۱۱:۱۱ - جمعه ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۴

نگاهی متفاوت به تجاوز آل سعود به یمن؛

تقسیم کار نظامی – سیاسی بین واشنگتن و ریاض چگونه صورت گرفته است؟/ گزینه بعد تحولات

اوضاع در یمن بحرانی است و حتی سازمان ملل از وقوع فاجعه انسانی در این کشور مورد تجاوز قرار گرفته خبر می دهد. همزمان با کمبود دارو و غذا در یمن عربستانی ها بی رحمانه از بمب های خوشه ای که طبق قوانین بین المللی ممنوع است، استفاده می کنند.

به گزارش پایگاه خبری”شاهین نا” به نقل از صاحب نیوز/ دیده بان حقوق بشر در بیانیه‌ای در این باره اعلام کرده که عکس‌ها، فایل‌های تصویری و دیگر شواهد ثابت می‌کند که ظرف هفته‌های اخیر از بمب‌های خوشه‌ای در حملات ائتلاف به استان صعده در شمال یمن استفاده شده است.

این سازمان تاکید دارد بررسی عکس‌های ماهواره‌ها نشان می‌دهد که از این بمب‌ها در فلاتی زراعتی در مسافت ۶٠٠ متری ده‌ها ساختمان در یمن استفاده شده است. دیده‌بان حقوق بشر تاکید کرده است این سلاح‌ها که پس از فرود آمدن منفجر می‌شوند و خطری بلندمدت را علیه زندگی غیرنظامیان به وجود می‌آورند. براساس توافقی که در سال ٢٠٠٨ توسط ١١۶ کشور امضا شد، سلا‌ح‌های ممنوعه اعلام شده است.

در همین حال، به گزارش پایگاه خبری پانوراما الشرق الاوسط، منابع سیاسی عرب تأکید کردند که تجاوز عربستان سعودی به یمن و زیرساخت‌های این کشور تاکنون ۳۰میلیارد دلار برای ریاض هزینه داشته است و این هزینه‌ها به‌احتمال زیاد تا ۵۰میلیارد دلار افزایش خواهد داشت.

ولی همزمان با درخواست سازمان ملل برای برقراری آتش‌بس در یمن، آمریکایی ها نیز اعلام کرده اند که در تلاش هستند تا برای بحران یمن راه‌حلی پیدا کنند.

در همین حال با آغاز اخباری مبنی بر تجاوزات زمینی سعودی به یمن، جان کری وزیر امور خارجه امریکا چند ساعت قبل از ورود یگان‌های زمینی عربستان به یمن، از تلاش کاخ سفید برای دستیابی به یک راه‌حل سیاسی از طریق مذاکره در یمن خبر داده است.

به گفته کری، واشنگتن در حال همکاری با سازمان ملل‌متحد و متحدان آمریکا در منطقه به ویژه عربستان و امارات متحده عربی است تا در بحران یمن بر روندی متکی بر مذاکره از طریق سازمان ملل‌متحد دست یابد، راهی که همه طرف‌های درگیر را به قرارگرفتن در پشت میز مذاکراه ترغیب کند.

وزیر امور خارجه امریکا تاکید کرده بسیاری از کشورها نیز تمایل خود را برای محقق‌شدن چنین راه‌حل سیاسی ابراز کرده‌اند. کری گفته است، مذاکراتی برای یمن باید اتفاق بیفتد، که راهی برای مشارکت و حضور همه جریان‌های ذی‌نفع در این کشور ایجاد کند.

اما درباه ورود سیاسی آمریکا به مسئله یمن چنین می توان گفت: جنگ یمن در اصل یک طرح سعودی – صهیونیستی با پشتیبانی و چراغ سبز آمریکا بود. آمریکایی ها از این جنگ حمایت کردند هرچند که کم شدن توان اقتصادی و نظامی آنها و وفور دردسرهای به هم پیوسته خاورمیانه سب شده که آنها همانند گذشته نتوانند همانند یک ابرقدرت به صورت مستقیم در امور دخالت کنند.

جنگ یمن همانطور که برخی چهره های جامعه امنیتی و سیاسی آمریکا نیز گفته اند، همان استراتژای جدید آمریکا در خاورمیانه است که خلاصه در دو کلمه هست، اول عدم حضور مستقیم نظامی و دوم اعمال قدرت از طریق کشورهای متحد در منطقه.

طبق این استراتژی پس از جنگ عربستان علیه یمن، مرحله دوم ورود سیاسی و دیپلماتیک آمریکا به مسئله یمن خواهد بود. به تعبیر ساده تر گزینه نظامی ماموریت عربستان بود و گزینه سیاسی ماموریت آمریکایی ها خواهد بود. البته آمریکایی ها همانند گذشته در ماموریت سیاسی با پوشش سازمان ملل رفتار خواهند کرد.

در هر صورت آمریکایی ها درصدد ورود سیاسی و دیپلماتیک -که هزینه آن برایشان بسیار کمتر از جنگ مستقیم است- در یک فرصت مناسب برای مسئله یمن می باشند. به تعبیر دیگر پس از شکست های عربستان در یمن باید منتطر فرصت طلبی سیاسی آمریکایی ها بود. در اینجا یک نکته دیگر نیز نهفته است و آن اینکه آمریکایی ها از همان اول می دانستند که عربستانی ها توان شکست نظامی انصار الله را ندارند و جنگ تنها مقدمه ای برای طراحی سیاسی و بالا بردن وزن مخالفین انقلاب یمن در مذاکرات تقسیم قدرت در یمن جدید است.

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.