۱۷:۰۳ - چهارشنبه ۰۶ آذر ۱۳۹۲

دکتر روستا در گفتگو با شاهین نا

انجام تاتو هیچ توجیه بهداشتی ندارد

طی هفته گذشته در یک اقدام ضربتی 38 مرکز عرضه قلیان در سطح شهرستان شاهین شهر پلمپ شد که درگام بعد ازقلیان با مراکز انجام تاتو و خالکوبی برخورد می شود.

به گزارش پایگاه خبری شهرستان شاهین شهرشاهین‌نا” دکتر محمدرضا روستا مدیر شبکه بهداشت و درمان شهرستان شاهین شهر و میمه در گفتگویی با پایگاه خبری شاهین نا، اظهار داشت: با اجرای طرح ناظم هرهفته به تمام مراکز تهیه و توزیع مواد غذایی در سطح شهرستان به طور ضربتی نظارت می شود وبا متخلفینی که سلامت مردم و جامعه را به خطر می اندازند برخورد جدی می شود.

–  در خصوص ارتقاء سطح سلامت مردم شهرستان چه اقدامات اساسی انجام گرفته شده است؟

دکتر روستا : از آنجاییکه رسالت بهداشت و درمان جامعه را بر عهده داریم اولویت ما بهداشت استو تا جاییکه بتوانیم بهداشت را درجامعه نهادینه کنیم حفظ سلامت مردم در صدر اهداف ما قرار دارد، و برای حفظ سلامت مردم از ابتلاء انسانها به بیماری و عوارض آن پیشگیری می کنیم. بر همین اساس پایگاههای بهداشتی شهرستان شاهین شهر و میمه به تمام امکانات روز مجهز شده است و با پرسنل بهداشتی و کاردان در واحد مبارزه با بیماری‌ها، واحد بهداشت خانواده، واحد مامایی و مراقبت از زنان باردار و مشکلات کودکان به همراه پزشک در اکثر مراکز و پایگاهها روزانه مستقر هستند. در قراردادی که با پزشکان خانواده بسته شده موظف هستند به صورت شبانه روزی در پایگاهها و مراکزی که با مرکز شهرستان بیش از 50 کیلومتر فاصله دارند مستقر باشند و مراجعات مردم به این مراکز را پاسخگو باشند. در بیمارستان ها هم، بخش درمان جوابگوی مراجعات مردم می باشد.

–  خدمات بهداشتی، درمانی در روستاها و مناطق محروم به چه صورت ارائه می شود؟

دکتر روستا: به جز پایگاههای بهداشتی شاهین شهر که 10 پایگاه فعال در حال خدمات رسانی هستند در گز، گرگاب، میمه، وزوان، لای بید، و خانه های بهداشت حسن رباط، موته، لوشاب، خسروآباد، ونداده، اذان، سُه، کلهرود، بیدشک، ده لر، مراوند همه تحت پوشش پزشک و امکانات هستند؛ که در پایگاه های شهری همه روزه پزشک مستقراست و در خانه های بهداشت علاوه براین که سه روز در هفته پزشک، پرستار و کارشناس مامایی به همراه دارو اعزام می شوند 24 ساعته بهورز وجود دارد. خانه های بهداشت همه این مناطق به طور فعال مراجعین را پاسخگو وتحت درمان قرار می دهند.

– آیا طرح پزشک خانواده در سطح شهرستان اجرا می شود ؟

دکتر روستا: در حال حاضر طرح پزشک خاواده در برخی از استان ها به صورت پایلوت اجرا می شود که استان اصفهان جزء این استانها نیست.

–  مقام معظم رهبری در بیانات اخیر فرمودند که جمعیت کشور می تواند تا 150میلیون نفر افزایش داشته باشد، در راستای آموزش و فرهنگ سازی افراد و خانواده ها در جهت باروری و افزایش جمعیت چه اقداماتی در سطح شهرستان انجام می شود؟

دکتر روستا: از آنجاییکه تفکرغلط کنترل جمعیت، یک کار برنامه ریزی شده با تبلیغات گسترده و ارائه خدمات پیشگیری از بارداری رایگان ضربه بزرگی به بدنه جمعیتی کشور وارد کرده است، به طوری که نسل جوان امروز حاضر به تغییر درنگرش خود نیستند.در حالی که وهابیت با نفوذ بر اهل سنت بطور عجیبی در حال رشد و تکثیر است با این هدف که در آینده به جامعه مسلمان و اصیل شیعه اثنی عشری ضربه وارد کند.

از آنجاییکه مقام معظم رهبری بصیرت ویژه ای در خصوص مسائل اسلام و کشوردارند، ما نیز ملزم به اطاعت و پیروی از ایشان هستیم باید در مسیراطاعت پذیری کارهایی را انجام دهیم تا بتوانیم به تحقق اهداف رهبر انقلاب کمک کرده باشیم.

درجهت مقابله با این تفکر و معضل، به یک اقدام عاجل نیازداریم تا بتوانیم بزودی شاهد نتایج آن باشیم، ابتدا با فرهنگ سازی و سپس با تغییر شرایط اقتصادی برای فراهم شدن شرایط ازدواج و تشکیل خانواده برای 13 میلیون جوان در آستانه ازدواج کشور،  زیرا بالا رفتن سن ازدواج هم باروری را تهدید می کند و هم یکی از راه های شیوع بیماریهای خطرناک مانند ایدز ازدواج می باشد، همچنین عدم ارائه خدمات پیشگیری از باروری، اقداماتی است که باید انجام دهیم.

با مصوبه دانشگاه علوم پزشکی، عمل وازکتومی به جز در بیماریهای ژنتیکی خاص که در کمیسیون های مربوطه بررسی و تایید شده باشد درمراکز بهداشتی و درمانی انجام نمی شود.ما درکارگاه های آموزش ومراقبت های قبل از بارداری که برگزار می شود تاکید کردیم که رسالت بسیار مهمی در راه تحقق فرمایش رهبر انقلاب بردوش داریم.

–  با توجه به اینکه هفته حمایت از بیماران کلیوی را پشت سر گذاشته و در آستانه روز جهانی مبارزه با بیماری ایدز هستیم چه اقدامات و خدماتی به این قشرازبیماران داده می شود؟

دکتر روستا: از آنجاییکه کلیه یک عضو حیاتی دربدن است و در واقع پالایشگاه بدن است رسالت اولیه این است که مانع از رسیدن کوچکترین آسیبی به این عضو باشیم.

بسیاری از بیماری‌ها از جمله بیماری ایدز سلامت کلیه که یک عضو حیاتی برای بدن است را تحت تاثیر قرارمی دهد و کلیه را از کار می اندازد و فرد مبتلا، نیازمند دیالیز می شود و حمایت های ویژه می طلبد.

در سطح شهرستان دو مرکز دیالیز داریم که در مرکز دیالیز بیمارستان گلدیس شاهین شهر در سه شیفت کاری 80 بیمار و در مرکز دیالیز میمه نیز 12 بیمار مورد حمایت قرار می گیرند و خدمات دریافت می کنند که این بسیار هزینه بر است . پس بنابراین همه وظیفه داریم به مردم اهمیت وجود کلیه سالم را تفهیم کنیم و بزرگترین و مهمترین کار پیشگیری از ابتلا به بیماری است.

در سطح استان، شاهین شهر یکی از شهرهایی است که مرکز MMT دولتی دارد. مرکز گذری کاهش از آسیب است که پزشکان و پرستاران درآن مرکز فعالیت گسترده انجام می دهند تا از بیماریها و رفتارهای پر خطر جلوگیری شود. این مرکز شبانه روزی بیمارانی را که زندانها و ارگانهای مختلف معرفی می کنند در آنجا تحت پوشش قرار می دهند که در آنجا بیماران ابتدا توسط کارشناسان و متخصصان خدمات مشاوره ای دریافت  و سپس با استفاده از متادون مورد درمان قرار می گیرند

سیاست استکبار و استعمار برای تسلط به کشورها دیگر استفاده از سخت افزارهای جنگی نیست بلکه از طریق تهاجم فرهنگی با هدف تحلیل و از بین بردن جوامع سنتی و اصیل اسلامی به کشورها نفوذ می کنند. و یکی از ابزارهای آنان نشر اعتیاد به مواد مخدر، محرک و قرص های مختلف روانگردان است که دارند ترویج می دهند. تا به نوعی قشر جوان جامعه که در واقع استوانه های هر کشوری هستند را درگیر کنند.و دارند برای دراز مدت برنامه ریزی می کنند که ما باید خیلی تلاش کنیم که با فرهنگ سازی مانع از گرایش جوانان به این سمت و سو شویم.

–  در خصوص نظارت بر داروخانه  که بعضا دیده شده دارو مشابه به بیماران عرضه می کنند و همچنین تفاوت قیمت دارو در داروخانه های مختلف چگونه برخورد می شود؟

دکتر روستا: معاونت غذا و دارو با کارشناسان نظارتی موظف هستند به تمام مراکز بهداشتی درمانی سطح شهرستان نظارت کنند، کارشناسان بهداشتی به مراکز تهیه و توزیع مواد خوراکی و بهداشتی نیز نظارت دارند. در این خصوص مهمترین کاری که باید انجام شود، ابتدا فرهنگ سازی شود که مردم بدون تجویز پزشک دارو استفاده نکنند، سپس بدانند که اکثر داروها در داخل کشور تولید می شود؛ با تبلیغات وسیع و گسترده در جامعه، القا شده که دارو خارجی بهتر از دارو تولید داخلی است. همچنین بعضی از داروخانه ها به جای رسالت اصلی خود که درمان است سوگند نامه را فراموش کرده و کار تجاری انجام می دهند و به مراجعه کنندگان داروهای خارجی  توصیه و عرضه می کنند. شیطان همواره در کنار انسان است تا او را به بیراهه بکشد و این انسان باید همیشه مراقب باشد و تلاش کند و از خدا بخواهد که فریب شیطان را نخورد. صحرای کربلا به گستردگی دنیا و عاشورا به تعداد روزهای روزگار این معرکه همیشه هست. و همچنین مشکلات اقتصادی جامعه و مشکلات بیمه ای که بوجود آمده این عامل را نیزتشدید می کند برخی از داروخانه ها مطالبات سالهای قبل خود را هنوز نتوانسته اند دریافت نمایند.ولی با این وجود در نظارت بر کارداروخانه ها اگر تخلف داروخانه ای محرز شود برخورد جدی می شود همانگونه که اخیرا از داروخانه ای در شاهین شهر شکایت شده بود مبنی بر گران فروشی دارو که پس از بررسی که انجام شد آن داروخانه پلمپ شد.

–  به مراکز تهیه و توزیع مواد غذایی و بهداشتی سطح شهرستان چگونه نظارت می شود ؟

دکتر روستا: با اجرای طرح ناظم هرهفته به تمام مراکز تهیه و توزیع مواد غذایی (رستوران‌ها، نانوایی‌ها، ماست بندی‌هاو…)در سطح شهرستان نظارت می شود وبا متخلفینی که سلامت مردم و جامعه را به خطر می اندازند برخورد جدی می شود. در این طرح که هفته ای 2 روز اجرا می شود به صورت ضربتی به تمام مراکز عرضه مواد خوراکی و غذایی نظارت می شود و شخصا به همراه کارشناسان به این مراکز بر نحوه تهیه و توزیع مواد غذایی نظارت مستقیم داریم. برهمین اساس  طی هفته گذشته در یک اقدام ضربتی با همکاری فرمانداری،شهرداری،  نماینده مردم شهرستان در مجلس، بهداشت محیط، بهداشت حرفه ای و اماکن 38 مرکزعرضه قلیان در سطح شهر پلمپ شد. این مراکز به جای عرضه مواد غذایی قلیان عرضه می کردند

در برخورد با دکه های تهیه و توزیع سمبوسه و فلافل در طرح ارائه شده به کارگروه بهداشت و امنیت غذایی تصمیم براین شده که دکه های تهیه سمبوسه و فلافل سطح شهر متمرکز شوند و در صورت داشتن مجوز از بهداشت به فعالیت خود ادامه دهند. اخیرا نیز در کارگروه بهداشت و امنیت غذایی اخطار داده شده در صورتی که  تا جلسه بعد این دکه ها ساماندهی نشوند، موضوع رسانه ای می شود.  با این وجود در حال حاضر در پارک فردوسی همکاران نظارتی مستقر هستند و نظارت می کنند.

در راستای سلامت جامعه در گام بعدی با آرایشگران و مراکزی که تاتو انجام می دهند برخورد می شود. در مکاتبه با معاونت درمان در خصوص مجوز برای انجام تاتو کسب تکلیف شد، و در جلسه ای که با حضور کلیه آرایشگران برگزار شده بود تذکر و اخطار لازم داده شده که  تزریق هر نوع ماده رنگی در زیر پوست ممنوع می باشد. و هیچ گونه توجیه بهداشتی ندارد. تنها موادی که باید در زیز پوست تزریق شود فقط واکسن انسولین می باشد درگام بعد از قلیان با مراکزی که تاتو و خالکوبی انجام می دهند برخورد جدی و شدید می شود.

–   درپایگاه های اورژانس 115 شهرستان چه تعداد آمبولانس جهت خدمات دهی وجود دارد؟

دکتر روستا: در حال حاضر با اتاق فرمان 9 پایگاه فعال با تجهیزات و امکانات  روز و کارایی لازم در سطح شهرستان داریم.  این پایگاه ها با 32 پرسنل  و 7 دستگاه آمبولانس به فعالیت و خدمات دهی به بیماران مشغول هستند که در صورت تماس با مرکز اورژانس 115 کمتر از 5 دقیقه به محل اعزام می شوند. با وجود مشکلات و کمبودها در داخل شهر حداکثر 5 دقیقه و در بیرون از شهر7 الی 12 دقیقه آمبولانس اورژانس اعزام شده به محل می رسند.

–   این تعداد آمبولانس آیا برای کل سطح شهرستان کافی است؟

 دکتر روستا: این تعداد کافی نیست و ما با پیگیری هایی که انجام دادیم با همکاری نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی که قول 2 دستگاه آمبولانس را از تهران گرفته اند و همچنین درخواست جذب نیرو با دانشگاه و وزارت انجام شده است که این پایگاه ها فعال تر شوند وبتوانیم  خدمات بهتری به مردم ارائه دهیم.

در پایان دکتر روستا مدیر شبکه،  در خصوص شکایات مردم از مراکز بهداشتی و درمانی،  شماره تماس 29- 5250026  واحد نظارت بر درمان را  آماده دریافت شکایات اعلام کردند.

DSC013212

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.