۱۶:۲۰ - سه شنبه ۲۵ فروردین ۱۳۹۴

اصفهان با چهارمین نمایشگاه تخصصی گل و گیاه ، گل‌آرایی شد

چهارمین نمایشگاه تخصصی گل و گیاه، گیاهان دارویی و ماهیان تزئینی در اصفهان در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی اصفهان گشایش یافت.

به گزارش پایگاه خبری”شاهین نا” چهارمین نمایشگاه تخصصی گل و گیاه ، گیاهان دارویی و ماهیان تزئینی 24 تا 28 فروردین‌ ماه جاری طی ساعات بازدید 15 الی 22 با حضور 134 مشارکت‌کننده در محل برگزاری نمایشگاه‌های بین‌المللی استان اصفهان واقع در پل شهرستان دایر است.

نمایندگان استان‌های اصفهان، تهران، مرکزی، مازندران، فارس و گیلان در 8 هزار و 500 مترمربع فضای این نمایشگاه حضور دارند.

حضور بیشتر تولیدکنندگان و گلخانه‌داران، حضور تولید‌کنندگان مطرح شمال کشور، افزایش متراژ نمایشگاه از دو سالن به سه سالن و حضور شرکت‌های داروسازی گیاهی مطرح، چیدمان و نحوه حضور مشارکت‌کنندگان در دو بخش تخصصی و بخش عرضه و فروش در سالن نقش جهان، مسابقه ویژه معرفی بهترین ماهیان تزیینی، مسابقه گل‌های شاخه بریده، کلاس‌های آموزشی گیاهان دارویی، مشاوره گیاهان دارویی و همایش گیاهان دارویی، ارائه بهترین نمونه‌های محصولات گل و گیاه برای مسابقه با حضور هیئت داوران از دانشگاه‌های صنعتی، خوراسگان، نجف‌آباد، معاونت باغبانی سازمان جهاد کشاورزی و سازمان منابع طبیعی برای انتخاب بهترین نمونه‌ها و معرفی و تقدیر از آنها در روز اختتامیه و همچنین معرفی بهترین بهره‌بردار در حوزه ماهیان تزیینی از جمله ویژگی‌های مهم و برنامه‌های جانبی این دوره محسوب می‌شود.

* سطح زیرکشت گیاهان دارویی استان اصفهان افزایش یافت

رئیس انجمن گیاهان دارویی اصفهان گفت: با توجه به کم آبی و خشکسالی استان اصفهان و سازگاری گیاهان دارویی با شرایط سخت آب و هوایی سطح زیرکشت این گیاهان افزایش یافته است.

حسین زینلی در نشست خبری چهارمین نمایشگاه تخصصی گل و گیاه، گیاهان دارویی و ماهی‌های تزیینی با اشاره به فعالیت 10 ساله انجمن گیاهان دارویی اصفهان اظهار کرد: استان اصفهان انتقال‌دهنده دانش فنی گیاهان دارویی به دیگر استان‌های کشور است.

وی با بیان اینکه در حال حاضر در استان اصفهان تولیدات گیاهان دارویی برای صادرات، مهم‌ترین دغدغه انجمن گیاهان داوریی اصفهان است، افزود: با توجه به کم‌آبی و خشکسالی استان اصفهان و سازگاری گیاهان دارویی با شرایط سخت آب و هوایی، سطح زیرکشت این گیاهان افزایش یافته است.

رئیس انجمن گیاهان دارویی اصفهان با بیان اینکه بر اساس پیش‌بینی‌های صورت گرفته تا سال 2050 درآمد حاصل از صادرات و تولید گیاهان دارویی کشور 50 تریلیون خواهد بود، ادامه داد: در این راستا میزان ایجاد اشتغال و درآمد حاصل از تولید گیاهان دارویی در آینده‌ اقتصادی کشور بسیار قابل توجه است.

* تولید چمن مقاوم به شوری آب و خشکسالی 

مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری اصفهان نیز در ادامه با اشاره به فعالیت مرکز تحقیقات سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری اصفهان در محمودآباد اظهار کرد: در این مرکز فعالیت‌های پژوهشی در خصوص رشد انواع گیاه در مراتع و فضاهای طبیعی شهر اصفهان مورد بررسی و پژوهش قرار می‌گیرد.

احمد سلیمانی‌پور با بیان اینکه در حال حاضر پژوهش بر روی 500 نوع چمن مقاوم در دستور کار قرار گرفته است، بیان کرد: در حال حاضر به تولید چمن مقاوم به شوری آب و خشکسالی دست یافته‌ایم که برای تولید انبوه آن با شرکت‌های بخش خصوصی وارد مذاکره خواهیم شد.

وی شناسایی گیاهان گوناگون و سازگار کردن آنها با آب و هوای اصفهان را نیز از دیگر فعالیت‌های مرکز پژوهش‌های سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری دانست و افزود: این گیاهان پس از سازگار شدن با آب و هوای اصفهان برای تولید انبوه در اختیار شرکت‌های خصوصی قرار می‌گیرند.

* تنها از 15 درصد گیاهان دارویی استان اصفهان بهره‌برداری می‌شود

کارشناس اداره بهره‌برداری منابع طبیعی و آبخیزداری اصفهان نیز در این جلسه گفت: از میان 300 نوع گیاه دارویی استان تنها از 45 گیاه بهره‌برداری می‌شود که این میزان 15 درصد از تمام گیاهان دارویی استان را شامل می‌شود.

رضا شهبازی با بیان اینکه در طبیعت استان اصفهان بالغ بر 2 هزار انواع گونه‌های گیاهی وجود دارد، اظهار کرد: از این تعداد تاکنون 300 نوع گیاه دارویی شناسایی شده است.

وی ادامه داد: میزان استفاده از گیاهان دارویی بسته به تقاضای بهره‌برداران و بر این اساس دلیل عدم بهره‌برداری از دیگر انواع گیاهان دارویی استان به دلیل عدم تقاضا بوده است.

* کتیرا تنها گیاه دارویی صادراتی استان اصفهان

کارشناس اداره بهره‌برداری منابع طبیعی و آبخیزداری اصفهان کتیرا، شیرین بیان، بابونه، کنگر، باریجه و آنغوره را مهم‌ترین گیاهان دارویی موجود در مراتع طبیعی استان اصفهان دانست و بیان کرد: تیران و کرون و سمیرم مرکز رشد کتیراست، آنغوره در انارک می‌روید و باریجه نیز در ارتفاعات دو هزار و 500 متر به بالای کاشان رشد می‌کند.

وی با بیان اینکه کتیرا تنها گیاه دارویی صادراتی استان اصفهان است، افزود: البته باید یادآور شوم که صادرات این گیاه در سال 93 متوقف شده و در این در حالی است که در سال 92 صادرات خوبی را داشته است.

شهبازی با اشاره به تولید دو هزار و 884 تن انواع گیاهان دارویی در سال گذشته بیان کرد: درآمد حاصل از گیاهان دارویی استان در سال گذشته بالغ بر 163 میلیارد ریال بوده است.

منبع:فارس

 

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.