۱۷:۰۹ - سه شنبه ۰۱ اردیبهشت ۱۳۹۴

گزارش

علل بیماری شایع یافته در برخی شهرهای اصفهان / خطر جدی مبتلایان را تهدید نمی‌کند

اگر چه بیماری اخیر شایع‌ یافته در برخی شهرهای اصفهان همانند هر بیماری میکروبی دیگر به راحتی قابل انتقال است اما خطر جدی مبتلایان را تهدید نمی‌کند و نگران‌کننده نیست.

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری شاهین نا؛ طی چند روز گذشته در برخی شهرستان‌های اصفهان همچون شهرضا، سمیرم و دهاقان یک بیماری با علائم مشابه برخی از مردم این شهرها را راهی بیمارستان کرد.

تنها در روز یکشنبه بیش از 50 نفر با علائم یکسان بیماری به بیمارستان سیدالشهدا (س) سمیرم مراجعه کردند که رئیس شبکه بهداشت و درمان سمیرم علت آن را با توجه به بررسی‌های اولیه ناشی از بیماری به نام شیگلوز (از بیماری‌های باکتریایی روده) عنوان کرد و در بیمارستان‌های شهرستان شهرضا نیز مراجعات فراوانی با علائم مشابه این بیماری صورت گرفت.

پس از آن برخی شایعات مبنی بر اینکه علت شیوع این بیماری آلوده بودن آب این مناطق است، منتشر شد که مسئولان مربوطه قویا آلودگی آب را تکذیب کردند و حتی معاون بهره‌برداری شرکت آب و فاضلاب استان اصفهان نیز آلودگی آب در هر نقطه از استان اصفهان را رد کرد.

در این زمینه مسئول بیماری‌های واگیر معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در گفت‌وگو با خبرنگار فارس شیوع بیماری‌های میکروبی در فصول گرم را امری طبیعی عنوان و بیان کرد: حتی چند درجه افزایش دما سبب فعال شدن عوامل بیماری‌زا می‌شود.

رضا فدایی با بیان اینکه گرمای هوا امراض اسهالی را افزایش می‌دهد، گفت: همه ساله اینگونه بیماری‌ها با یک نام مطرح می‌شود، اسهال خونی، تب، استفراغ، درد رکتوم و خستگی و زور پیچ شکم نشانه‌های شیگلوز است.

وی در خصوص شیوع شیگلوز در برخی از مناطق اصفهان از جمله سمیرم و شهرضا تصریح کرد: مرکز بهداشت استان در هر موقعیت زمانی و فصلی که با موجی از بیماری اپیدمی مواجه شود بلافاصله اقدامات آزمایشی را انجام می‌دهد و در این رابطه نیز از تعداد 20 بیمار نمونه‌گیری‌های لازم به عمل آمده و طی امروز علت اصلی بروز شیگلوز در سمیرم اعلام می‌شود.

مسئول بیماری‌های واگیر معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان تاکید کرد: اگر چه این بیماری هم مانند هر بیماری میکروبی دیگر به راحتی قابل انتقال است اما خطر جدی مبتلایان را تهدید نمی‌کند و نگران‌کننده نیست.

وی در ارتباط با علت بروز شیگلوز در این مناطق را به احتمال قوی گرمی هوا دانست و عنوان کرد: در نمونه‌گیری‌های (میکروبی و شیمیایی) انجام شده از آب تا این لحظه هیچ مشکلی که حاکی از وجود اختلال باشد مشاهده نشده اما با این همه علت و نحوه انتشار این بیماری به گونه‌ای پیچیده است.

فدایی یادآور شد: با توجه به اینکه شبکه‌های آب‌رسانی به هم متصل هستند باید تعداد زیادی به این بیماری مبتلا می‌شدند.

اما صحبت‌های عنوان شده مسئول بیماری‌های واگیر معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در حالی است که یک منبع آگاه که خواست نامش فاش نشود در گفت‌وگو با خبرنگار فارس اظهار کرد: از آنجا که بیماری شیگلا از طریق آب یا غذا منتقل می‌شود به احتمال زیاد یا منشاء آب در شبکه توزیع دچار مشکل شده یا عملیات گندزدایی از خروجی و محل برداشت صحیح و کامل انجام نشده است، همچنین می‌توان شکستگی شبکه‌های انتقال آب و در نتیجه نشتی و تداخل آن با فاضلاب را عامل بروز این بیماری در نظر گرفت.

وی گفت: ممکن است این بیماری قبلا هم در آب این منطقه وجود داشته اما به دلیل افزودن کُلُر بروز نکرده و اکنون به محض کمبود کُلُر نمایان شده است.

این منبع آگاه خاطر نشان کرد: کلر کمتر از دو دهم میلی‌گرم در لیتر سبب تظاهر عوامل اینگونه بیماری‌ها می‌شود.

به گزارش فارس، در جوامع پر جمعیت که وضعیت بهداشت آنها مناسب نیست شیوع این بیماری بیشتر می‌شود، بنابراین به طور حتم تعداد بیمار مبتلا به شیگلوز نمی‌تواند در اثر مصرف یک نوع ماده غذایی آلوده به این میکروب باشد اما با این حال طبق گزارشات رسیده به خبرنگار فارس، مراجعات مردمی به بیمارستان به علت این بیماری به ویژه در شهرستان شهرضا افزایش یافته است.

منبع: فارس

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.