۰۷:۳۰ - پنجشنبه ۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۴

بخش اول؛

بررسی تحولات یمن

در جریان جنگ جمل و نبرد صفین چهره های یمنی تلاش بسزایی از خود نشان دادند که مالک اشتر نخعی، عُدی بن حاتم طایی، زهیربن قیس، و هانی بن عروة ازاین افراد بودند.

به گزارش پایگاه خبری“شاهین نا، در بررسی تحولات یمن لازم است ابتدا به ظهور اسلام در یمن و ارتباط مردم این کشور با اهل بیت علیهم السلام بپردازیم .

 اهل بیت علیهم السلام و یمن/ اسلام آوردن یمنی ها

پیامبر(ص) پس از فتح مکه، خالد بن ولید را به یمن فرستاد تا مردم این سرزمین را به اسلام دعوت کند. او شش ماه در یمن ماند اما کسی ایمان نیاورد وی مجبورشد به مدینه بازگردد پیامبر(ص)، امیرالمومنین ع را مأمور کرد تا به یمن برود حضرت به محض رسیدن به سرزمین یمن، مردم را جمع کرد و نامه رسول خدا را برای آنان خواند. امیرالمومنین ع با عمل و گفتار خود، مبلغ دین اسلام شد و سرانجام قبیله حمدان یا همدان، همگی به اسلام گرویدند.

پیامبر(ص) به وی فرمود: «یا علی لَو هَدااللهُ بِکَ رجلاً خیرٌ لَکَ مِما طَلَعَت علیه الشمسُ» (اگر خداوند کسی را به واسطه تو هدایت کند، برای تو از آنچه خورشید بر آن می تابد، بهتر است.) امیرالمومنین ع از این مژده خرسند شد وبه سمت یمن حرکت کرد.پیامبر(ص) در آستانه حرکت به امیر المومنان ع توصیه نمود تا بامردم این سرزمین مهربان باشد.

هنگام بعثت رسول گرامی اسلام(ص)، حاکم یمن، ایرانی زاده ای به نام باذان بود. با سفر امام علی(ع) به صنعاء و دعوت اهل یمن به دین اسلام، باذان مسلمان شد و سپس بقیه مردم و قبایل صنعاء بدون جنگ و خونریزی اسلام آوردند. آنگاه باذان، باغ خود را به پیامبر(ص) هدیه کرد. پیامبر رحمت ص نیز آن باغ را وقف مسجد کرد. اکنون جامع الکبیر صنعا یکی از مساجد تاریخی جهان اسلام، در وسط صنعای قدیم قرار دارد

دلیل علاقه پیامبر(ص) وامیر المؤمنین (ع) به یمنی ها

رسول خداص حدود ۵ ماه بعد از سفر حضرت علی علیه السلام به یمن، رحلت کردند و مسلمانان مکه و مدینه مهم ترین رکن اسلام (ولایت علوی) را کنار نهادند و برخی قبایل دور دست مجدداً به کفر و شرک بازگشتند. اما مسلمانان یمن اگرچه از حوادث اسفبار بعد ازرحلت پیامبر صلی الله علیه وآله خبر نداشتند، ولی برای همیشه محبت و ولایت امیرالمؤمنین علیه السلام را شعار و نشانه خود قراردادند و دو سه سال بعد، به عشق دیدارحضرت علی علیه السلام راه مدینه را در پیش گرفتند و به دیدار مولای خانه نشین رفتند

حضرت امیرمومنان علی علیه السلام و یمنی ها

تأثیررفتارامیرالمومنان در قضاوت میان مردم و حکومت داری چنان بود که از آن زمان، همدانی ها از وی جدا نشده و و در هنگام خلافت ایشان در کوفه، به آنجا مهاجرت کردند و در رکاب امام در جنگ های مختلف جان فشانی کردند.

در جنگ صفین، از 25هزار کشته اردوگاه حضرت علی ع بخش قابل توجهی از آنها را همدانی ها تشکیل می دادند. امیر المومنین (ع) به دلیل ایثارهمدانیها شعری سرودند که جایگاه آنها را نزد ایشان روشن می سازد: « فلو کُنتُ بواباً على باب جنة، لقُلتُ لِهَمدان اُدخُلوا بسلامٍ (اگر من دربان بهشت باشم قبیله همدان را گویم که به سلامت داخل شوید).

در جریان جنگ جمل و نبرد صفین چهره های یمنی تلاش بسزایی از خود نشان دادند که مالک اشتر نخعی، عُدی بن حاتم طایی، زهیربن قیس، و هانی بن عروة ازاین افراد بودند. «عمار یاسر و اویس قرنی»از یاران وفادار پیامبراکرم (ص) و امیرالمومنین (ع) نیز یمنی تبارند.

در حال حاضر مسجدی به نام «جامع امیر المومنین علی بن ابی طالب(ع)» در شهر صنعا وجود دارد که از سوی زنی به نام فاطمه ساخته شده،اواولین زن یمنی از قبیله همدان است که ندای امام را لبیک گفت و مسلمان شد.

قبیله مذحج که «هانی بن عروة» شیخ آن بود و نیز قبیله «بنی نخع» که مالک اشتر از آن قبیله بود پس از همدان مسلمان شده و جزو وفادارترین یاران امام (ع) باقی ماندند. آنها به حدّی عاشق امام و خاندان عصمت بودند که به همراه آن ها به کوفه و عراق مهاجرت کردند و تباراکثر عشایر کنونی شیعه عراق به این قبایل یمنی برمی گردند. شیعیان«جبل عامل»  لبنان نیز از قبایل «عامله» اند که در دوره امام علی (ع) در یمن شیعه شده بودند.سید حسن نصرالله دبیر کل حزب الله لبنان هم تبار یمنی دارد.

نقش یمنی ها در عاشورای حسینی

شمار قابل ملاحظه ای از یمنی ها در شمار طرفداران و یاران امام حسن(ع) و امام حسین (ع)، بودند به گونه ای که ۳۴ تن از شیعیان اهل یمن در زمره شهدای حماسه عاشورا بودند. عناصر اصلی نهضت توابین بعد از حادثه عاشورا را نیز یمنی ها تشکیل می دادند که بعدها جان خود را بر سر عقیده شان در دفاع از اهل بیت (ع)، فدا نمودند. بعد از قیام زید بن علی در واکنش به فاجعه عاشورا یمن یکی از بسترهای استقبال از این قیام می شود و فرزندان وی پایه گذار برخی حکومتهای زیدیه در یمن و طبرستان ایران می شوند. گرچه زید خود را امام نمی دانست اما قیام وی برای خونخواهی مظلومان واقعه عاشوراموجب  شد تا پیروانش وی را به عنوان امام بشناسند

۳۴ تن از شیعیان اهل یمن در زمره شهدای حماسه عاشورا

زيدي ها در بسياري از اعتقادات با شيعيان اثني عشري مشترك هستند و مراسم عاشورا و جشن هاي عید غدير را به طور گسترده برگزار مي كنند.

اعتقادات شیعیان الحوثی یمن به امام حسین (ع)

علاقه شدیدمردم یمن به حضوردر مراسم عزاداری امام حسین(ع) ولزوم درس گرفتن از عاشورا

ترکیب مذهبی جمعیت (25 میلیون نفری) یمن

یهودی و مسیحی اندک

شافعی 45درصد

زیدیه 45 درصد

اسماعیلیه5 درصد

دوازده امامی 5 درصد

 حجت چوپانی کارشناس مسائل سیاسی 

برای دریافت فابل پاور پونت بررسی تحولات یمن کلیک کنید

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.