۱۶:۰۲ - سه شنبه ۱۸ فروردین ۱۳۹۴

جزئیات جلسه غیر علنی ظریف و صالحی با نمایندگان مجلس؛

جعفرزاده: ظریف گفت اجازه استفاده از دوربین های آنلاین در مراکز هسته ای را نمی دهیم/ ندیمی: توضیحات صالحی و ظریف بسیاری از ابهامات را رفع کرد

ظریف وزیر امور خارجه و صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی در این جلسه به همراه مرضیه افخم سخنگوی وزارت خارجه حضور یافتند. در جلسه غیرعلنی پارلمان ظریف به سوالات و انتقادات نمایندگان درباره بیانیه لوزان پاسخ داد.

به گزارش پایگاه خبری”شاهین نا” به نقل از صاحب نیوز/ جلسه غیرعلنی نمایندگان مجلس شورای اسلامی صبح امروز برای بررسی مذاکرات هسته‌ای و بیانیه سوئیس، با حضور محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه و علی‌اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی برگذار شد.

ظریف وزیر امور خارجه و صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی در این جلسه به همراه مرضیه افخم سخنگوی وزارت خارجه حضور یافتند. در جلسه غیرعلنی پارلمان ظریف به سوالات و انتقادات نمایندگان درباره بیانیه لوزان پاسخ داد.

غلامعلی جعفرزاده ایمن ابادی در گفت و گو با تابناک در خصوص جزئیات این جلسه گفت: در جلسه غیر علنی امروز اتفاق خوبی که افتاد این بود که جایگاه هسته ای ایران به صورت کامل تشریح شد و دکتر صالحی از قبل از انقلاب روند هسته ای در ایران را تشریح کرد و آن را با سایر کشور های جهان مقایسه کرد و گفت که از کجا شروع کردیم و چه اقداماتی انجام شده که اکنون به این نقطه رسیده ایم.

صالحی: توفیقاتی که در حوزه هسته ای انجام داده بودیم برای غربی ها غیر قابل باور است

وی گفت: صالحی عنوان داشته است، توفیقاتی که ما در این حوزه انجام داده بودیم برای غربی ها غیر قابل باور است چرا که ما این ها را از هیچ جای دیگری نگرفته ایم، و این عاملی بود که غربی ها آمدند و پای میز مذاکرات نشستند. و در واقع آنها چاره ای جز مذاکرات هسته ای نداشتند.

این نماینده مجلس افزود: پس از صالحی، دکتر ظریف روند مذاکرات را تشریح کرد و گفت که ما در مذاکرات به توفیقات زیادی دست پیدا کرده ایم، و کار کردیم که ۶ قدرت بزرگ هسته ای دنیا حق غنی سازی ایران را به رسمیت بشناسد و لغو تحریم ها را قبول کنند.

وی گفت: دکتر ظریف در ادامه صحبت های خود اطمینان داد که اگر در جایی بینند که غربی ها از تعهدات خود تخطی می کنند، ایران به نقطه اول باز خواهند گشت، وی گفت؛ ما بمب هسته ای نمی سازیم به خاطر اینکه در تحریم هستیم نیست، بلکه به دلیل فتوای رهبری این کار را انجام نمی دهیم.

ظریف: اجازه استفاده از دوربین های آنلاین در مراکز هسته ای را نمی دهیم

این نماینده مجلس درباره سوال نمایندگان از ظریف نیز گفت: یکی از دغدغه نمایندگان مانیتورینگ تاسیسات هسته ای بود که ظریف در این باره گفت ما اجازه نمی دهیم در مراکز هسته ای از دوربین های آنلاین استفاده کنند و به دلیل خاطرات بد از شهادت دانشمندان هسته ای هر جایی که تخلف دیده شود به روال سابق باز خواهیم گشت.

دوربین آنلاین مهم ترین بحثی بود که امروز در مجلس مطرح شد و تصور من این است که بهترین راه راهی است که ظریف گفت و ما اجازه نصب دوربین های مدار بسته و آنلاین را به غربی ها نداده ایم. تا سه ماه دیگر هم توافق نامه نهایی خواهد شد.

تندروها مورد اعتراض نمیاندگان قرار گرفتند

وی در خصوص اتفاقات روزهای گذشته نیز گفت: در جلسه امروز مجلس نیز برخی از تندروها مطابق معمول قصد تشنج و برهم زدن جلسه را داشتند که مورد اعتراض شدید نمایندگان مجلس قرار گرفت.

پس از پایان نشست غیرعلنی پارلمان، ظریف برای حضور در مراسم استقبال از رجب‌طیب اردوغان رئیس‌جمهور ترکیه مجلس را ترک کرد.


همچنین ابوذر ندیمی در گفت‌وگو با خانه ملت، درباره جلسه غیرعلنی امروز (سه شنبه، ۱۸ فروردین) مجلس شورای اسلامی که با حضور محمدجواد ظریف و علی‌اکبر صالحی به منظور توضیح پیرامون بیانیه لوزان برگزار شده بود، گفت: امهات جلسه این بود که اگرچه تصمیماتی گرفته شده ولی قرارداد نهایی قابل نقد است و این انتقادات باید به نحوی مدیریت شود که اساس مذاکره تحت تاثیر قرار نگیرد.

نماینده مردم آمل و لاریجان در مجلس شورای اسلامی افزود: توضیحات فنی درباره شرایط امروز اداره مجموعه‌ها ارائه شد و نگرانی‌هایی که از باب احتمال تعطیلی برخی مراکز یا ایجاد موانع در حوزه توسعه وجود داشت، رفع شد.

هرآنچه سران و مسئولان نظام تصمیم بگیرند، در مذاکرات پیگیری می‌شود

ندیمی با اشاره به اینکه توضیحات صالحی و ظریف بسیاری از ابهاماتی را که در کمیسیون امنیت یا در مجامع و محافل بود، رفع کرد، ادامه داد: چنین مطرح شد که اصل قضیه آن است که این مذاکرات خود را تابع سیاست‌های حاکم بر جمهوری اسلامی می‌داند و هر آنچه سران و مسئولان نظام تصمیم بگیرند، در مذاکرات پیگیری می‌شود و به هیچ وجه جز شأن مذاکره برای آن تعریف نشده است.

جلسه‌غیرعلنی مفاد بیانیه‌ لوزان را مورد تایید نظام دانست

وی تصریح کرد: همچنین تاکید شد کثیری از مباحث وجود دارد که باید در مباحث مربوط به حوزه مصلحت نظام، به نحوی مطرح و مدیرت شود که موجب سوء استفاده بیرونی قرار نگیرد.

عضو فراکسیون اصولگرایان رهروان ولایت مجلس بیان کرد: اطمینان لازم برای نمایندگان ایجاد شد که عمل صورت‌گرفته در مذاکرات، عاقلانه و بر اساس ضرورت و تفاهم ملی بوده و هرگز یک اقدام مستقل و بدون هماهنگی نبوده است.

ندیمی تایید این اظهارات را جلسات برگزارشده با مسئولان عالی‌رتبه نظام دانست و در ادامه توضیح داد: بیانیه‌ای که در لوزان صورت گرفته و مفاد آن، مورد تایید نظام است؛ مجموعا مسئولان در کلیات توافق دارند و برخی جزئیات، نوع نظارت‌ها و عملکرد نیز طبیعی است که آن نیز مدیریت خواهد شد.

نماینده‌ها در میان صحبتهای ظریف و صالحی، بلند می‌شدند و سوال خود را مطرح می‌کردند

این نماینده مجلس با بیان اینکه جلسه غیرعلنی بدون حاشیه قابل اعتنایی برگزار شد، توضیح داد: نماینده‌های مخالف با بیانیه لوزان، انتقادات خود را به صورت برخی جملات محدود مطرح می‌کردند و البته این مسئله با مدیریت دکتر لاریجانی و آقای ابوترابی به یک وضعیت حاد منجر نشد بلکه صرفا بیان سوالات و برخی عناوین بود.

جلسه دیگری برای مفاهمه بیشتر برگزار خواهد شد

وی گفت: برخی از نماینده‌ها در میان صحبتهای ظریف و صالحی، بلند می‌شدند، سوال خود را مطرح می‌کردند و خواستار آن می شدند تا در مورد موضوعی توضیح داده شود.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس از پیشنهاد دکتر لاریجانی برای برگزاری جلسه دیگری برای مفاهمه بیشتر خبر داد و افزود: در مجموع امهات مسائل حل شد و با جلسه دیگری که تعریف شده نیز تفاهم بیشتری ایجاد خواهد شد.

به گفته ندیمی، در این جلسه غیرعلنی علاوه بر صالحی و ظریف، جمعی از مسئولان انرژی اتمی و وزارت خارجه نیز حضور داشتند.

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.