۱۵:۰۵ - چهارشنبه ۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۴

قدیری ابیانه در مناظره با احمد شیرزاد:

اگر حتی همه سازمان های بین المللی توافق را قبول کنند باز آمریکا زیر آن خواهد زد

محمدحسن قدیری ابیانه در مناظره با احمد شیرزاد پیرامون موضوع هسته ای با اشاره به عهد شکنی طرف آمریکایی در مقاطع مختلف تصریح کرد: اگر آمریکایی ها به تعهدات خود عمل نکنند چه مکانیسمی برای الزام آنها برای عمل به تعهدات وجود دارد؟

به گزارش پایگاه خبری”شاهین نا” به نقل از صاحب نیوز/ محمدحسن قدیری ابیانه، سفیرسابق ایران در مکزیک در یک برنامه مناظره پیرامون موضوع هسته ای به همراه احمد شیرزاد، نماینده مردم اصفهان در مجلس ششم، به بیان نظرات خود پرداختند. این برنامه مناظره که به همت جامعه اسلامی دانشجویان دانشگاه های اصفهان و علوم پزشکی اصفهان برنامه ریزی شده بود، روز سه شنبه ۲۲ اردیبهشت ماه در تالار پیامبراعظم(ص) دانشگاه اصفهان برگزار شد.

اگر حتی همه سازمان های بین المللی توافق را قبول کنند باز آمریکا زیر آن خواهد زد

محمدحسن قدیری ابیانه با تاکید بر این که این مذاکرات با مجوز مقام معظم رهبری (مدظلعه العالی) انجام می شود و منحصرا در باب هسته ای است، افزود: بنده معتقدم که این مذاکرات به نتیجه نخواهد رسید اما خوب است که این مذاکرات باشد تا آنهایی که فکر می کردند که در نتیجه مذاکره مشکلات حل می شود، به اشتباه خود پی ببرند. حتی اگر توافقی به تایید دو طرف هم برسد و دیگر سازمان های بین المللی هم آن را تایید کنند، باز آمریکا زیر آن خواهد زد.

سفیر سابق ایران با اشاره به این که اگر ما به تعهدات خود عمل نکنیم، به شدت با ما برخورد می شود خاطرنشان کرد: اگر آنها به تعهدات خود عمل نکنند چه مکانیسمی برای الزام آنها برای عمل به تعهد وجود دارد؟ آیا شورای امنیت آنها را تنبیه می کند؟ شورای امنیتی که تحت تسلط آمریکا است چه برخوردی با آن ها خواهد داشت؟

با این که ما به آمریکا اعتماد کردیم اما آنها نشان دادند که به فکر ضربه به ایران هستند

وی با اشاره به صحبت های وزیر امور خارجه که در مذاکرات بعضی حرف ها را تا صد بار برای طرف مقابل تکرار می کند، گفت: مذاکرات بحث حق و باطل نیست چراکه اگر بحث حق و باطل بود با یک بار گفتن، این صحبت ها اثر می کرد. آنها حق را می شناسند ولی زیر بار آن نمی روند. طرف مقابل اصلا نگران موضوع هسته ای ما نیست. اگر ما همه پیچ و مهره های هسته ای را جمع کنیم باز هم آنها دست از سر ما برنمی دارند.

دیپلمات سابق ایران با بیان این که ما به دنبال برهم زدن رابطه با آمریکا نبودیم یادآور شد: ما از ۲۲ بهمن ۵۷ تا ۱۳ آبان ۵۸ به آمریکا فرصت دادیم که بزرگترین سفارت خانه و بیشترین دیپلمات را در ایران داشته باشد. در ظاهر می گفتند که می خواهیم با ایران همکاری کنیم و گذشته را جبران کنیم اما در همان زمان از اسناد لانه جاسوسی مشخص شد که دنبال ضربه زدن به اقتصاد و نفوذ در دولت و همچنین کاشتن جاسوسانی همجون امیر انتظام در دستگاه های دولتی بودند.

با توجه به تنگناهای پیش آمده در کشور، تغییر موضع در مذاکرات قابل پیش بینی بود

در ادامه احمد شیرزاد با اشاره به مذاکرات هسته ای که منتهی به توافق ژنو شد، گفت: در شعار های انتخاباتی کاندیدا ها در سال ۹۲ مشخص بود که بعد از انتخابات شاهد تغییر در روند مذاکرات هسته ای خواهیم بود. مشکلات ناشی از تحریم ها و قطع نامه هایی که روزی ورق پاره خوانده می شد، همه این ها باعث شد که حلقه محاصره تنگ تر شده و مدیران کشور را به این سمت سوق داد که باید تغییری در این دیدگاه مان در موضوع هسته ای ایجاد شود.

وی ضمن اشاره به  این که نه تنها کاندیدا های اصلاح طلب بلکه اصولگرایانی همچون رضایی، ولایتی و قالیباف نیز با نگرش تغییر در مذاکرات، پای در عرصه انتخاباتی گذاشتند، افزود: با برگزاری یک نظر سنجی می توان فهمید که اکثریت مردم موافق مذاکرات هستند و برگزاری رفراندوم را توصیه نمی کنم چرا که از لحاظ سیاسی پر هزینه است.

اگر فرمایشات رهبر انقلاب از منظر رهبر سیاسی باشد، لازم الاجرا نیست

نماینده مجلس ششم شورای اسلامی با بیان این که فرمایشات مقام معظم رهبری از دو منظر رهبر دینی و رهبر سیاسی قابل بررسی است، افزود: یک وقت است که ایشان در موضع رهبر دینی، نکته ای را می فرمایند که این لایتغیر است و هرگز تغییر نمی کند و به عنوان یک نظر همیشگی است. قانون اساسی هم ایشان را در جایگاه  رهبری سیاسی گذاشته و هم جایگاه رهبری دینی. ما مخاطبان باید حواسمان جمع باشد که هر کلامی و هر رویکردی از کدام موضع داردمطرح می شود. رهبری در گذشته بیان کرده بودند که مذاکرات فقط در زمینه هسته ای خواهد بود اما در طی صحبت های اخیرشان راه را برای مذاکره در دیگر موارد باز کردند.

وی بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی را در مذاکرات اثر گذار توصیف کرده و افزود: ایشان به دلیل جایگاهی که دارند، به حالتی صحبت می کنند که در مذاکرات کمک تیم مذاکره کننده باشند تا این تیم بتواند دست بالا را بگیرد. این که رهبری فرمودند نیاز ما ۱۹۰ هزار سو می باشد از جایگاه رهبر سیاسی بوده است و نه از جایگاه رهبر دینی و حتما نباید این مهم در مذاکرات تحقق یابد.

در دوران مجلس ششم، عده ای در اقدام خیانت آمیز طرح سه فوریتی برای فشار به دولت مطرح کردند

محمدحسن قدیری ابیانه در ادامه با تاکید بر این که مواضع رهبر انقلاب همیشه بیشترین کمک را به تیم مذاکره کننده کرده است، یادآور شد: ایشان دست بالا را می گیرند که طرف مقابل مجبور به عقب نشینی شوند. مجلس و رسانه ها و منتقدین هم که ایراداتی وارد می کنند در جهت کمک به دستاوردهای مذاکره می باشد. اما این هایی که در خیابان می ریزند و دست می زنند و خوشحالی می کنند درواقع ضربه می زنند به تیم مذاکره کننده چراکه به طرف غربی می گویند که همین مقدار برای ما کافی است.

وی ضمن اشاره به خیانت های صورت گرفته در صنعت هسته ای و رویکرد ضعیف مجلس ششم، اظهارداشت: آقای روحانی زمانی که با سه وزیر امورخارجه اروپایی درحال مذاکره بودند،افرادی در مجلس ششم به جایی این که مقاومت کنند و بگویند نمی پذیریم، در یک اقدام خیانت آمیز تهدید کردند که اگر هیئت مذاکره کننده و دولت شرایط طرف غربی را نپذیرد با گذارندن یک طرح سه فوریتی در مجلس دولت را مجبور به پذیرش شرایط غربی ها می کنند. من ابراز تاسف می کنم کسانی که خود را نماینده مردم می دانند دست به چنین خیانت بزرگی بزنند.

در این هنگام آقای شیرزاد با بیان این که کذب محض است ، صحبت های آقای ابیانه را قطع کرد.

شرط خودفروشی لازمه دبیر کلی آژانس بین المللی هسته ای است

دیپلمات سابق جمهوری اسلامی ایران آزانس بین المللی انرژی اتمی را وابسته به آمریکا دانست و افزود: در زمانی که آمانو قرار بود به دبیرکلی این آژانس انتخاب شود با آمریکایی ها ملاقاتی داشته و به آنها قول می دهد ما هرآنچه آمریکایی ها بخواهند در مورد ایران اعمال می کنیم. شرط خودفروشی لازمه دبیر کلی است. بدین ترتیب این آژانس به هیچ وجه با ما تعامل نخواهد کرد.

قدیری ابیانه با اشاره به این که آمریکایی ها از حرکت های های اجتماعی درون کشور طی مذاکرات علیه جمهوری اسلامی استفاده می کنند، افزود: آنها می گویند که باید به جمهوری اسلامی فشار بیاوریم تا آنها در مذاکرات کوتاه بیایند و به جای نمایشی از انسجام ملی در داخل کشور، پایکوبی هایی یک عده در داخل آنها را خوشحال می کند. این تنگنای اقتصادی ایجاد شده دشمن را خوشحال کرد. فتنه ۸۸ دشمن را امیدوار کرد که می تواند در کشور جمهوری اسلامی ایران انشقاق ایجاد کند. فتنه عامل تحریم است .

بیانات رهبر انقلاب در مذاکرات تاثیر مثبت دارد

احمد شیرزاد با اشاره به انتقادات مطرح شده در مورد مذاکرات و نقد های دلواپسان گفت: اگر مقام معظم رهبری نقد کنند، طرف مقابل جدی می گیرد و اثرگذار است و همین طور صحبت های مقامات نظامی نیز اثرگذار است اما صحبت افراد رده پایین جمهوری اسلامی تاثیری در مذاکرات ندارد و فقط فضای داخلی را به هم می ریزد.

وی با اشاره به صحبت های آقای قدیری ابیانه در مورد طرح سه فوریتی و تحت فشار گذاشتن دولت اظهار داشت: حتی دو دقیقه هم در مجلس ششم درمورد این موضوع بحث نشده و این مباحث ساخته و پرداخته ذهن افرادی خاص می باشد.

قدیری ابیانه با بیان این که رد کردن بحث طرح سه فوریتی یک نوع مغلطه است گفت: این تهدیدات از سوی مقامات آمریکایی انجام شده و همه روزنامه ها به طور رسمی اعلام کرده ند. که این ادعای قدیری ابیانه با تکذیب ممتد شیرزاد این ادعا روبرو شد.

سفیر سابق جمهوری اسلامی ایران در مکزیک کسانی را که حق غنی سازی و داشتن فناوری هسته ای را از ملت ایران سلب می کنند، ضد نظام دانست و افزود: من آقای شیرزاد را ضدنظام می دانم چرا که وی اعتقاد دارد چون در زمان مادها ایرانیان انرژی هسته ای نداشتند، پس حالا هم احتیاجی ندارند. وی به دنبال تضییع حق ایران است.

 

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.