۱۴:۰۵ - سه شنبه ۰۱ اردیبهشت ۱۳۹۴

مدیرکل حوضه‌ آبریز فلات مرکزی مدیریت منابع آب ایران عنوان کرد:

بازگشت آرامش آبی به مرکز ایران/ وضعیت سد زاینده رود بهتر از پیش‌بینی‌ها

مدیرکل حوضه‌ آبریز فلات مرکزی مدیریت منابع آب ایران با تشریح وضعیت بارش ها در مرکز ایران و پیش بینی سال آبی نرمال در این منطقه، گفت: رودخانه زاینده رود تا نیمه خرداد در اصفهان جاری است.

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری شاهین نا؛ مهرزاد احسانی درباره وضعیت بارش‌های حوضه آبریز زاینده‌رود از ابتدای سال آبی جاری تاکنون، اظهارداشت: در این حوضه ایستگاه چلگرد، ایستگاه مبنا و شاخص برای وضعیت بارش است که در این ایستگاه از ابتدای مهرماه ۹۳ تاکنون حدود ۱۳۳۰ میلیمتر بارش گزارش شده است؛ این میزان در مقایسه با متوسط درازمدت که حدود ۱۲۹۰ میلیمتر بوده، رشد خوبی داشته و نوید یکسال آبی نرمال را به ما می‌ دهد.
مدیرکل حوضه‌ آبریز فلات مرکزی مدیریت منابع آب ایران گفت: از ابتدای سال آبی جاری تاکنون حدود ۶۴۰ میلیون مترمکعب آورد طبیعی به سد زاینده‌رود داشته‌ایم که این رقم بیشتر از پیش‌بینی‌های ما محقق شد؛ انتظار می‌رود تا پایان فروردین‌ماه جاری حدود ۴۸۰ میلیون مترمکعب آب ذخیره‌ شده داشته باشیم که این رقم در پیش‌ بینی‌ها ۲۶۷ میلیون مترمکعب بود.
وی افزود: با توجه به وضعیت مناسب بارندگی انتظار می‌رود وضعیت سد زاینده‌ رود نیز به تناسب بهبود یابد چرا که از زمان بروز دوره خشکسالی اخیر در سال ۸۶، میزان بارندگی امسال در چلگرد بیشترین میزان بوده است.
احسانی با بیان اینکه از مهرماه سال ۹۳ تاکنون در سد زاینده‌ رود انحراف مثبت از برنامه داشته‌ ایم ادامه داد: پیش‌بینی اولیه ما این بود که حدود ۹۸۰ میلیون آورد طبیعی به سد زاینده‌ رود داشته باشیم که خوشبختانه تاکنون بیشتر از برنامه محقق شده است؛ برای مثال در فروردین‌ماه پیش‌ بینی ۲۰۰ میلیون مترمکعب آورد بود اما در عمل ۳۳۰ میلیون مترمکعب آورد ثبت شده است.
وی بیان داشت: در زمان حاضر رهاسازی آب از سد زاینده‌ رود به نحوی که مسیر رود در شهر اصفهان آب داشته باشد تا دهه نخست خردادماه ادامه خواهد داشت و پس از این تاریخ، شورای هماهنگی حوضه آبریز زاینده‌ رود در مورد میزان رهاسازی آب تصمیم‌گیری خواهد کرد.
مدیرکل حوضه‌ آبریز فلات مرکزی مدیریت منابع آب ایران تاکید کرد: از ابتدای اردیبهشت‌ ماه توزیع آب به باغ‌ های غرب اصفهان نیز آغاز خواهد شد؛ لذا با در نظر گرفتن تابستان و توزیع آب در بخش‌ های مختلف، امیدواریم کشاورزان این منطقه حداکثر دقت را در برداشت و مصرف آب داشته باشند.

منبع: ایمنا

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.