزار میلیارد تومان نیز از این طریق در خزانه دولت باقی می‌ماند.

بنابراین کسری بودجه هدفمندی یارانه ها در سال جاری تاحدودی جبران خواهد شد.

با این وجود سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی سال گذشته اعلام کرده بود که حذف پرداخت یارانه نقدی و آزادشدن قیمت انرژی از سال ۹۴ تنها پیشنهاد دو یا سه نماینده و “در حد یک حرف است”.

او تاکید کرده بود که کمیسیون انرژی طرحی مبنی بر حذف پرداخت یارانه نقدی به عموم مردم و آزاد شدن قیمت حامل‌های انرژی از سال آینده را در دستور کار ندارد.
اما نمایندگان مجلس، شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران را مکلف کردند نسبت به نوسازی و توسعه شبکه خطوط لوله انتقال نفت خام و میعانات گازی و فرآورده های نفتی و تأمین منابع مالی سهم دولت در توسعه پالایشگاهها و زیرساخت های تأمین، ذخیره سازی و توزیع فرآورده اقدام کند.

بر اساس این مصوبه مجلس، منابع مورد نیاز برای طرح های فوق از محل افزایش پنج درصد به قیمت هر لیتر فرآورده های نفتی تأمین و پس از واریز به خزانه تا سقف پانزده هزار میلیارد ریال به مصرف می رسد.

اما در نهایت مشخص نشد که تک نرخی شدن قیمت بنزین چگونه مصوب شد و یارانه آزاد شده از این طریق قرار است کجا هزینه شود؟!

اما در طول ماه‌های گذشته مسئولان دولتی بارها و بارها از فشار پرداخت یارانه نقدی به دستگاه های دولتی سخن گفته‌اند و هر یک عددی را درباره کسری پرداخت یارانه‌ها در دولت اعلام کردند.

محمدرضا نوبخت به تازگی از ایجاد سازوکار جدید پرداخت یارانه نقدی خبر داده بود و بیژن زنگنه وزیر نفت هم در اولین نشست خبری خود گفته بود زیر فشار پرداخت یارانه نقدی له شدیم.

گفتنی است مجموع سهمیه بنزین ۷۰۰ تومانی باقیمانده در کارت سوخت خودروهای سواری و موتوسیکلتها، معادل دو میلیارد و ۴۶۸ میلیون و ۵۱۹ هزار و ۲۶۲ لیتر اعلام شده است.

****پس لرزه بنزینی
در حالیکه هنوز تکلیف تورم مشخص نشده و هنوز ساختار اقتصادی کشور به ثبات لازم نرسیده، تورم جدیدی به اقتصاد لرزان کشور در وانفسای مذاکرات هسته ای تحمیل خواهد شد.

تجربه نشان داده است که در زمان افزایش قیمت حمل و نقل عمومی، بدون شک اکثر قیمتها در طیفهای گسترده کالا و خدمات افزایش قیمت را تجربه خواهد کرد.

نرخ مسافرت برون شهری، سفرهای داخل شهری، قیمت انواع میوه، سبزی و صیفی و حتی گوشت و مرغ بهانه ای برای رشد خواهند داشت.

اما مهمترین اتفاق رشد صف گاز سی ان جی است چرا که اواخر سال گذشته قیمتش کاهش یافت و حال با رشد قیمت بنزین بدون شک بر طرفدارانش افزوده می شود.

درتاریخ اول اسفند ۹۳ در هر متر مکعب از مبلغ (۴۵۰۰) ریال به مبلغ (۴۱۴۰) ریال و بهای هر کیلوگرم CNG از تاریخ ۵ اسفند ۱۳۹۳ از مبلغ (۶۵۲۰) ریال به مبلغ (۶۰۰۰) ریال کاهش یافت.

طی سال اخیر مسوولان با این بهانه که قیمت بنزین و گاز در یک رده قرار دارند از افزایش تعداد جایگاههای سی ان جی خودداری کردند و امسال بدون شک مردم با مشکل مواجه میشوند.

****و نان آجر شد
اواخرسال گذشته پس از چند سال قیمت نان و آرد افزایش یافت.

زمزمه های آزاد سازی قیمت نان از تهران آزاد شد و در نهایت در هفته جاری با قطع ناگهانی سهمیه آرد ۴۰نانوایی در اصفهان نیز به واقعیت پیوست تا قیمت نان به حدود هرار تومان نزدیک شود!

بهانه افزایش قیمت نان همواره بهبود کیفیت بوده است و این نکته مفغوده صنعت نان در کشور بوده است.

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.