۱۰:۱۰ - سه شنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۴

خسروتاج:یارانه تولید صفر شد

خودروی شخصی وزیر صنعت « پراید » است

قائم‌مقام و سخنگوی وزارت صنعت ، معدن وتجارت با علام اینکه مارلبرو صهیونیستی نیست، از صفر شدن یارانه تولید خبر داد و گفت: هیچ خودروسازی حق ندارد بدون مجوز شورای رقابت، قیمت خودرو را افزایش دهد.

به گزارش پایگاه خبری شاهین نا؛ مجتبی خسروتاج در یک برنامه تلویزیونی افزود : البته شورای رقابت هزینه واحدهای خودروسازی و همچنین فرمول تعیین قیمت را بررسی می کند و سپس درباره قیمت تصمیم می گیرد .

وی در پاسخ به پرسشی درباره حضور هیات های تجاری خارجی همزمان با مذاکرات هسته ای گفت : این هیات ها بخش زیادی از مذاکرات را انجام می دهند اما منتظر نتیجه نهایی مذاکرات با 1+5 می مانند .

خسروتاج افزود : اما در این میان شرکت های داخلی نیز می توانند شرکای خود را با حضور این شرکت ها در تهران پیدا کنند  تا زمینه برای همکاری فراهم شود .

وی با بیان اینکه سال گذشته با وجود ادامه تحریم ها 160 میلیارد دلار تجارت جهانی با کشورها داشتیم  افزود : این درحالی بود که آنان تحریم ها و کنترل های شدید خود را ادامه دادند اما حجم تجارت خارجی نشان داد که  ظرفیت های اقتصادی ایران بسیار بالاست .

معاون وزیر صنعت  در ادامه در پاسخ به پرسشی درباره کیفیت خودرو نیز گفت : نظر شخصی من این است که  اگر شرایط رقابتی در این صنعت ایجاد می شد و تعرفه ها 70 تا 100 درصد باقی نمی ماند وضعیت خودرو بهتر بود  .

وی افزود : صنعت خودرو  در کشور 1200 قطعه ساز دارد که امیدواریم در آینده بر اساس برنامه ریزی کیفیت  خودروها در شان مردم و مشتریان باشد .

*مارلبرو صهیونیستی نیست

خسروتاج در ادامه در پاسخ به این  پرسش که آیا سیگار مارلبرو ماهیت صهیونیستی دارد افزود : وزارت خارجه پس از بررسی  این موضوع اعلام کرد که دلایل مستند و متقنی برای اینکه این شرکت وابستگی و مالکیت صهیونیستی دارد بدست نیامده است .

وی افزود: سیگار مارلبرو، نه در داخل تولید و نه به صورت رسمی وارد می شود .

خسروتاج درباره قاچاق کالا و وظیفه دستگاهها نیز گفت: وظیفه اصلی برخورد با این پدیده  به عهده نهادهای اطلاعاتی و امنیتی است نه وزارت صنعت.

معاون  وزیر صنعت درباره  نگاه دولت به یارانه نان گفت: بسیاری از کارشناسان معتقد بودند باید یارانه نان یکجا حذف شود اما دولت نگاه تدریجی داشت و بر همین اجازه داد تا حداکثر 20 درصد نانوایی ها آزاد پز و بقیه به قیمت دولتی باشد .

وی تصریح کرد : هم اکنون هر کیلوگرم گندم 1155 تومان  از کشاورز خریداری و 665 تومان نیز به کارخانه آرد داده می شود .

خسرو تاج گفت : نظام یارانه ای و چند نرخی فساد آور است و قاچاق را نیز افزایش می دهد واگر رفته رفته این یارانه در اختیار تولید شود هم این معضلات را کاهش می دهد و از سوی دیگر به تولید و اشتغال کمک می کند .

* ماشین شخصی نعمت‌زاده پراید است

قائم مقام وزیرصنعت ، معدن وتجارت گفت: در وزارتخانه همه از خودروهای داخلی استفاده می کنند و گواهی می دهند که ماشین شخصی وزیر صنعت، پراید است .

مجتبی خسروتاج درخصوص تعدد عنوان های شغلی اش در وزارتخانه افزود: کار اصلی من به عنوان معاونت وزیر در امور بازرگانی است و قائم مقامی را به خاطر سابقه ام در وزارتخانه به من سپرده اند و درخصوص سخنگویی هم تازه شروع کرده ام.

وی اضافه کرد: در وزارتخانه صنعت ، معدن وتجارت از میان جوانان هم مدیرانی بین سنین  30 تا 40 سال چه خانم و چه آقا داریم .

خسروتاج درباره رضایتمندی بخش تولید از وی گفت: اگر حقایق تولید واضح بود بخش تولید این رضایتمندی را داشت که با اطلاع رسانی به جامعه امیدواریم به این رضایت برسیم .

قائم مقام وزیر صنعت، معدن وتجارت خاطر نشان کرد: از سال گذشته از دوران رکود عبور کرده و به دوران رونق رسیده ایم که این برای تولید کشور خوب است .

وی تاکید کرد: بسیاری از مقدمات و زیر ساخت ها که جنبه قانونی هم دارد می تواند بسیاری از مشکلات موجود را مرتفع کند  و تولید را در شاخصه رشد قرار دهد .

* یارانه تولید به صفر رسید

سخنگوی وزارت صنعت ، معدن و تجارت با اشاره به نحوه تخصیص یارانه به بخش تولید در سال گذشته و سال جاری گفت : در ابتدای سال گذشته قرار بود 5 هزار میلیارد تومان به بخش تولید اختصاص یابد که با ارزیابی مسائل یارانه ها و کمبود بودجه این میزان به 1200 میلیارد تومان کاهش یافت و نهایتاً به خاطر کمبود منابع  این منبع به صفر رسید و یارانه ای به بخش تولید تعلق نگرفت .

وی افزود: همه حرکت و پویایی صنعت بستگی به کمک مالی ندارد و فعالیت های اجرایی واحدهای صنعتی منجر به بکارگیری نقدینگی صنایع می شود که خود جهشی بزرگ در تولید تلقی می شود .

خسروتاج تصریح کرد : در سال گذشته 106 هزار میلیارد تومان از شبکه بانکی به بخش تولید در قالب تسهیلات کمک شده و امسال هم این کمک پیش بینی شده است .

معاون وزیر صنعت در امور بازرگانی گفت: تسهیلات بانکی برای شبکه تولید می تواند افزایش سرمایه در گردش را به همراه داشته باشد .

وی خاطر نشان کرد: اگر این منابع محقق نشد برنامه ریزی هایی انجام شده است که به سمت منابع دیگر برویم تا افقی  مرتفع را پیش روی تولید مجسم کنیم .

خسرو تاج با انتقاد از یارانه تولید گفت : من خودم با یارانه غیر نقدی موافق هستم و به صورت اختصاصی باید به بانک ها  یارانه تعلق گیرد تا بانکها تسهیلات ارزان قیمت را در اختیار بخش تولید قرار دهند .

قائم مقام وزیر صنعت درخصوص اختصاص منابع ارزی آزاد شده بعد از توافقات ژنو گفت: از این سبد ارزی برای تامین منابع اساسی در راستای واردات مواد اولیه و کالاهای وابسته ای استفاده شده است .

وی در ادامه با اشاره به استفاده  دستگاه های دولتی از کالاهای داخلی گفت: در همه دستگاههای دولتی این قانون وجود دارد  و کمک به بخش تولید داخلی می کند .

خسروتاج با بیان مسائل رونق تولید گفت:یکی از روش های رونق تولید باید تحریک تقاضا باشد به نحوی که تورم را به همراه نداشته باشد و ظرفیت های خالی را پرکند که این سیاست  درحال حاضر عملی شده است .

وی با اشاره به کاهش کیفیت در برخی از اقلام تولید داخلی افزود: در برخی از بخش ها ما نتوانستیم  کیفیت خوبی را ارائه دهیم  چرا که شرایط رقابتی را ایجاد نکرده ایم .

معاون وزیر صنعت گفت : با ایجاد بخش رقابتی در صنایع می توان  کیفیت را به تولیدات داخلی باز گرداند .

منبع: تسنیم

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.