۱۴:۳۷ - سه شنبه ۱۲ اسفند ۱۳۹۳

معاون اداره کل حفاظت محیط زیست استان اصفهان:

بیشترین جمعیت گونه قوچ و میش کشور به اصفهان اختصاص دارد

معاون نظارت و پایش اداره کل حفاظت محیط زیست استان اصفهان گفت: بیشترین جمعیت گونه قوچ و میش به استان اصفهان اختصاص دارد که عنوان نماد حیات وحش جانوری استان است.

به گزارش پایگاه خبری“شاهین نا”سعید یوسف‌پور با اشاره به اینکه 12 اسفند ماه همزمان با سوم مارس به عنوان روز جهانی حیات وحش نام دارد، اظهار کرد: جرائم حیات وحش جدی است، اکنون آن را متوقف کنیم به عنوان شعار سال 2015 میلادی است.

وی اضافه کرد: تنوع زیستی میراثی ارزشمند است که بشر آن را از نسل‌های پیشین  به امانت گرفته و لازم است به نسل‌های آتی سپرده شود که با توجه به این موضوع و با توجه به اصل 50قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، تمام مردم باید در حفاظت و حراست از انفال خدادادی و تنوع زیستی کم‌نظیر کشور تلاش کنند.

معاون نظارت و پایش اداره کل حفاظت محیط زیست استان اصفهان تصریح کرد: قوچ و میش اصفهان به عنوان گونه و نماد حیات وحش جانوری استان اصفهان معرفی و شناخته شده است.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه گستره پراکنش این گونه به طور ویژه در سطح استان اصفهان تمرکز یافته و اکثر زیستگاه‌های استان جمعیت قابل توجهی از این گونه با ارزش را در خود جای داده‌اند، می‌توان نسبت دادن عنوان نماد حیات وحش استان را به  این گونه منطقی دانست.

یوسف‌پور با بیان اینکه قوچ و میش یکی از گونه‌های خانواده گاو‌سانان از راسته زوج سمان است که در کشور ایران دارای جمعیت‌های مختلفی است، تاکید کرد: هر یک از این جمعیت‌ها در زیستگاه‌های خاصی سازگار شده‌اند و برخی از محققان هر یک از این جمعیت‌ها را به عنوان زیر‌گونه تلقی می‌کنند.

وی با تاکید بر اینکه همچنان بر این موضوع که آیا این جمعیت‌های مختلف زیر گونه هستند یا خیر اختلاف نظر وجود دارد، افزود: هر یک از این جمعیت‌ها خصوصیات ویژه و منحصر به‌فردی هم از نظر ژنتیکی و هم از نظر فنو‌تیپی دارند.

معاون نظارت و پایش اداره کل حفاظت محیط زیست استان اصفهان گفت: قوچ و میش اصفهان یکی از این جمعیت‌ها است که در گستره فلات مرکزی ایران در زیستگاه‌های تپه ماهوری قابل مشاهده هستند.

وی با اشاره به اینکه استان اصفهان با واقع بودن در ناحیه مرکزی ایران، دارای زیستگاه‌های با ارزش و مناسبی برای زیست این گونه است، اظهار کرد: بیشترین جمعیت گونه قوچ و میش در استان اصفهان وجود دارد.

یوسف‌پور ادامه داد: پارک ملی و پناهگاه حیات وحش قمیشلو و پناهگاه حیات وحش موته بیشترین جمعیت این گونه را در خود جای داده‌اند.

انتهای پیام

منبع:فارس

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.