۱۶:۰۰ - شنبه ۰۱ فروردین ۱۳۹۴

دبیر کانون کارفرمایان:

کاهش ۵۰۰ هزار نفری اشتغال با هر یک میلیارد دلار واردات/دولت جلوی قاچاق را بگیر

هر یک میلیارد دلار واردات قاچاق و یا رسمی ۵۰۰ هزار نفر را بیکار می‌کند و این موضوع با سیاست اشتغال‌زایی دولت کاملا در تضاد است؛ قاچاق یک پدیده اقتصادی است که مبارزه اقتصادی می‌طلبد.

به گزارش پایگاه خبری”شاهین نا” به نقل از صاحب نیوز/ دبیر کل کانون عالی کارفرمایان با بیان اینکه واردات قاچاق در کنار کاهش قدرت خرید کارگران که جامعه‌ای نزدیک به ۴۰ میلیون نفری را تشکیل می‌دهند، در میزان فروش تولیدات داخلی اثرگذار است، گفت: هر یک میلیارد دلار واردات در صنایع داخلی ۵۰۰ هزار شغل را از بین می‌برد.

محمد مروج حسینی با اشاره به میزان رضایت از افزایش ۱۷ درصدی حداقل دستمزد تمام کارگران در سال جاری، اظهار داشت: تلاش‌های زیادی برای رضایت طرفین انجام شد و در جریان چانه‌زنی نمایندگان کارگری تا بخشی از خواسته خودشان پایین آمدند و کارفرمایان هم بالاتر از رقم پیشنهادی خود را مورد توافق قرار دادند.

وی افزود: قطعا اگر حداقل دستمزد امسال کمتر از ۱۷ درصد برای تمام کارگران تصویب می‌شد نمایندگان مجلس و کارگران اعتراض می‌کردند و فشارهای زیادی به وزیر تعاون وارد می‌شد.

مروج‌حسینی با اشاره به اینکه در نشست شورای عالی کار دستمزد حدود ۱۱ میلیون کارگر تعیین می‌شد، تصریح کرد: در روز جمعه هفته گذشته ۷٫۵ ساعت و روز یکشنبه هم ۵٫۵ ساعت بر روی دستمزد چانه‌زنی شد.

دبیر کل کانون عالی کارفرمایان افزود: در روند تعیین حداقل دستمزد کارفرمایان امکان پرداخت بیش از این به کارگران را نداشتند چرا که تولید روزهای سختی را می‌گذراند که از جمله آنان تحریم‌،نقل و انتقال پول و نقدینگی است.

وی با اشاره به اینکه هیچ کارفرمایی راضی به کاهش قدرت خرید کارگر خود نیست، تاکید کرد: هم اکنون برخی کارفرمایان با فرمول دستمزد سال ۹۳، ۴ یا ۵ ماه عقب‌افتادگی دارند بنابر این کمبود نقدینگی مشکلات زیادی را ایجاد کرده است.

مروج‌حسینی با انتقاد از نظام بانکی و عدم ارائه تسهیلات ارزان قیمت به تولید‌کنندگان، تاکید کرد: بانک‌ها با ایجاد شرکت‌های زیر مجموعه و هلدینگ‌ها اولویتی برای تولید‌کنندگان کشور قائل نیستند.

وی افزود: با کاهش قدرت خرید مردم طی سال‌های گذشته فروش تولید‌کنندگان هم به همان نسبت روند کاهشی داشته است. به عنوان مثال در صنعت نساجی یکی از عوامل ایجاد مشکل کمبود نقدینگی در دست مردم است.

دبیر کل کانون عالی کارفرمایان با بیان اینکه قاچاق کالا تاثیر زیادی در افزایش مشکلات تولید‌کنندگان دارد، گفت: هم اکنون هر مسافری که وارد کشور می‌شود، کالاهای مختلفی وارد کشور می‌کند و علاوه بر آن نظارتی هم در واردات قاچاق و بی‌رویه لباس و پوشاک در کشور نیست.

وی تاکید کرد: قاچاق به شدت اشتغال کشور را تحت تاثیر قرار می‌دهد و آسیب‌های زیادی وارد می‌کند.

مروج حسینی تاکید کرد: هر یک میلیارد دلار واردات قاچاق و یا رسمی ۵۰۰ هزار نفر را بیکار می‌کند و این موضوع با سیاست اشتغال‌زایی دولت کاملا در تضاد است؛ قاچاق یک پدیده اقتصادی است که مبارزه اقتصادی می‌طلبد.

دبیر کل کانون عالی کارفرمایان با بیان اینکه واردات قاچاق برای افراد سودجو نسبت به تولید داخل به صرفه است، گفت: قیمت ارز با واردات قاچاق در کنار تورم داخلی ارتباط به هم پیوسته دارد که دولت باید در این زمینه سیاست‌گذاری صحیحی داشته باشد.

وی خاطر نشان کرد: در شرایطی که هزینه‌های تولید افزایش می‌یابد امکان رقابت با کالای قاچاق که دلار ۳۲۰۰ تومانی دریافت می‌کنند نداریم.

وی با اشاره به تعرفه ترجیحی و آسیب‌هایی که به تولید کشور وارد می‌کند، گفت: امضای توافق‌نامه تجارت ترجیحی با کشورها باید در یک چارچوب مشخص و متعادل باشد. یعنی آنکه اگر امتیازی به کشور مقابل داده می‌شود در مقابل امتیازاتی هم گرفته شود.

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.