۱۵:۱۵ - شنبه ۱۶ اسفند ۱۳۹۳

یونسکو انهدام آثار نمرود توسط داعش را اعلام جنگ علیه بشریت توصیف کرد

سازمان علمی، فرهنگی و تربیتی ملل متحد «یونسکو» روز جمعه ۶ مارس با محکوم کردن انهدام آثار دوره آشوری نمرود در عراق از سوی داعش، اقدام این گروه را اعلام جنگ علیه بشریت توصیف کرد.

به گزارش پایگاه خبری“شاهین نا” به نقل از صاحب نیوز، ارینا بوکووا دبیر کل یونسکو اظهار داشت: «نمی‌توانیم ساکت بمانیم. انهدام عمدی میراث فرهنگی یک جنایت جنگی است.» وی از مقامات سیاسی و مذهبی خواست در برابر اقدامات وحشیانیه داعش واکنش نشان دهند.

شهر آثاری نمرود، یکی از بزرگ‌ترین آثار تاریخی تمدن دوره آشوری به شمار می‌آید. این شهر در قرن بیستم توسط باستان‌شناسان کشف شد. دولت عراق می‌گوید که این شهر توسط داعش منهدم شده است.

وزارت جهانگردی و آثار باستانی عراق، روز پنجشنبه در بیانیهای در صفحه کاربری این وزارتخانه در «فیسبوک» اعلام کرد، گروه «تروریستی» داعش با استفاده از «بولدوزر» و ابزار آلات سنگین، برای تخریب آثار باستانی شهر نمرود در استان موصل در شمال کشور که به قرن سیزدهم قبل از میلاد یعنی دوره آشوری‌ها تعلق داشت، اقدام کرده است.

بیانیه وزارت جهانگردی و آثار باستانی عراق، یک هفته پس از آن منتشر شد که داعش با پخش ویدیوئی، تصاویری از تخریب موزه آثار باستانی شهر موصل را منتشر کرد.

شهر تاریخی نمرود در کنار رود دجله در ۳۰ کیلومتری شهر موصل قرار دارد. موصل نخستین شهر مهم عراق است که در ژانویه سال گذشته به دست گروه داعش افتاد.

در همین زمینه منابع دولتی عراق روز جمعه ۶-۳-۲۰۱۵ اعلام کردند، گروه «داعش» عملیات تخریب شهر باستانی «نمرود» متعلق به دوره باستانی آشوری‌ها در نزدیکی موصل را آغاز کرده است. در همین حال دولت عراق نشست فوق‌العاده شورای امنیت را خواستار شد.
وزارت جهانگردی و آثار باستانی عراق، روز پنجشنبه در بیانیه‌ای در صفحه کاربری این وزارتخانه در «فیسبوک» اعلام کرد، گروه «تروریستی» داعش با استفاده از «بولدوزر» و ابزار آلات سنگین، برای تخریب آثار باستانی شهر نمرود در استان موصل در شمال کشور که به قرن سیزدهم قبل از میلاد یعنی دوره آشوری‌ها تعلق داشت، اقدام کرده است.
وزارت جهانگردی و آثار باستانی عراق اقدام «ضد فرهنگی» داعش را به شدت محکوم کرد و از شورای امنیت سازمان ملل خواست هر چه سریع‌تر نشست فوق‌العاده‌ای را در این‌خصوص تشکیل دهد و مصوبات قبلی خود درخصوص تعرض به عراق را فعال‌ کند.
یکی از مسئولان عراقی که نخواست نامش فاش شود به خبرگزاری فرانسه گفته است که تاکنون اطلاع دقیقی از حجم تخریب آثار ندارند.
شهر باستانی «نمرود» که تاریخ آن به ۱۳ قرن قبل از میلاد مسیح برمی گردد، در منطقه ساحلی رود دجله و در ۳۰ کیلومتری جنوب موصل واقع شده است.
عبد الامیر حمدانی، باستان‌شناس معروف عراق در دانشگاه آمریکایی «استونی بروک» در مصاحبه با خبرگزاری فرانسه گفت: «با تاسف و اندوه باید بگویم که همه ما این انتظار را داشتیم چون طرح «داعش» تخریب همه میراث تاریخی عراق یکی پس از دیگری است».
این دانشمند باستان‌شناس افزود: قطعا «شهر «الحضر» هدف بعدی آن‌ها خواهد بود».
شهر «الحضر» یکی دیگر تز شهرهای تاریخی عراق است که در وسط صحرای نینوا قرار گرفته است. قدمت این شهر باستانی به دو هزار سال قبل از میلاد بر می‌گردد. این شهر در لیست میراث جهانی یونسکو ثبت شده است.
حمدانی با ابراز تاسف شدید گفت: «من بسیار غمگینم چرا که خراب کردن آثار عراق بدست داعش تنها به زمان نیاز داشت».
این اقدام یک هفته پس از آن صورت می‌گیرد که داعش با انتشار ویدیوئی، تصاویری از تخریب موزه آثار باستانی شهر موصل را منتشر کرد.
در آن ویدیو افراد داعش با کلنگ و چکش به مجسمه‌های تاریخی موزه موصول بویژه گاو بالدار که بر دروازه نرکال نصب شده است، یورش برده و آن‌ها را یکی یکی نابود کردند.
اقدام داعش برای تخریب آثار باستان عراق در استان نینوا و موصل به ویژه شهر باستانی «نمرود» با محکومیت این گروه تروریستی از سوی جامعه بین المللی شد.

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.