۱۷:۰۰ - یکشنبه ۱۷ اسفند ۱۳۹۳

استاندار اصفهان:

۷۰ درصد از اعتبارات کلی استان تخصیص یافته است/ جریان زاینده رود پشت پرده‌ای ندارد؛ دنبال لغو طرح انتقال آب سمیرم به رفسنجانیم

زرگرپور با بیان اینکه در سال ۹۳ میزان کل اعتبارات استان اصفهان ۶۲۸ میلیارد تومان بوده است، گفت: تا کنون حدود ۷۰ درصد از کل این اعتبارات تخصیص یافته ولی متاسفانه میزان جذب دستگاه ها از این میزان هم پایین تر و چیزی در حدود ۶۵ درصد بوده است.

به گزارش پایگاه خبری“شاهین نا” به نقل از صاحب نیوز/ نشست خبری استاندار اصفهان امروز در سالن اجتماعات استانداری با حضور اصحاب رسانه برگزار شد.

رسول زرگرپور ضمن ارائه گزارش مختصری از تخصیص اعتبارات در سال ۹۳ گفت: با وجود اینکه به روزهای پایانی سال نزدیک می شویم ولی باز امکان دریافت تخصیص های جدید هست.

استاندار اصفهان افزود: تا این زمان ۹۵ درصد از اعتبارات استانی و ۷۵ درصد اعتبارات ملی-استانی را دریافت کرده ایم.

مدیر عالی استان اصفهان با اشاره به مشکلات دولت و همچنین کاهش قیمت نفت تصریح کرد: دولت یازدهم تخصیص اعتبارات استانی را در اولویت قرار داده است و این میزان دریافت تخصیص استانی (۹۵ درصد) در ۱۰ سال گذشته سابقه ندارد ضمن اینکه امیدواریم میزان دریافت تخصیص اعتبارات ملی-استانی هم تا پایان امسال به میزان قابل قبولی برسد.

زرگرپور همچنین به دیگر ردیف های دریافت تخصیص از جمله جرایم، مدیریت بحران و … اشاره کرد و گفت: در مجموع کل تخصیص اعتبارات استانی، ملی-استانی و ردیف های دیگر که تا زمان کنونی دریافت شده است ۷۰ درصد است.

وی ضمن گلایه از اینکه میزان جذب دستگاه ها از این میزان پایین تر و چیزی در حدود ۶۵ درصد است افزود: با وجود اینکه دستگاه ها تا تیرماه سال ۹۴ برای جذب تخصیص فرصت دارند ولی انتظار داریم هر چه زودتر این اتفاق بیفتد.

استاندار اصفهان میزان کل اعتبارات استانی را ۶۲۸ میلیارد تومان اعلام کرد.

مدیر ارشد استان در بخش دیگری از صحبت های خود ضمن اظهار تاسف از اینکه وضعیت بارندگی استان خوب نبوده گفت: در ۶ ماه گذشته میزان بارش در استان اصفهان (جدای از سرشاخه های زاینده رود) ۷۷٫۵ میلیمتر بوده است.

وی افزود: گرچه سال زراعی از اول مهرماه تا شهریور سال بعد محاسبه می شود ولی در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته که بارش ۹۷٫۵ میلیمتر بوده است میزان بارش فعلی ۲۵ درصد کاهش داشته است.

زرگرپور با اشاره به اینکه میزان کاهش در همه ی مناطق استان مشابه نبوده ادامه داد: در مناطق غربی استان وضعیت بهتر بوده ولی در مناطق مرکز و شرق استان این کاهش تا ۵۰ درصد هم بوده است.

استاندار اصفهان ابراز امیدواری کرد با توجه به پیشبینی های سازمان هواشناسی میزان بارش تا اواسط بهار ۹۴ وضعیت مناسب تری داشته باشد.

وی علت باز شدن زودتر از موعد زاینده رود را همین عدم بارش های مناسب عنوان کرد و افزود: پیش تر بارش ها میزان آب مورد نیاز برای یک دوره کشت را تامین می کرد اما وضعیت بارش و این کاهش حدود ۵۰ درصدی در مناطق مرکزی و شرق استان باعث شد رودخانه زودتر از موعد بازگشایی شود که البته این مسئله حرکت بر لبه ی ریسک بود.

مدیر ارشد استان میزان بارش در سرشاخه های زاینده رود را ۹۹۰ میلیمتر عنوان کرد و ادامه داد: این میزان با مقدار دراز مدت همخوانی دارد اما نگرانی آن است که بارش ها بیشتر به شکل باران بوده نه برف؛ طوری که این میزان نسبت به قبل به حدود یک سوم رسیده و این مسئله در رژیم آبیاری تاثیر دارد.

زرگرپور در مقام تبیین این نگرانی گفت: پیشتر در ایستگاه سنجش چلگرد حدود یک متر میزان برف داشتیم که این مقدار به ۳۰ سانتی متر رسیده است.

مدیر ارشد استان در پاسخ به سوالی پیرامون اظهارات یکی از اعضای شورای شهر اصفهان که از جریان های پشت پرده ی باز شدن آب زاینده رود و انتقال آب سمیرم صحبت کرده بود، گفت: در طول ۲ دهه ی گذشته بستر توسعه از استان اصفهان گرفته شده است و این موضوع ربطی هم به مسئله ی برخورداری و عدم برخورداری ندارد بلکه مربوط به همین افرادی است که با سلایق خاص با مسائل سیاسی و حاشیه ای برخورد می کنند و این باعث می شود مسائل اصلی به حاشیه و مسائل حاشیه ای در متن قرار گرفته شود.

استاندار اصفهان تصریح کرد: من در طول این یک سال با وجود شنیدن این شایعات و حواشی به این مسائل پاسخ ندادم چرا که معتقدم وقت ما مهم تر از این است که با پاسخ به این شایعات بگذرد و باید صرف حل مشکلات مردم شود.

وی افزود: در زمان مسئولیت به عنوان معاون وزیر نیرو، اولین کسی بودم که با ۱۲ دلیل با طرح انتقال آب سمیرم به رفسنجان مخالفت کردم و الان هم در تلاشیم که این مسئله را لغو کنیم کما اینکه تا کنون در ۲ کمیسیون هم لغو شده است و زمانی که این مسئله به نتیجه رسید اعلام می کنیم.

زرگرپور ادامه داد: در مورد زاینده رود و حوزه آب طرحی ارائه کردیم و به سمع و نظر کارشناسان رساندیم و الان هم در تلاشیم این را از روی کاغذ به میدان عمل برسانیم و گفتیم که این حداقل سه سال طول می کشد که به جواب برسد.

مدیر ارشد استان افزود: پرده ای نیست که مسائل پشت پرده ای باشد. اینکه وزرات نیرو استناد می کند این طرح از قبل معتبر است صحیح نیست چرا که من به عنوان معاون وزیر نیرو در زمان مسئولیت قبلی این را ملغی کردم و بعد هم چراغ خاموش دنبال برخورد با این موضوع در مراجع مربوط هستیم.

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.