۱۰:۱۲ - دوشنبه ۳۱ فروردین ۱۳۹۴

تحریم یا تعطیلی کامل حج به نفع آل سعود است/ برخی با افراط و تفریط از روی عناد یا جهالت از آب گل آلود ماهی می گیرند

موضوع رفتار تعرض آمیر دولت سعودی با حجاج ایرانی مسئله تازه ای نیست و در طول سالیان گذشته همواره شاهد این اقدامات از طرف آل سعود بوده ایم.

به گزارش پایگاه خبری”شاهین نا” رفتار تعرض آمیر دولت سعودی با حجاج ایرانی مسئله تازه ای نیست و در طول سالیان گذشته همواره شاهد این اقدامات از طرف آل سعود بوده ایم.از جمله این تعرض ها می توان از کشتار حجاج ایرانی در دهه شصت تا تاخیر در صدور ویزا و همچنین زندانی کردن برخی از حاجیان ایرانی را به یاد آورد.

حتی می توان به سنگ اندازی های خاندان آل سعود علیه ایران در عرصه بین المللی نیز اشاره کرد که همه این وقایع مزید بر علت شده است که مردم ایران دل خوشی از آل سعود نداشته باشند.

در ایام نوروز بود که خبری ناگوار مبنی بر تعرض به دو نوجوان ایرانی در فرودگاه جده به سرعت در رسانه ها منتشر شد و این خبر خشم و نفرت شیعیان را نسبت به سعودی های وهابی بیش از پیش افزون کرد.

این خبر که توسط خانواده های قربانیان آن هم به علت عدم پذیرش مسئولان کشورمان از اتفاق رخ داده و انکار، این مطلب رسانه ای شد.

پس از انتشار این خبر موجی از اعتراضات در داخل و خارج نسبت به این اقدام شنیع علیه دولت عربستان ایجاد شد، که صرف نظر از واکنش های مثبت نکات قابل تاملی را هم در بر داشت که در به بررسی بیشتر آن می پردازیم.

  • واکنش ها نسبت به اقدام تعرض آمیز

در پی این اقدام شنیع که با واکنش ها و اعتراضات مردمی و مسئولان همراه بود، جمعی از مردم تهران در روزهای گذشته با تجمع در مقابل سفارت عربستان خواستار رسیدگی به بی‌حرمتی نسبت به دو نوجوان ایرانی شدند.

مراجع تقلید و مسئولان در واکنش به این اقدام و محکوم کردن آن تاکید کردند و خواستار عذر خواهی رسمی مقامات عربستان و محاکمه ماموران آل سعود به اشد مجازات شدند.

در پی اتفاقی که در فرودگاه جده برای دو نوجوان زائر ایرانی پیش آمد تعدادی از نمایندگان نامه‌ای را برای رئیس جمهور امضا کرده و خواستار پیگیری این مسأله شدند.( متن کامل نامه را در اینجا بخوانید)

با ادامه  اعتراضات مردمی و مسئولان به این اقدام، آیت الله مکارم شیرازی از مراجع عظام تقلید اعلام کرد که «براداران و خواهرانی که برای عمره ثبت نام کردند به برنامه خود ادامه دهند و الان حرام نیست، منتظر باشند ببینند طرف مقابل چه می‌کند؛ البته اینها گفته اند ما به زودی وظیفه خود را انجام می‌دهیم اما اگر این گونه نشد رفتن به عمره متوقف خواهد شد.» (متن کامل بیانات را در اینجا مشاهده کنید)

در این بین برخی با افراط و تفریط از روی عناد یا جهالت از آب گل آلود ماهی گرفته و ماجرای نژاد برتر را مطرح و کلید زدند. و با بیان اینکه چرا باید سالیانه هزینه های گزافی برای رفتن به حج و یک عمل مستحبی صرف شود، از متن موضوع به حاشیه رفتند.

پس از فشار رسانه ها به دولت و تبدیل به یک مطالبه عمومی شدن و درخواست موضع گیری شفاف و پیگیری مجدانه این موضوع، نهایتا «رئیس جمهور در نامه ای به وزیر ارشاد با اشاره به حادثه تعرض به دو ایرانی در فرودگاه جده تاکید کرد که سازمان حج و زیارت با همکاری وزارت امور خارجه، پیگیری های خود را ادامه داده و نسبت به مجازات مجرمین و تامین امنیت زائران اطمینان حاصل نماید و گزارش دقیق و جامعی برای تصمیم گیری ارائه کند.» (متن کامل نامه رئییس جمهور)

  • تحریم عمره

در خصوص تحریم عمره و تعطیلی حج چند نکته قابل بیان است.

الف) تحریم عمره در درجه اول به نفع آل سعود است، و آرزوی قلبی مفتی های وهابی آل سعود که شیعه را نجس و ریختن خونش را مباح می دانند است.

در داخل عربستان هم برخی می گویند هزینه عمره ای که از ایران دریافت می شود را خودشان متقبل می شوند تا دولت عربستان مجوز حج به ایرانیان را ندهد .

ب) پشت پرده تعرض به ایرانیان

اعتراف قابل تامل ماموران سعودی صحت این گفتار را تایید می کند؛  چرا که یکی از آنها در اعترافات خود گفته است که این عمل را به شویق شیخ ابومرزوق امام جماعت مسجد جده انجام داده است.

او در مورد انگیزه این اقدام می گوید که ابومرزوق، شیعه را نجس و مشرک می داند و با علم ار اختلافات شدید بین ایران و عربستان از ما خواست تا این اقدام، خشم حکومت و تندروهای ایران را برآشفته و شعله های قهر و تحریم سفر به عربستان روشن شود.

ج) قطع ارتباط شیعیان ایرانی با عربستان

یکی از آسیب های تحریم و قطع حج عمره این است که ارتباط شیعیان ایرانی با سایر کشورهای مسلمانی که در مراسم حج حضور دارند و مخصوصا شیعیان عربستان قطع خواهد شد.

سفر معنوی حج حلقه وصل کلیدی برای وحدت مسلمانان و ارتباط مستمر شیعیان ایرانی با سایر کشورهای می باشد، لذا قطع کردن این حلقه وصل استفاده در واقع فرصت سوزی است. بنابراین اقدامی که در این بین باید صورت بگیرد شرط لازم برای اعزام شرط سنی باشد، حتی اگر این سفرها محدود شوند هم نباید گذاشت که بطور کامل قطع شوند.

اگر در این فکر باشیم که با تحریم عمره ضربه محکم اقتصادی به عربستان وارد می‌شود، این تصور بسیار اشتباه است؛ از آنجایی که عربستان نیازی به پول حاصل از درآمد حجاج ایرانی ندارد و بیشتر درآمد خود را از فروش نفت تامین می کند، تعطیلی کامل یا تحریم حج، دودی است که مستقیما به چشم ما می رود.

  • تحریم سفر به کشورهای عربی (امارات)

افرادی که در این هیاهو دم از تحریم حج و صرف پول های هنگفت برای حج و ریختن پول کشور در جیب عرب ها دم می‎زنند، اگر واقعا به این گفته اعتقاد قلبی دارند، در درجه اول باید سفر به دوبی را تحریم کنند، چراکه سفر به عربستان موجب تلطیف روح و یک عمل سیاسی عبادی است در مقابل سفرهای غیر ضروری و صرفا برای تفریح و خوش گذارانی و خروج سرمایه از کشور آن هم برای سفر به امارات که سالانه حدود یک و نیم میلیون نفر را دربر می گیرد جای تامل دارد، از این رو ضروری است تا مقدمتا برای پرهیز از هدر رفت بودجه کشور و نریختن پول به جیب عرب ها سفر به امارات را تحریم و تعطیل کنند.

منبع:راه دانا

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.