۰۸:۲۶ - چهارشنبه ۲۷ اسفند ۱۳۹۳

هشدار سرپرست دفتر آموزش و ارتقای سلامت به خانم های خانه دار

ایمن، خانه تکانی کنید، کمردرد، سقوط، اگزما و مسمویت در کمین شماست

به گزارش پایگاه خبری“شاهین نا“ اسفند برای بیشتر ما ایرانی ها مترادف است با آماده شدن برای عید و این آماده شدن را بیشتر و پیشتر از هر چیز دیگری می شود در خانه تکانی هایمان دید. خانه تكاني یکی از سنت هاي زيباي ما ايرانيان است که اگر با رعايت نکات ايمني همراه نباشد، ممکن است به یک دردسر تمام عیار تبديل شود؛ دردسری که سلامت تمام اعضای خانواده، به ویژه خانم های خانه دار، را تهدید می کند. كمردرد، گردن درد، مسمومیت، تنگی نفس، حساسیت پوستی و درد دست و پا از رایج ترین عوارض خانه تكاني های نادرست و غیرایمن است؛ عوارضی که با رعایت برخی اصول ساده ایمنی می توان احتمال بروز آنها را به حداقل رساند.

 خانه تکانی و خطر کمردرد

  به گزارش پایگاه خبری و اطلاع رسانی وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی (وب دا) ؛ دکتر شهرام رفیعی فر سرپرست دفتر آموزش و ارتقای سلامت وزارت بهداشت در این خصوص گفت: عامل این کمردرد معمولا بلند کردن اسباب و اثاثیه سنگین منزل، حمل نادرست اجسام سنگین و حرکت ناگهانی در ناحیه کمر است. گرفتگی یا اسپاسم عضلانی هم از دیگر علل شایع کمردرد محسوب می شود.

وی ادامه داد: در بیشتر موارد، مجموعه ای از فشارها و استرس های مختلف در طول زمان بر روی کمر وجود دارد که در اثر وقوع یک رویداد خاص (مثل حرکت ناگهانی یا بلند کردن یک جسم سنگین در ایام خانه تکانی( باعث شروع یا تشدید درد می شود.

12 توصیه برای پیشگیری از کمردرد

وی توصیه های لازم برای مهار کمردرد را چنین برشمرد:

1- در طول خانه تکانی، تا جایی که برایتان مقدور است، از بلند كردن اسباب و اثاثیه سنگين منزل پرهیز کنید و به جای این کار، از شیوه هاي جايگزين مانند هل دادن يا كشيدن استفاده کنید.

2- قبل از بلند کردن یک جسم سنگین، دقیقا مشخص کنید که می خواهید آن را کجا بگذارید و هميشه هنگام حمل جسم سنگين یادتان باشد که آن را نزدیك به بدنتان نگه داريد.

3- فقط اسباب و اثاثیه ای را بلند كنيد كه وزن مناسبي دارند و اگر نياز به كمك داشتيد، تعارف را کنار بگذارید و حتما از یک یا چند نفر كمك بگيريد.

4- از بلند كردن یك جسم سنگين و چرخيدن به طور همزمان خودداري كنيد. اگر هنگام حمل یک جسم سنگین نیاز به چرخیدن داشتید، یادتان باشد که از کمر نچرخید؛ روی پاهایتان بچرخید.

5- وقتي مي خواهيد جسم سنگينی را روي زمين بگذاريد، به جاي خم كردن كمر، زانوهايتان را خم کنید و جسم را روي زمين قرار دهيد.

6- موقع بلند کردن یک جسم سنگین از روي زمين يا موقع جابه جا كردن آن، پشت تان را صاف نگه داريد و قوز نكنيد؛ زانوهایتان را خم كنید و براي تحمل وزن آن جسم، به عضلات پايتان تكیه كنيد. اين كار موجب مي شود فشار ناشي از جسم سنگين، به جاي كمر، به مفصل ران شما منتقل شود و گرفتگي عضلاني و درد ناگهاني عضلات )مخصوصا كمردرد) به سراغتان نیاید.

7- موقع بلند كردن اجسام سنگين، بهتر است اول پاهایتان را به اندازه عرض شانه ها باز كنيد و سپس جسم مورد نظر را بلند كنيد. اين کار باعث حفظ تعادل بدن مي شود.

8- هیچ وقت نباید اشيای سنگين را به طور ناگهاني و سریع از زمين بلند كنيد و هرگز در حالي كه جسمي را با یك دست تان بلند كرده ايد، سعي نكنيد با دست ديگرتان جسم سنگين ديگري را بلند كنيد. اگر اصرار داريد که هر دو جسم را به طور همزمان حمل كنيد، ابتدا باري را كه در یک دست تان هست، زمين بگذاريد و سپس، هر دو جسم را همزمان با هم بلند كنيد.

9- وقتي در حال تميز كردن در و پنجره يا رنگ كردن ديوار هستيد، براي دسترسي به نقاط دورتر، به جاي آن كه دست خود را به آن سمت دراز كنيد، از صندلي يا نردبان استفاده كنيد.

10-  وقتي در حال گردگيري يا تميز كردن وان حمام هستيد، به جاي خم شدن بيش از حد از ناحيه كمر، سعي كنيد آرام بنشینید و كار مورد نظرتان را انجام دهيد.

11- اگر به مدت طولاني مشغول كار در منزل هستيد، مرتب و در فواصل منظم استراحت كنيد و تا جایی که برایتان مقدور است، به طور متناوب، تغییر وضعیت دهید.

12- توصیه آخر به خانم های خانه دار، این است که نه تنها پيشنهاد همسر و فرزندانتان را برای کمک بپذيريد، بلکه خودتان به آنها پيشنهاد کمک بدهيد تا علاوه بر كاستن از فشارهاي مضاعف به جسمتان، موجب شوید مشاركت و دلسوزي بيشتری بر فضای خانواده تان حاکم شود.

 خانه تکانی و خطر سقوط از ارتفاع

دکتر رفیعی فر در ادامه اظهار داشت: استفاده از وسايل غيرايمن براي دسترسي به ارتفاع بالاتر و استفاده از زيرپايي هایی مانند جعبه و نردبان هاي نامطمئن، خطر سقوط از ارتفاع را افزايش مي دهد. معمولا در طول ایام خانه تکانی، ميزان حوادث ناشی از سقوط از ارتفاع به همین دلیل افزايش مي يابد. موارد ضرب دیدگی و شکستگی دست و پا از صحنه هاي نسبتا رایجی است که در اورژانس های این ایام دیده می شود.

3 توصیه برای پیشگیری از سقوط

سرپرست دفتر آموزش و ارتقای سلامت توصیه های مربوط به سقوط را چنین تشریح کرد:

1- اگر می خواهید از نردبان يا چهارپايه استفاده کنید، ابتدا از سطح اتكاي آن با زمين كاملا مطمئن شوید و حتی المقدور از نردبان های دوطرفه و استاندارد استفاده كنید.

2- موقع پاك كردن شيشه ها و پنجره هاي منزل باید خیلی مراقب باشید و از رفتن روي نرده ها يا قرنيزهاي آن اکیدا خودداري کنید.

3- هنگام شستشوي بخش هاي فوقاني در، پنجره و ديوار، پس از هر 2 تا 3 دقيقه كار مداوم، مدت كوتاهي سرتان را پايين بیندازید و به سر و گردنتان استراحت بدهيد.

 خانه تکانی و خطر اگزما

دکتر رفیعی فر گفت: کارهایی را که معمولا یک خانم خانه دار در طول ایام خانه تکانی انجام می دهد، یک لحظه در ذهن مجسم کنید؛ تمیز کردن در و دیوار و پنجره، نظافت و گردگیری خانه، استفاده از انواع شوینده ها، آشپزی، حالا همه این کارهای روزمره را بگذارید در کنار تعریق دست های خانم خانه دار در زیر دستکش های لاستیکی که بسیاری از خانم های خانه دار، دست هایشان در آن پوسته پوسته و قرمز می شود. نام مصطلح این بیماری، «اگزمای خانم های خانه دار » است.

3 توصیه برای پیشگیری از اگزما

وی در زمینه توصیه های پیشگیری از اگزما گفت:

1- استفاده از دستكش مناسب یکی از بهترین کارها برای پیشگیری از اگزماست. سعي كنيد تا آنجا كه ممكن است، از تماس مستقيم دست هایتان با انواع شوينده ها و پاك كننده ها خودداري كنيد.

2- پوشیدن یک دستکش نخی در زیر دستکش های لاستیکی و یا استفاده از دستکش های دولایه ای که لایه زیرین شان نخی و لایه رویی شان لاستیکی است، در پیشگیری از این بیماری و درمان آن، موثر است. عدم رعايت همين نكته كوچك مي تواند موجب بروز حساسيت هاي پوستي ای شود كه درمانش هم وقت گیر است، هم هزينه بر. ضمن این که در این مواقع، حتی اگر دچار حساسيت هم نشوید، احتمالا پوست تان خشك و زبر خواهد شد.

3- کمپرس کردن ناحیه مبتلا و استفاده از کرم های مرطوب کننده و نرم کننده هم روند درمان را تسریع می کند. برخی داروهای موضعی که ممکن است پزشک تان تجویز کند نیز می تواند در رفع خارش موثر باشد. در صورت بروز عفونت ثانویه، استفاده از آنتی بیوتیک مناسب برای پیشگیری از تشدید روند بیماری ضرورت پیدا می کند. اگر این نوع اگزما خیلی طول بکشد و برای بیمار محدودیت ایجاد کند، ممکن است نیاز به بستری در بیمارستان پیدا شود.

خانه تکانی و خطر مسمومیت

سرپرست دفتر آموزش و ارتقای سلامت ادامه داد: تنگي نفس، آلرژی و حمله آسم از جمله مواردي است كه در اورژانس های این ایام، بیشتر از سایر روزهای سال، ديده مي شود. بسیاری از خانم های خانه دار براي شستشوي سرويس بهداشتي از مايع هاي شيميايي نظير انواع سفيدكننده و جوهرنمك استفاده مي كنند و از آنجا كه سرويس هاي بهداشتي معمولا در فضاهايی بسته و كوچك قرار دارند، قرار گرفتن در اين فضاهاي بسته برای مدتی طولانی ممکن است آسيب فراوانی به ريه های این افراد وارد كند. استفاده از اين شوينده ها همچنين باعث تشديد بيماري در افراد مبتلا به بيماري های آسم و آلرژی مي شود. ضمن اینکه بسیاری از مواد شوينده از اسیدیته استاندارد و مناسبی نیز برخوردار نيستند و ممکن است سبب تحریك چشم، پوست و ریه هایتان شوند.

 4 توصیه برای پیشگیری از مسمومیت

دکتر رفیعی فر بیان داشت: 1- حتی المقدور از مصرف مواد شوينده در فضاهاي بسته خودداري كنید. البته وجود هواكش و بازكردن در و پنجره نیز مي تواند تا حد زيادي از بروز خطرهای احتمالی جلوگيري كند.

2- توصیه می شود هنگام استفاده از شوينده هاي شيميايي، حتما ماسك بزنید یا از دستمالی ضخيم بر روي دهان و بيني تان استفاده کنید.

3- بخار متصاعد شده از تركیب جوهرنمك و سفیدکننده بسيار خطرناك است؛ به ویژه براي چشم، پوست و ريه. اکیدا توصيه مي شود از تركیب اين دو ماده خودداري کنيد.

4- بهترين اقدام براي مسمومان ريوي، خارج کردن سريع فرد از محل سربسته و استفاده از هواي آزاد و تماس با اورژانس برای تجويز اكسيژن و مصرف داروهاي ضدالتهابي است.

خانه تکانی و خطر برق گرفتگی

 وی گفت: شستشو و نظافت اجزای خانه، مولفه اصلی خانه تکانی است اما وقتی پای این نظافت به لوازم برقي مانند لوستر، چراغ، روشنايي، كليد، پريز باز می شود، خانه تکانی با یک خطر دیگر نیز خواهد شد؛ خطر برق گرفتگی. یکی از علل شایع برق گرفتگي در روزهاي پاياني سال، عدم رعایت اصول ایمنی هنگام نظافت لوازم برقی است.

2 توصیه برای پیشگیری از برق گرفتگی

وی افزود: 1-  اگر در روزهای خانه تکانی تصمیم به تمیز کردن یک وسیله برقی گرفتید، یادتان باشد که پیش از شروع به نظافت، ابتدا برق آن وسيله برقي را قطع كنيد.

2- حواستان به این نکته باشد که لوازم برقي به هیچ وجه نباید با آب تماس داشته باشند. از ريختن آب بر روي كليد، پريز و سيم برق هم اکیدا خودداری کنید.

در ایام خانه تکانی مراقب کودکان باشید

 دکتر رفیعی فر افزود: خطر مواجهه کودکان به ویژه کودکان نوپا با انواع مواد شوینده و شیمیایی در ایام خانه تکانی افزایش می یابد. کودکان به شدت در برابر این مواد آسیب پذیر هستند. علاوه بر این، وادلین به علت گرفتاری، کمتر مراقب فرزندانشان هستند و این امر علاوه بر افزایش مسمویت با انواع شوینده ها و سفیدکننده ها، موجب افزایش احتمالی انواع آسیب های جسمی برای کودکان می شود.

وی ادامه داد:  خطر انواع بریدگی، سوختگی ها و حتی سقوط یا بلع جسم خارجی، کودکان را در این ایام تهدید می کند. پس در این ایم حتی بیشتر از گذشته مراقب کودکان خود باشید.

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.